עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז
|
4574-10-14
13/11/2014
|
בפני השופטת:
אסתר שטמר
|
- נגד - |
העותר:
האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל עו"ד רנאטו יאראק עו"ד דנה יאראק-זהרוביץ ועו"ד רון גנט
|
המשיבה:
רשות התעופה האזרחית עו"ד דורית יפרח-דרורי ועו"ד שמרית סמג'ה
|
פסק דין |
- עתירה של האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל ("האיגוד" או "העותר") נגד החלטת רשות התעופה האזרחית ("רת"א" או "הרשות") מיום 13.8.2014. ההחלטה ביטלה פטורים ממגבלת הגיל הקבועה בתקנה 21א בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 למתן רישיון טיס ("התקנות").
העותר טוען כי החלטת הרשות חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות ופוגעת פגיעה קשה ובלתי-מידתית בחופש העיסוק של חברי האיגוד.
העותר מבקש לבטל את החלטת הרשות מיום 13.8.14; להורות לרשות לנקוט בכל הצעדים הנדרשים על מנת לאפשר לטייסים שטרם הגיעו לגיל הפרישה הקבוע בחוק גיל פרישה, התשס״ד-2004 ("חוק גיל הפרישה"), להמשיך ולשמש טייסים בטיסות מסחריות (הן בינלאומיות הן בתחומי ישראל); ולחייב את הרשות להודיע לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית על הסתייגותה מהוראה באמנת שיקגו בדבר הגבלת גיל הטיסה המרבי לטייסים בטיסות מסחריות בין-לאומיות לגיל 65. לחלופין, ביקש העותר לתת צו המורה לרשות לפעול בהתאם להוראות סעיף 42 לאמנת שיקגו.
רקע
אמנת שיקגו וארגון ICAO
- International Civil Aviation Organization (להלן: "ICAO") הוא ארגון של האומות המאוחדות, אשר הוקם מכוח אמנת התעופה האזרחית הבין-לאומית שנחתמה בשיקגו ביום 7 בדצמבר 1944, שעליה חתומות ישראל ו-190 מדינות נוספות (להלן: "אמנת שיקגו" או "האמנה").
ארגון ICAO אחראי, בין היתר, על הסדרת ענף התעופה האזרחית הבין-לאומית. זו מקובצת ב-19 נספחים המצורפים לאמנה, הכוללים כ־ 11,000 סטנדרטים והמלצות, ובעשרות רבות של מסמכי עזר והנחייה.
- אמנת שיקגו מבחינה בין שני סוגי נורמות:
סטנדרט (Standard): הנחיה שיישומה האחיד הכרחי לשם הבטחת בטיחות או סדירות התעופה האזרחית הבין-לאומית.
המלצה/הנחיה (Recommendation): הנחיה שיישומה האחיד רצוי לשם הבטחת בטיחות, סדירות או יעילות התעופה האזרחית הבין-לאומית.
- המדינות החברות באמנה התחייבו להתאים את החקיקה הפנימית שלהן, במידה האפשרית, לתקינת ה-ICAO (סעיף 37 באמנת שיקגו). וכך נעשה בישראל בחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן: ״חוק הטיס״), ובתקנות שהותקנו מכוחו.
סעיף 38 באמנה מאפשר למדינה-חברה לפעול באופן שונה מהקבוע בסטנדרטים המחייבים שקבע ה-ICAO, ובלבד שהמדינה-החברה תודיע על כך ל-ICAO אשר יודיע ליתר המדינות החברות. זאת להבדיל מהמלצה/הנחיה, אשר אמנת שיקגו אינה מחייבת מדינה שסוטה ממנה להודיע על כך לארגון ה- ICAO.
- לגבי סטנדרטים שעניינם עובדי טיס מוסיפה האמנה וקובעת בסעיפים 39 ו-40, כי אם עובד טיס אינו עומד בסטנדרט בין-לאומי, או כאשר דיני הטיס של המדינה החברה קובעים הוראות שונות מהסטנדרטים הבין-לאומיים - נדרשת אותה מדינה לציין את הדבר במפורש ברישיונות שהיא מנפיקה לעובדי טיס, והטייס והמפעיל האווירי נדרשים לקבל אישור מפורש מכל מדינה שבשטחה הם מבקשים לטוס. הוראה זו עוגנה בסעיף 10 בחוק הטיס.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת