אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> ביטקוין – הדור הבא של מלחמות הפטנטים

ביטקוין – הדור הבא של מלחמות הפטנטים

מאת: עו"ד אורן רכס | תאריך פרסום : 18/12/2017 15:28:00 | גרסת הדפסה

עורך דין קניין רוחני, ביטקוין – הדור הבא של מלחמות הפטנטיםעו"ד אורן רכס, צילום: דימה שבצנקו

מי שהגה את הבסיס הטכנולוגי של הביטקוין העדיף שלא להגיש עליו פטנט, ובכך תרם לתפוצתו. אולם הכסף הרב המושקע במטבעות וירטואליים צפוי להצית מלחמות פטנטים רבות בעתיד הקרוב.

המטבעות הוירטואליים מבוססים על תשתית טכנולוגית הכוללת כריית מטבעות דיגיטליים, ספר עסקאות ("בלוקצ'יין"), והצפנה. טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא ספר מבוזר אשר נגיש לכלל הציבור, ובו רשומות כל העסקאות של המטבעות הוירטואליים.

רישום עיסקה בבלוקצ'יין נעשה על ידי כורה של מטבעות וירטואליים המתוגמל במטבע וירטואלי. ההצפנה מגינה על מטבע סודי שבלעדיו לא ניתן להשתמש במטבע הוירטואלי.

על הביטקוין עצמו לא נרשם פטנט. מי שהגה את הבסיס הטכנולוגי של הביטקוין העדיף לפרסם את הרעיון ולא להגיש עליו פטנט, ובכך תרם לתפוצתו של הביטקוין.

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בכמות הגשות הפטנטים – והוגשו אלפים בודדים של בקשות פטנט על התשתית הטכנולוגית. הבקשות הוגשו ברובן על ידי חברות מארצות הברית ומסין. חלק מבקשות הפטנט הוגשו על ידי גופים פיננסיים כגון הבנק אוף אמריקה, חלקן הוגש על ידי חברות תשתית וחברות העוסקות התחום המטבעות הוירטואליים, וחלק אחר מהפטנטים הוגש על ידי ממציאים בודדים וגורמים נוספים.

הפטנט של הבנק אוף אמריקה אושר בתחילת דצמבר והוא מגן על שיטה מורכבת להמרה בין מטבעות וירטואליים תוך שימוש במפתחות הצפנה אסימטריים. ככלל, הפטנטים ובקשות הפטנט עוסקים בטכנולוגיית כרייה, דרכי הצפנה, שיטות ממוחשבות לסחר במטבעות וירטואליים, ארנקים וירטואליים, והיבטים טכניים של הבלוקצ'יין.

אנו צופים כי הזינוק המטאורי בשווי של המטבעות הוירטואליים יביא לזינוק חד יותר ברישום בקשות הפטנט.

מכיוון שמרבית בקשות הפטנט הוגשו לאחרונה, ותהליך הבחינה של בקשות כאלה ארוך יחסית, הרי שמרביתן טרם אושרו – דבר המוסיף לחוסר הוודאות המשפטית בשוק. חוסר ודאות נוסף נובע מכך שחלק מהותי מבקשות הפטנט שהוגשו או יוגשו בעתיד – עוסק בתחומים "אפורים" או פסולים לפטנט, כגון מודלים עסקיים וכלכליים.

המספר המצומצם יחסית של פטנטים בתחום הביא לכך שמספר סכסוכי הפטנטים עדיין קטן יחסית.  עם זאת, ההגשה הסיטונית של בקשות הפטנט והכסף הרב המעורב בתחום, יביאו לזינוק חד במספר הסכסוכים המשפטיים.

מאגר עולמי חדש

גורם נוסף שצפוי להגדיל את הסכסוכים המשפטיים הוא מעורבותם של "טרולי פטנטים". הכוונה היא לגופים לא יצרניים שמטרתם לאכוף פטנטים על הגופים הפעילים בשוק. בשנים האחרונות מעל לשמונים אחוז מתביעות הפרת הפטנט בארה"ב הוגשו על ידי טרולי פטנטים. לאחרונה טרולי הפטנטים החלו להגיש בקשות פטנט ולרכוש בקשות פטנט ופטנטים בתחום.

סכסוכי הפטנטים צפויים לכלול תביעות שיתנהלו בבית המשפט וכן הליכים לביטול פטנטים בפני בית משפט או בפני רשמי הפטנטים השונים. לדוגמא, לאחרונה, עובד לשעבר של יצרנית השבבים "ביטמיין", פתח כנגדה הליך לביטול פטנט מרכזי שלה. אותו עובד לשעבר פתח חברה מתחרה ("ביטווי") והחליט לתקוף את תקפות הפטנט במשרד הפטנטים הסיני.

חשוב להבין שסכסוכי פטנטים יכולים לפגוע קשות בתעשיית המטבעות הוירטואליים מכמה סיבות. ראשית, סכסוך פטנטים הקשור למטבע וירטואלי מסוים יכול לפגוע קשות בערך של אותו מטבע, ויכול אף לפגוע בחלקים נרחבים של השוק.

סכסוך מעין זה יקטין את רמת הוודאות הכללית הקשורה למטבעות וירטואליים. הקטנת רמת הוודאות יכולה להבריח משקיעים משוק זה – בייחוד לאור החשש ההולך וגובר כי שוק המטבעות הוירטואליים מתפתח לבועה.

שנית, גורמים חזקים בשוק וגם טרולי פטנטים יכולים לנצל את החשש מפגיעה באמון הציבור במטבעות וירטואליים כדי לפגוע בגורמים קטנים וחדשניים.

החשש מסכסוכים משפטיים הביא למספר יוזמות שמטרתן להקטין את החשיפה לסכסוכים מעין אלו. בחודש נובמבר 2017 הושקה ברית לשיתוף פטנטים בתחום הבלוקצ'יין – BPSA. יוזמי הברית כוללים גופים מסין, ארצות הברית וקנדה.

מטרת הברית היא ליצור מאגר עולמי של פטנטים, מבוסס בלוקצ'יין, שינהל בצורה חכמה פטנטים מכל רחבי העולם, תוך הסדרת השימוש בקניין רוחני רלוונטי, ובעלות סבירה. אמצעים נוספים להקטנת החשיפה כוללים ביטוח מפני הפרת פטנטים, וכן יוזמות שונות למתן חסינות חלקית מפני טרולי פטנטים.

גורם נוסף שיוכל להקטין את מספר סכסוכי הפטנטים יהיה גיבוש של סטנדרטיים טכנולוגיים אשר יסדירו היבטים טכנולוגיים שונים של תעשיית המטבעות הוירטואליים. כיום, מגובש סטנדרט טכנולוגי בתחום הבלוקצ'יין. סטנדרט זה יחייב בעל פטנט שאומץ כחלק מהסטנדרד להעניק רישיון סביר באותו פטנט – לגוף אחר הרוצה להשתמש בסטנדרד.

לסיכום, אין ספק ששוק המטבעות הוירטואלי עדיין בחיתוליו. אנו צופים שבתוך כמה שנים תימצא נקודת האיזון בין סכסוכי פטנטים ושיתופי פעולה. אנחנו ממליצים לפעול עוד היום להגנה על הקניין הרוחני – בין על ידי רישום פטנטים – ובין על ידי הצטרפות לשיתופי פעולה בתחום המטבעות הוירטואליים.

*עו"ד אורן רכס עורך פטנטים ובעלים של רכס פטנטים. עוסק בתחום המטבעות הווירטואליים.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני
קניין רוחני: מה ההבדל בין זיוף להעתקה?
עו״ד יעקב מנור (צילום: אתי לירז אביטבול)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ