אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> בעקבות ייצוגית- קופות החולים לא יגבו דמי שימוש מופחתים מחרדים

בעקבות ייצוגית- קופות החולים לא יגבו דמי שימוש מופחתים מחרדים

מאת: שירי אורן, עו"ד | תאריך פרסום : 18/03/2013 15:13:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מכבי שירותי בריאות ואח' נ' ק.ב. ואח'

בתובענות ייצוגיות שהוגשו נגד קופות החולים כללית, מאוחדת ומכבי, נטען כי הן נוהגות לגבות דמי שימוש פחותים עבור שירותי רפואה דחופה ביישובים החרדיים, לעומת דמי השימוש שנגבים בישובים אחרים. בעקבות זאת, הודיעו קופות החולים כי מעתה ואילך, הגבייה תתבצע על פי פרמטרים אחידים.

מספר חברים בקופות החולים כללית, מאוחדת ומכבי, הגישו לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בקשות לאישור תובענות ייצוגיות, בטענה כי קופות החולים נוקטות בהפליה אסורה לטובת הציבור החרדי. לטענתם, במוקדי רפואת חירום ביישובים חרדים, גובות הקופות דמי השתתפות עצמית מופחתים, לעומת אלו הנגבים בישובים חילוניים, ולעיתים אף אינן גובות אותם כלל.

בית הדין התבקש להורות לקופות החולים להשיב לחברי הקבוצה את דמי ההשתתפות העצמית שנדרשו לשלם בגין שירותי רפואת החירום, כשסכומי התביעות עמדו על מליוני שקלים (194 מליון שקל בבקשה נגד הכללית, 135 מליון שקל בבקשה נגד מכבי ו 50 מליון שקל בבקשה נגד מאוחדת).

קופות החולים טענו, שיש לדחות על הסף את הבקשה, שכן חוק התובענות הייצוגיות אינו חל עליהן. בנוסף, הן הכחישו את טענת ההפליה, וטענו כי בחלק מהמקרים נבע ההבדל מסל שירותים שונה, ובחלק מהמקרים נפלה טעות.

כך למשל, קופ"ח מאוחדת הודיעה כי השינויים במדיניות הגביה אצלה בגין שירות מוקד לילה קרו בעיקר בשל יוזמות מקומיות, וקופות החולים מכבי וכללית אישרו, לפי בדיקה שערכו, כי בחלק ממוקדי הרפואה הדחופה נגבה תעריף שונה מזה שהיה צריך להיגבות וכי הורו על תיקון הטעות.

מיד לאחר הגשת התובענות, מסרו קופות החולים הודעות, לפיהן התחייבו לגבות תעריף אחיד מהמבוטחים בכל אחד ממוקדי הרפואה הדחופה. ביה"ד האזורי, אשר איחד את שלושת התובענות, דחה את הבקשה לדחייתן על הסף, וקופות החולים ערערו לביה"ד הארצי.

חשיבות ציבורית גדולה לבקשות

בעקבות הודעת הקופות והקושי בהוכחת טענת ההפלייה, הציעה השופטת ורדה וירט-ליבנה לסלק את התובענות הייצוגיות, בתמורה לפסיקת גמול למשיבים ושכ"ט לבאי כוחם, והצדדים הסכימו.

השופטת הדגישה, כי למרות שהטענות כנגד הקופות לא הוכחו, ישנה חשיבות ציבורית גדולה לכך שבעקבות הגשת הבקשות בדקו הקופות את הנושא ותיקנו את הפערים, שאכן נמצאו בגביית דמי ההשתתפות העצמית ביישובים השונים.

לבסוף נפסק כי הקופות ישלמו למגישי הבקשה גמול של 30 אלף שקל ושכר טרחה של 60,000 שקל לעורכי דינם, אשר יתחלק באופן שווה בין הקופות.

לפסק הדין בעניין מכבי שירותי בריאות ואח' נ' ק.ב. ואח'

למדור: סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ