אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> האם חייל משוחרר שעבד בחו"ל מטעם תע"ש זכאי למענק עבודה מועדפת?

האם חייל משוחרר שעבד בחו"ל מטעם תע"ש זכאי למענק עבודה מועדפת?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 02/01/2012 10:37:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין זמרי נ' המוסד לביטוח לאומי

חייל משוחרר שבמסגרת עבודה מועדפת בתע"ש נויד לטורקיה, ביקש מענק שחרור מהביטוח הלאומי, אך זה דחה את בקשתו בטענה כי אינו זכאי למענק מכיוון שעבד בחו"ל. האם גם ביה"ד האזורי לעבודה סבר כך?

חייל משוחרר שהועסק בשנת 2007 בתעשייה הצבאית כעובד יצור במסגרת עבודה מועדפת, ונשלח מטעמה לטורקיה, שם עבד בפרויקט שדרוג טנקים עבור הצבא הטורקי, הגיש תביעה לביטוח הלאומי לקבלת מענק שחרור, אולם זה דחה תביעתו בטענה כי העבודה בתע"ש אינה נחשבת לעבודה מועדפת, באשר היא בוצעה בחו"ל.

הביטוח הלאומי לא שינה עמדתו, גם לאחר שמנהל הפרויקט בו הועסק החייל המשוחרר, שלח לו מכתב בו הבהיר, כי המדובר בעובד תע"ש לכל דבר ועניין, שנויד לטורקיה בלית ברירה נוכח סוג הפרויקט, אשר חייב כי העבודה תתבצע על אדמתה (שכן לא ניתן להביא את הטנקים הטורקים לישראל). לפיכך, הגיש החייל המשוחרר תביעה כנגד הביטוח הלאומי לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, להכרה בעבודתו כעבודה מועדפת המזכה במענק חיילים משוחררים.

החייל טען, כי הוא זכאי למענק באשר העבודה שביצע תרמה למשק הישראלי ונכללת בהגדרת 'עבודה מועדפת', כאשר מקום ביצוע העבודה אינו מעלה ואינו מוריד דבר באשר למהותה, שהרי לו הייתה העבודה מתבצעת בתחומי מדינת ישראל, היה מקבל את הכספים.

שלילת המענק- אפליה אסורה

השופטת מיכל אריסון-חילו קיבלה את התביעה וקבעה כי החייל זכאי לקבלת מענק עבודה מועדפת.

"אבחנה בין זכאותם של חיילים משוחררים למענק המתבססת אך ורק על השאלה - האם ביצעו את עבודתם בתחומי מדינת ישראל אם לאו, ללא התחשבות באופי העבודה שנדרשו לבצע, הנסיבות בהן נדרשו לבצע את העבודה מחוץ לתחומי מדינת ישראל ומידת תרומתה של העבודה שביצעו לצרכי המשק הישראלי, אינה מתיישבת עם תכליתו ומטרתו של החוק או עם הגיונם של דברים. שלילת הזכאות למענק מחייל משוחרר שעבד במפעל תעשייה ישראלי וביצע את עבודתו בפועל עבור אותו מפעל תעשייה מחוץ לתחומי מדינת ישראל והענקתה מאידך גיסא לחייל משוחרר המבצע את אותה עבודה בתחומי מדינת ישראל הינה בגדר אפליה אסורה", כתבה השופטת.

אחת המטרות במתן מענק עבור עבודה מועדפת, ציינה השופטת, היא הפניית החיילים המשוחררים לעבודה במוקדים בעלי חשיבות למשק, כאשר אין חולק, כי עבודה שהייתה בה תרומה לשיפור היחסים בין ישראל לטורקיה, כפי שהעיד מנהל הפרויקט בו הועסק החייל, הינה בעלת חשיבות רבה ביותר למשק הישראלי.

לפסק הדין בעניין זמרי נ' המוסד לביטוח לאומי

למדור: דיני עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
היריון ולידה: המדריך השלם לזכויות הגבר
עו"ד מידן גריסרו. צילום: עדי ארד
מי מפחד מהבוס? בין התעמרות למרות
עו"ד שרית לנגה כהן, צילום: אופיר הראל

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ