אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> גם בתי המשפט מאשרים: עושק בשוק השכירות בתל אביב

גם בתי המשפט מאשרים: עושק בשוק השכירות בתל אביב

מאת: עו"ד חניאל זכרי | תאריך פרסום : 08/02/2017 19:00:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Lev Tsimbler, www.123rf.com

כשלים בשוק השכירות מאלצים את השוכרים לחתום על הסכמי שכירות עושקים ומקפחים ולסבול בעלי דירה מתעמרים. בפסק דין שניתן באחרונה בתביעה אמיצה שהגיש שוכר, נמתחה ביקורת חמורה על התנהלות בעל בניין בעיר.

לפני כשנתיים, אדם שכר דירה בתל אביב לתקופה קצרה של חמישה חודשים וחצי תמורת דמי שכירות חודשיים של למעלה מ- 5,000 שקל. בעל הדירה הוא גם הבעלים של הבניין המכיל עשר דירות להשכרה. בתום השכירות חילט בעל הדירה פיקדון בסך 10,000 שקל שהפקיד בידיו השוכר בתחילת התקופה, מבלי שהשוכר הבין למה. 

בתביעה שהגיש השוכר בעקבות זאת הוא טען כי הפיקדון נגבה ממנו ללא כל הצדקה ולמרות שלא נותר לו כל חוב ולא נגרם לדירה נזק. במסגרת התביעה, שהוגשה בבית משפט לתביעות קטנות בת"א, תיאר השוכר מסכת של הטרדות והצקות בלתי פוסקות מצד בעל הדירה, שהיו מנת חלקו במשך כל תקופת השכירות, לרבות מעקב ובילוש באמצעות מצלמות ומכשיר הקלטה שהותקנו בבניין.

השוכר ביקש לפיכך להשיב לו את הפיקדון ולפצות אותו ב-20 אלף שקל בגין הפגיעה בפרטיותו.

בתגובתו לטענות, הכחיש בעל הדירה כי ניהל מעקב אחר התובע וטען כי חילוט הפיקדון נעשה מאחר שהתובע הפר הוראות יסודיות בחוזה השכירות, אשר בעטיין הוא זכאי לפיצוי הקבוע בהסכם שגובהו ממילא עולה על סכום הפיקדון.

לטענת הנתבע, השוכר הפר את ההסכם כשלא ערך ביטוח, כשאיחר במספר ימים במסירת המפתח בתום השכירות, ובכמה שעות בפינוי הדירה, כשהחזיר את הדירה לא צבועה, אפשר הכנסת בעלי חיים ועוד.

חוזה עושק

בפסק דין מפורט ומנומק השופט הבכיר אלי ספיר הטיח ביקורת קשה בבעל הדירה ודחה את כל טענותיו. השופט קבע כי חוזה השכירות עליו חתם השוכר כמו גם יתר השוכרים בבניין, הוא "חוזה עושק" המקפח את השוכרים "הפועלים תחת אילוצי שוק קשים". לדברי השופט, ההסכם מכיל תנאים בלתי סבירים וסנקציות כספיות מופקעות ובלתי פרופורציונאליות על הפרות שאינן משמעותיות.

השופט ציין עובדה מקוממת במיוחד, שהנתבע סבר כי אין זו מחובתו לדאוג שהדירה תהיה מחוברת לחשמל והשוכר נאלץ לחברה על חשבונו. בהקשר זה העיר השופט כי דירה שאינה מחוברת לתשתיות אינה ראויה למגורים, וכי החובה לדאוג לחיבור חלה על בעל הדירה.

השופט המשיך וקיבל במלואה את גרסת התובע לגבי הפגיעה בפרטיותו וקבע כי הנתבע אכן ניהל אחריו מעקב. לדברי השופט, הנתבע שלח לתובע אין ספור הודעות בזמן אמת המעירות לו על הפרות לכאורה של ההסכם. כך למשל כשהקיש התובע על דלת השכן שלח לו הנתבע הודעה כי יחדל מהטרדת השכנים או כשהגיע לבקרו אורח עם כלב שלח לו הודעה כי הדבר אסור על פי ההסכם וכיו"ב.

עוד הסתבר, כי התובע עשה מאמצים לבטל את השכירות לפני סיום התקופה אך הנתבע הכשיל את ניסיונותיו על ידי התחמקות מפגישות עם דיירים חלופיים שהציע השוכר.

השוכר שלא אמר נואש אף הציע לנתבע פיצוי לא מבוטל בעבור ביטול השכירות לפני תומה, אך גם הצעה זו נדחתה על ידי הנתבע. ועל כן, התובע, שהלכה למעשה היה נתון במלכוד, נשאר בלית ברירה בדירה עד תום תקופת השכירות ושילם את מלוא דמי השכירות. לתדהמתו, בעל הדירה לא הסתפק בכך וחילט את פיקדונו תוך העלאת טענות שונות ומשונות.

בנסיבות אלו, הורה השופט לנתבע להשיב לתובע את הפיקדון שחולט ופסק לתובע פיצויים בסך 20 שקל בגין הפגיעה בפרטיותו.

  • הצדדים לא היו מיוצגים
עו"ד חניאל זכרי עוסק/ת ב- מקרקעין ונדל"ן
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
9

בדקתי במזכירות בית המשפט בשבוע האחרון מופיעות 749 תביעות של שוכרים נגד משכירים על בסיס וציטוט החלטת השופט

מי הבא בתור?? שכירות חינם על חשבון המשכירים !!! אם לא עכשיו אז מתי???????????? חברה תתעוררו הגיע הזמן לז***ן את בעלי הדירות. ניקח להם את הדירות אחת אחת. הצטרפו תתבעו את בעלי הדירות. לא משנה מה העילה השופטים לצדנו. יש לכם ביצים הגישו תביעה תקבלו הון.
8

לפי מה שקראתי! מהיום והלאה לא צריך חוזה. כי כל מה שכתוב בחוזה נמחק על ידי הופט. כמו בזמנו של סדאם חוססין. מצאו שעיר לעזעזל בפעם הבאה זה אתה או את הקוראים

אז בואו נלך להשכיר דירה, קח צקים תביא מפתח... מי צריך יותר מזה. עבור מה אנחנו חותמים על חוזה?????? מי צריך אותו נייר טואלט. מה זה משנה מה הסכמנו ??? תביעה משפטית והכול מבוטל. אפילו אם עצרנו את הצ'קים שהבעלים יגידו תודה ושילכו להז***ין , הם עוד ישלמו לנו על זה שגרנו אצלהם,,, יללה חברה תתעוררו הגביע הוא שלנו
7

למספר 5 גם אני מאמין לתובע, הוא הודה שטירטר את הבעלים לא עשה ביטוח והפר כל תנאי בחוזה הוא הודה בפה מלא אז אני גם מאמין לו זה השופט שצריך ללכת לפנסיה

6

מעניין. יושבי הבארים ובתי הקפה רוצים לגור חינם ולהתעלל בבעלי הדירות דוגמת סטאלין

שוכרי הדירות רוצים להכתיב לבעלים את התנאים. מצחיק... העובד מכתיב לחברה אייך להריץ את החברה. סוצליזם בימינו. יותר מצחיק השופט כתב: לא היה צריך ביטוח כי לא קרה כלום. תגידו את זה לכל נהג! תגידו לא צריך ביטוח אם לא עשיתם תאונות. אז השופט הזה מכוון??????? איין יותר טוב מהאוכל שהוא אוכל או המים שהוא שותה או המשכורת שהממשלה נותנת לו על...
5

כל הכבוד לשופט

החלטה אמיצה , שופט שרואה את המציאות הנוראה ,בעמו הוא חיי. הגיע הזמן לעשות קצת סדר , בהפקרות הזו . אני מאמין לתובע .
4

חבל שגם בית המשפט מתלהם בשם הפופוליזם הזול

3

אפשר עריכה פחות סנצסציונית?

הכותרת מלבה את הזעם הפופוליסטי כנגד בעלי דירות להשכרה באשר הם - בעוד שלא כולם עושקים או פועלים לפי חוזה מקפח. בית המשפט לא קבע קביעה שיטתית לגבי 'עושק בשוק הדירות בתל אביב', אלא ביחס למקרה בודד. אי אפשר להקיש זאת מהאמירה 'אילוצי שוק קשים'.
2

נשמע לי שופט הזווי

לאור גילו של השופט איני רופא אבל הייתי שולח אותו לבדיקה עמוקה רק בשביל לשמור על בריאותו, כי קראתי את פסק הדין וקראתי את הפרוטוקול וכנראה שהשופט הבכיר לא קרא והבין מה כתוב בפרוטוקול. אני בטוח שערעור כבר על השולחן!
1

20 שח נשמע לי מעט :-)

"בנסיבות אלו, הורה השופט לנתבע להשיב לתובע את הפיקדון שחולט ופסק לתובע פיצויים בסך 20 שקל בגין הפגיעה בפרטיותו."
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
תמ״א 38: לא מרוצים מהקבלן? יש מה לעשות
עו״ד דורון תמיר (צילום: אורן טסלר)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ