ע"פ
בית המשפט המחוזי חיפה
|
118-05
20/02/2005
|
בפני השופט:
עודד גרשון
|
- נגד - |
התובע:
חוסין חוג'ראת דיאב עו"ד נסאר עבדאללה
|
הנתבע:
מדינת ישראל עו"ד תביעות תעבורה גליל
|
פסק-דין |
1. המערער הועמד לדין בבית המשפט לתעבורה בעכו
(כבוד השופט יעקב בכר) בתיק תד 10524/03
. בית המשפט הרשיע את המערער בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.
מכאן הערעור שלפני.
בא כח המערער אמנם כתב בהודעת הערעור כי
"מוגש בזה ערעור על גזר הדין" אך בפועל תקף את ההרשעה בלבד. אדרבא, בהתייחסו למידת העונש שנגזר על המערער על ידי בית המשפט קמא, טען הסניגור, עו"ד נסאר עבדאללה, במהלך הדיון כי -
"בית המשפט גזר על הנאשם עונש מתון מדי וזה אומר שהיתה התלבטות לגזור על הנאשם את העונש".
2.
האישום
א. המערער הועמד לדין בפני בית המשפט לתעבורה בעכו והואשם בעבירות של נהיגה ברשלנות,
עבירה לפי סעיף 62(2) + 38(2) לפקודת התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א-1961 (להלן - "הפקודה"); גרימת נזק
עבירה לפי תקנה 21(ב)(2) לתקנות התעבורה תשכ"א-1961 (להלן - "התקנות") +
סעיף 68 לפקודה וסטייה מנתיב נסיעה
עבירה לפי תקנה 40(א) לתקנות + סעיף 68 לפקודה.
ב. בכתב האישום נטען כי ביום 23.1.03 בשעה 05.40 או בסמוך לכך נהג המערער בטרקטור מסוג פורד בכביש בשפרעם, מכיוון שפרעם לכיוון כביש מס' 79, פנה שמאלה לכיוון נצרת ונסע בנתיב ההשתלבות.
בכתב האישום נטען כי אותה עת בכיוון נסיעת המערער מאחוריו, נסע רכב משא סגור מסוג איוויקו.
ג. המאשימה טענה כי המערער נהג ברשלנות בכך שתוך כדי נסיעה סטה מנתיב נסיעתו ימינה לכיוון השול הימני, חסם דרכה של האיווקו וגרם להתנגשות. מעוצמת ההתנגשות האיווקו פגעה במעקה בצד ימין בכיוון נסיעתה.
ד. כתוצאה מהתאונה, כך נטען, נפגע המערער וכלי הרכב המעורבים בתאונה ניזוקו.
3.
פסק דינו של בית המשפט קמא
א. המערער כפר בעובדות כתב האישום.
ב. לאחר שמיעת הראיות וטענות הצדדים הרשיע בית המשפט את המערער בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.
ג. בית המשפט סמך את הכרעת דינו על הראיות שבאו בפניו וקבע כי התאונה ארעה בשל נהיגתו הרשלנית של המערער אשר סטה מנתיב נסיעתו ימינה לכיוון השול הימני, חסם את דרכה של המשאית וגרם להתנגשות בין שני כלי הרכב. כמו כן קבע בית המשפט כי ההתנגשות ארעה כאשר
נהג
המשאית ניסה למנוע את התאונה, ירד לשוליים ונצמד למעקה.
ד. את ממצאיו ביסס בית המשפט על האמון שנתן בעדויותיהם של עדי התביעה: נהג המשאית מר אשר אסום, רס"מ שלמה ביבס ורס"מ מוזס מדקר.
בית המשפט התרשם מנחרצותו של נהג המשאית ומאופן עדותו בפניו, ושוכנע כי נהג המשאית תיאר נאמנה את אשר התרחש. עד זה העיד כי
"אני הייתי בצד ימין של הכביש כי בצד שמאל יש השתלבות לרכבים שיוצאים מן הצומת..., הטרקטור היה ללא גגון, היה יום גשום מאוד ללא מראות עם כפיה שמכסה את פניו. התחלתי לעלות ופתאום הוא סטה לכיוון שלי ימינה ונכנס בי בגלגל הרזרבי מאחור לבין הגלגל האחורי. ראיתי אותו במראה וסטיתי ימינה כמה שאפשר כי הכביש היה רטוב. נפגעתי במעקה וכמעט התהפכתי והתחלתי להאט לאט לאט כאשר הוא נגרר אחרי...".
בחקירתו הנגדית העיד נהג המשאית כי הוא לא עקף את הטרקטור וכי הטרקטור נכנס בו ודחף אותו לשוליים, ושלל את האפשרות שהטרקטור נסע בשוליים.
בית המשפט מצא חיזוק לגרסתו של נהג המשאית בעדויותיהם של השוטר שלמה ביבס והבוחן מוזס מדקר:
השוטר שלמה ביבס דחה את טענת המערער לפיה התאונה ארעה על השוליים, והעיד כי
"המשאית הייתה צמודה למעקה הבטיחות כשהגלגל הימני קדמי של הטרקטור צמוד לגלגל האחורי שמאלי של המשאית כפי שרואים בתרשים שערכתי".