ת"צ
בית המשפט המחוזי
|
22057-08-13
10/09/2016
|
בפני השופטת:
דפנה בלטמן קדראי
|
- נגד - |
התובע:
אהרן פלס
|
הנתבעת:
אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישארל בע"מ
|
פסק דין |
(אישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית)
1.לפניי בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה הייצוגית. כפי שפורט בהחלטתי מיום 31.12.2015, בה אושרה בקשת האישור להגשת תובענה ייצוגית, עניינה של התובענה הייצוגית בטענה כי הנתבעת, חברת אגד אגודה שיתופית לתחבורה לישראל בע"מ (להלן: "אגד"), חייבה חיוב כפול את לקוחותיה אשר החזיקו בכרטיס רב קו, שהכיל גם כרטיס מסוג "חופשי חודשי" וגם כרטיסיה, וזאת החל מספטמבר 2012 ועד לאוגוסט 2013.
2.לטענת אגד, מבדיקה שבוצעה על ידה עלה כי בתאריכים האמורים הייתה בעיה טכנית במערכות אגד באזור סביב ירושלים ובאזורים נוספים, ואכן ישנם כרטיסים אשר הופחתו מהם נסיעות. ואולם, תוצאה זו עשויה להיות פועל יוצא מהחלטת נוסע לשלם עבור נסיעתו של נוסע אחר, באמצעות שימוש בכרטיס הרב קו, ואין היא מלמדת דווקא על חיוב שגוי.
3.לאחר הגשת כתבי הטענות ואף לפני כן, התקיימו מגעים להגעה להסדר פשרה, שהגם שהגיעו לשלב מתקדם, לא צלחו. על כן, נוהל הליך בקשת האישור, אשר בסופו ניתנה החלטה המאשרת הגשת תובענה כייצוגית.
4.בהמשך לכך, המשיכו הצדדים לנהל מגעים להסדר פשרה בתובענה זו. ביום 19.6.2016 הגישו הצדדים הסדר פשרה ובקשה לאישורו, אשר אלו הם עיקריו:
א.הגדרת הקבוצה – חברי הקבוצה עליה יחול ההסדר הם "כל מי שהחזיק בכרטיס רב קו אשר הוטען במשולב בחוזה חופשי חודשי וכן בחוזה כרטיסיה, אשר במהלך ביצוע נסיעה פלונית, הופחתה נסיעה מהכרטיסיה, בה בעת שחוזה "חופשי חודשי" לאותו האזור היה בתוקף בחודשים ספטמבר 2012 ועד לאוגוסט 2013".
ב.עילות התביעה – עילות התביעה שפורטו בבקשת האישור ואושרו בהחלטה בבקשת האישור הן עילות מתחום דיני החוזים ועשיית עושר שלא במשפט, והן הפרת הוראות חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג – 1973; חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970; חוק עשיית עושר שלא במשפט, תשל"ט – 1979.
ג.היקפה של תקלה – מבדיקה שביצעה אגד עלה כי בתקופה האמורה בוצעו 37,970 הפחתות מכרטיסי הרב קו, אשר הכילו חוזה מסוג "חופשי חודשי" וחוזה מסוג כרטיסיה. מטבע הדברים, בדיקה זו אינה יכולה לאבחן מדוע בוצעה ההפחתה, והאם נבעה עקב תקלה במערכות אגד או עקב בקשת הנוסע.
ד.סכום הפיצוי לחברי הקבוצה – סכום הפיצוי הועמד על סך כולל של 180,000 ₪. חישוב סכום הפיצוי נעשה כך: היקף התקלה המוערך הופחת ב- 10%, כאשר הפחתה זו משקפת את מספר המקרים בהם החיוב הכפול בוצע עקב בקשת הנוסע (להלן: "כמות המקרים המוערכת"). כמות המקרים המוערכת הוכפלה במחיר הכרטיס עבור נסיעה בודדת, אשר עמד באותה תקופה על סך של 6.60 ₪. מתוצאה זו הופחת שיעור של 20%, המהווה את אחוז ההנחה המינימאלית שהקנתה הכרטיסיה.