אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> החלטה מהפכנית: "תומך החלטות" במקום אפוטרופוס

החלטה מהפכנית: "תומך החלטות" במקום אפוטרופוס

מאת: עו"ד ברק רון | תאריך פרסום : 20/04/2015 15:41:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

מתוך התחשבות בחירות האדם לקבל החלטות על מהלך חייו, השופטת אספרנצה אלון הסכימה למנות לחולת אלצהיימר את חברתה כ-"תומכת החלטות", שתהיה "איתה ולא במקומה". 

הבקשה הוגשה בבימ"ש לענייני משפחה בחיפה על ידי הקליניקה לזכויות זקנים וניצולי שואה באוניברסיטת בר אילן, עמותת "יד ריבה סיוע משפטי לקשיש" ושירותי הרווחה חיפה. במקום אפוטרופוס, כפי שנהוג למנות לחולים במצבה, ביקשה האישה למנות לה את חברתה כ-"תומכת החלטות" לצורך סיוע בליווי ותמיכה בקבלת החלטות.

לשאלות בענייני משפחה: 

כנסו לפורום דיני משפחה 

המבקשת, אישה בת 78 שאין לה משפחה בארץ, סובלת מאלצהיימר מתקדם. היא אינה מתמצאת בזמן ובמקום וזקוקה לעזרה יומיומית, ואינה יוצאת לבד מהבית ללא ליווי של חברתה הקרובה מזה שנים.

כיוון שבנה היחיד מתגורר בחו"ל, לאפוטרופסות הייתה מתמנה אחת מהחברות או העמותות הפועלות בתחום. האישה התנגדה לכך והביעה את רצונה שחברתה תהיה זאת שתמשיך לתמוך בה ולסייע לה בניהול ענייניה הכספיים, כפי שהיא עושה כבר שנים רבות.

נציגי המבקשת הצביעו על כך שבעשורים האחרונים נמתחה בעולם ביקורת רבה כלפי השימוש הנפוץ במוסד האפוטרופוס שפוגע קשות בחירותו של האדם, וביקשו לאמץ מודל "תומך החלטות", המתבסס על התפיסה שכל האנשים הם בעלי כשרות משפטית, ולכן יש לעזור לאלו שמתקשים בביצוע פעולות משפטיות, ולא למנות מישהו שיחליט בשבילם ובמקומם.

לדבריהם, מתווה זה קיים במדינות מערביות ומעוגן באמנה שישראל חברה בה, והוא נועד להגן על הפרט בשיתוף עמו, לסייע לו לקבל החלטות בהתאם לרצונותיו, ובכך למנוע פגיעה בחירותו.

עוד נטען כי המודל מתאים לרוח הזמן ועולה בקנה אחד עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, המכיר באוטונומיה כזכות יסוד.

"אל תשליכני לעת זקנה"  

"בחנתי את המודל המוצע ואין לי אלא לברך עליו", כתבה השופטת אלון. השופטת הדגישה את יתרונותיו של מודל "תומך ההחלטות" – הוא מעצים אותה ומחזק את תחושת העצמאות של המבקשת, במקום לשלול ממנה את השליטה המלאה על חייה, בבחינת "אל תשליכני לעת זקנה".

טיב הליווי ואיכותו נתונים לפיקוח ובקרה באופן שוטף, הבהירה השופטת. למבקשת נתפרת "חליפה אישית" בהתאם לצרכיה. מודל כזה נותן מענה גם לעומס המוטל על שירותי הרווחה, ויחד עם זאת לא פוטר אותם מתפקידם ומחובתם.

לעומת זאת, הסבירה השופטת, מינוי אפוטרופוס הוא מינוי קבוע וללא הגבלה או פיקוח על טיב ואיכות הטיפול. מצב זה יוצר קרקע פורייה לפגיעה בזכויות וברצונות החסויים. בתוך כך השופטת הזכירה מקרה שבו דנה לאחרונה, שם ביטלה מינוי אפוטרופוס לאישה זקנה – עמותה שכשלה בתפקידה כשלא הייתה קשובה לצרכיה ואף מינתה נציג שלא דיבר את שפתה.

בסיכומו של דבר, לאחר שבחנה את המקרה הספציפי של המבקשת וחברתה התומכת, כולל את היקף התמיכה, ההתחייבות שהחברה נטלה על עצמה להיות "עם ולא במקום", השופטת אימצה את מודל 'תומך החלטות' ונתנה לו תוקף למשך 6 חודשים מיום מתן ההחלטה. נקבע כי החברה מחויבת לסייע ולדווח על מצבה של האישה ולקבל הדרכה אחת לחודש. בנוסף הובהר שהאישה הנתמכת רשאית בכל עת להודיע על ביטול התמיכה באופן חד צדדי.

ההצעה משקפת את טובת המבקשת, "שומרת על זכויותיה ובכך היא יוצאת נשכרת ואף אנו, כחברה", חתמה השופטת.

  • ב"כ המבקשת: עו"ד שלומית ברנס, עו"ד מיקי שינדלר, עו"ד מיטל סגל רייך
  • ב"כ המשיב: עו"ד א' שגיא

* עו"ד ברק רון עוסק בדיני משפחה

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
5

ויש גם מקרים הזויים כאלה

אני עדיין בחיים והרופאים והרבנים כבר מתמקחים על רקמות מוחי משל היו ד"ר מנגלה וקאפו מנהלים דיון ברייך השלישי. אני כבר כתבתי מספר פעמים על המקרה הפרטי שלי, מקרה של אישה שחיה ובריאה ובוודאי שאיננה כלל במצב של סכנת מוות, אשר חושקים לשדוד את רקמותיה למחקר ואת אבריה להשתלה בטענה המצמררת שחייה אינם חיים, כאשר אני אוהבת מאוד את החיים וזועקת לחיים בכל רמ"ח אברי ושס"ה גידי ולא מוכנה לוותר על שנייה מחיי, ולכן רוצים לסכן אותה במזיד בפרוצדורה כירוגית מיותרת ומסוכנת עד מוות, מהסוג של "פסיק רישא", כדי להשיג את רקמותיה למחקר ואת איבריה להשתלה. ויש עוד מקרים מזוויעים בהם מתיימרים בני אנוש לשחק את האלוקים ולשדוד את חייו של הפרט. רק הפרט רשאי לקבוע לגבי חייו ולגבי אבריו ורקמותיו. הדם של אף אדם אינו סמוק יותר מדם רעהו!!! אני חוזרת ומצהירה כי אני מתנגדת כי ייטלו תא ו/או איבר כלשהו מגופי, בין בחיי ובין במותי, למחקר, להשתלה ו/או לכל מטרה שהיא.
4

הגיעה שעתו של תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות?

ראשית, אני מצטרף לדברי חברי, עו"ד נפתלי גור אריה. ישר כח על דבריך. שנית, נכון למקומנו, שבו החקיקה רודפת דין יציר פסיקה, טוב ונכון שייעשה ייזום של תיקון לחוק, שיחיל ויכיל וייתן סמכות שבדין גם לשופטים נוספים, שגישתם אמיצה במינון שונה.במיוחד הדברים אמורים לגבי תחום דין שיורד לשורש חירות הפרט וזכויותיו (ראה דברי עו"ד גור אריה נפתלי). שלישית, הנה ראיה נוספת לכך ששיטת המשפט הנהוגה אצלנו, אכן מאפשרת יצירתיות לצד מידתיות בהחלתה, בשפיטה. נכון וראוי, ככל שיישמעו דבריי, שייעשה, וככל שלא נעשה, על מנת להטמיע ולהפנים תרבות ארגונית, ברוח זו, במערכת השפיטה. שורה תחתונה, ובלי "חפירה" - נהניתי.
3

תגובה לאברהם בראון

ראה מתוך חוק כשרות משפטית סעיף 53 . האפוטרופוס חייב, בכל עניני האפוטרופסות, לנהל חשבונות, להגיש לאפוטרופוס הכללי דין וחשבון כפי שיורה, אך לפחות אחת לשנה ובגמר תפקידו או בפקיעת האפוטרופסות, ולהמציא לאפוטרופוס הכללי ידיעות מלאות לפי דרישתו. שר המשפטים רשאי להתקין תקנות בדבר החשבונות שעל האפוטרופוס לנהל.
2

שאלה

לא מובןהאם תומך החלטות כפי שקבעה כבוד השופטת בא להחליף את האפוטרופוס,אם כך תןמך החלטות צריך להגיש כל שנה למשרד המשפטים מח/ חסויים ואפוטרופוס דוח כספי על החסוי. נ.ב חוק כשרות משפטית מצויין אפוטרופוס ולא תומך החלטות.או שכל מקרה לגופוהאם אפשר לקבל תשובה.
1

בהצלחה לממש את זה.

1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
מתכננים תביעה? תתכוננו לפגישת גישור עם הצד השני
עו"ד חן וייס גלר (צילום: גלית קאשי)
"אני בונה משפחה במקום להרוס אותה"
עו"ד צהלה הלוי | צילום: נריה אברהמי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ