לכן, אין לטעמי מקום להסתפק בהבהרה האמורה אלא מן הראוי לטעמי להגיע לתוצאה שלמה וצודקת שבנסיבות העניין מביאה לביטול ההסכמות וכפועל יוצא מכך גם לביטול פסק הדין שנתן תוקף להסכמות אלו.
32.לתוצאה זו אפשר להגיע בעזרת מספר "כלים" מ"ארגז הכלים השיפוטי" תוך שימוש בכל "כלי" בנפרד או במשולב .
33. כך, שימוש באפשרות של בית המשפט לבטל הסכמות של הצדדים מחמת אי חוקיות. אמנם כעולה מהפסיקה (ראו בין היתר דנ"א 6325/21 אלישקוב טאמז נ' א.ר.א.ב בונוס בע"מ (פורסם בנבו)(28/11/21) וע"א 647/20 טאמז אלישקוב נ' א.ר.א.ב בונוס בע"מ (פורסם בנבו)(2/9/21) (להלן-עניין אלישקוב) , יש להצביע על אי חוקיות מובהקת בתנאי הסכם הפשרה ועל שיקולים כבדי משקל התומכים בביטולו חרף הפגיעה בעקרון סופיות הדיון, אך אני סבור שבמקרה זה מתקיימים התנאים הנ"ל לביטול ההסכמה ,כאשר כפי שציינה כבוד השופטת ברק ארז בפסק הדין בעניין אלישקוב, בית המשפט אינו מפעיל שיקול דעת שיפוטי משמעותי בבואו לאשר את הסכמת הצדדים וקשה לצפות כי שופט ירד לחקר כלל הטענות בתיק על מנת לוודא את הביסוס המשפטי והעובדתי של הסכם הפשרה .
34. במקרה שלנו, לא ניתן להתעלם מכך, שכאמור, גופי המדינה במקרה זה היו משרד הפנים ומשרד השיכון-משיבות 4-5 ולא המשרד לביטחון לאומי והמשטרה ,שהם הגופים האמונים על הנושא של כלי יריה ,שלא היו צד להליך ולכן לא הייתה מודעות של הצדדים ושל בית המשפט להוראות הדין הרלוונטיות ולאי החוקיות בהסכמות שקיבלו תוקף של פסק דין, מה גם ,שכאמור, ברכת והסכמת המדינה להסכמות בין העותרות לעיריות הייתה מותנית ובכפוף לעמידת הצדדים בהנחיות גורמי הביטחון המוסמכים .
36. יש לדחות את ניסיון העותרות לשפר בדיון למעשה הסכמות אלו ולטעון שמדובר בחלופות שלהן בלבד וזאת בזמן שהן תמכו בבקשת ההבהרה של המדינה ואין מקום לטעמי לקבל את פרשנות העותרות לביטול החלופה הלא חוקית ורק היא בלבד ,שכן, מעבר לכך כאמור שהעמדה הנ"ל הובעה על ידי העותרות רק בדיון האחרון ואינה עולה בקנה אחד לכאורה עם האימוץ של בקשת ההבהרה של המדינה על ידי העותרות ,הרי בכל מקרה נפל פגם בהסכמת העיריות והעותרות שקיבלה תוקף של פסק דין .
37. זאת, שכן העיריות (ואף העותרות) בעת ההסכמה יצאו מתוך הנחה מוטעית שהן יכולות להסכים לפעול בהתאם להסכמה זו בשטח להצבת אדם פרטי בעל רישיון נשק באתר הבניה כעונה על התיבה "מאבטח חמוש" והראיה לכך שזו הייתה כוונתן של העיריות (והעותרות) זו המציאות בשטח והעובדה שכך פעלו בהרבה מאתרי הבניה, בשיתוף פעולה של הקבלנים ששילמו עבור חלופה זו ,כך שמחיקה רק של חלופה זו ,כפי שמבקשות העותרות שבית המשפט יעשה, מרוקנת מתוכן את הסכמת העיריות (והעותרות).
38. כך גם ניתן להיעזר ,בהתחשב בנסיבות המצדיקות מענה מידי במצב החירום הקיים, אף בסמכות הטבועה של בית המשפט לעשיית משפט צדק ומניעת עוול ואי חוקיות ,במיוחד במצב של מלחמה והצורך לתת מענה חוקי דחוף ומידי ולא לחכות בנסיבות אלו להגשת תובענה עצמאית לביטול ההסכמה במידה ונדרשת ככלל, בסוגיה שיש לה השלכות רוחב לרשויות רבות ובאותה מידה ניתן להיעזר ,אף ולו בהקשה, בעקרונות היסוד שבתקנות סדר הדין האזרחי שמטרתן להביא להגשמת העקרונות החוקתיים והשגת תוצרה נכונה וצודקת .
39. כך גם ואף בבחינת מעבר לצורך, ניתן היה לכאורה לפנות על ידי המדינה בבקשה לביטול ההסכמות שניתנו בניגוד להכפפתה והתנייתה ושאינן בהתאם לדין וזאת אף אם המדינה אינה צד לישיר הסכמות אלו (ראו ע"א 5120/16 מדינת ישראל נ' קווי אשראי לישראל שירותים פיננסיים משלימים בע"מ (פורסם בנבו(4/2/19).
40. לכן, בנסיבות העניין , אני סבור שבמקרה זה אין להסתפק בהבהרה שניתנת על ידי בהחלטה זו ,אלא יש לבטל גם את ההסכמות של הצדדים. הסכמות שלא היו מושגות אם היו יודעים הצדדים ,בעת ההגעה להסכמות שקיבלו תוקף של פסק דין ,שההסכמה להצבת אדם פרטי בעל רישיון נשק כמאבטח באתר בניה אינה חוקית.
41. למעשה, התוצאה של ההבהרה ביחד עם ביטול ההסכמות צריכה להביא לביטול פסק הדין ולחזרה אחורה למצב שהיה טרם הסכמות אלו, דהיינו דיון בעתירת העותרת כנגד סגירת אתרי הבניה על ידי העיריות.
42. יחד עם זאת, במקרה זה נראה שהתקדמנו מאז כברת דרך ארוכה ונראה שהעיריות לא מעוניינות כיום בסגירת אתרי הבניה (במיוחד לאחר שבית המשפט הבהיר להם בתחילת הדיון בעתירה את הבעייתיות והקשיים המשפטיים בהחלטה זו) ולכן נראה שאין טעם לקבוע את התיק לדיון בעתירה שהתייתרה למעשה עקב פתיחת אתרי הבניה, כאשר כמובן שאם תתקבל החלטה חדשה של העיריות לסגירת אתרי הבניה תוגש, מן הסתם, עתירה חדשה שתיקבע במהרה ותידון לגופה.
43. לכן, ה"כדור" חוזר לעיריות שעליהן לפעול (כל אחת בזכות עצמה) בהתאם לשיקול דעתן וכמובן בהתאם לדין ולקבוע הנחיות/דרישות לגבי אתרי הבניה בעירן ,כפי שעשו גם עשרות או מאות עיריות/רשויות אחרות ,כולל העיריות של הערים הגדולות ,כאשר כמובן שכל טענות ו/או זכויות הצדדים שמורות להן.
44. בסופו של יום, יש למנוע פעולות לא חוקיות ואין להשלים עם המשך מצב קיים של העיריות המשיבות 1-3, העושות למעשה פעולות לא חוקיות ,כביכול בחסות פסק הדין של בית המשפט ,תוך התעלמות מכך שהסכמת המדינה הייתה כפופה להנחיות הגורמים הביטחוניים ומכך שעל פי הוראות הדין אין לבצע את האמור בהסכמות לגבי הצבת אדם פרטי בעל רישיון נשק כמאבטח באתר וכן תוך התעלמות מהבהרות ופניות המדינה מלחדול לעשות כן ולכן דרושה אמירה ברורה והבהרה של בית המשפט ,שאמנם ניתנת, שהסכמה זו שהיא גם המצב הקיים אינה חוקית ואין להמשיך כך אלא יש לפעול לפי הוראות הדין .
45. ,במקרה מיוחד זה בהתחשב בנסיבות ובהתחשב בכך שהסכמת העיריות (וגם של העותרות) ניתנה מתוך הנחה שההסכמות חוקיות ואפשריות לביצוע, הנחה שהתבדתה והתבררה כמוטעית, הסכמה שלא הייתה ניתנת מצד העיריות לו העיריות היו יודעות זאת, ובהתחשב במצב החירום הביטחוני ובצורך הדחוף לתקן את המצב שנעשות בו פעולות לא חוקיות עקב הסכמות לא חוקיות שיכולות להיות להן השלכות מהותיות ,מן הראוי לטעמי לא להסתפק רק בהבהרה שניתנה אלא לבטל הסכמות אלו ולהעביר את "השרביט" לעיריות לקבלת החלטה חדשה ,התואמת את הוראות הדין, לגבי ההנחיות והתנאים של פתיחת אתרי הבניה בערים אלו, כפי שעשו ונהגו מאות רשויות אחרות שגם הן מנסות לעשות את המיטב למען ביטחון ורווחת תושביהם .
התוצאה:
46. לאור כל האמור אני מבהיר שעל כולם לפעול לפי הוראות הדין ,ומבהיר שההסכמות של העותרות והמשיבות 1-3 אינן עולות בקנה אחד עם הוראות הדין והתוצאה הנכונה ,השלמה והצודקת לטעמי במקרה זה ,בנסיבות המיוחדות דנן ובהתחשב במצב החירום הביטחוני עקב המלחמה ,הינה ביטול ההסכמות ופועל יוצא מכך ביטול פסק הדין שנתן להן תוקף של הסכמה והחזרת העניין לעיריות לקבלת החלטות להנחיות והתנאים שיינתנו לקבלנים באתרי הבניה, כאשר כמובן שלכל צד שמורות הטענות והאפשרויות המשפטיות.
47. בהתחשב בנסיבות, כל צד ישא בהוצאותיו.
48. המזכירות תשלח העתק מפסק הדין לצדדים.
ניתנה היום, כ"ג כסלו תשפ"ד, 06 דצמבר 2023, בהעדר הצדדים.
