כללי
תכנית מח/309 מתחם A חלה על היישוב קדימה צורן. שטחה כ-627 דונם, מרביתו בבעלות המדינה. התכנית ניזומה על ידי משרד הבינוי והשיכון – המשיב 2 ותוכננה כתכנית מפורטת אשר באמצעותה ניתן להוציא היתרי בנייה (להלן: "התכנית"). כ – 62 דונם משטח התכנית מצויים בבעלות פרטית של העותרים ושל המשיבים הפורמאליים 3 -14 בחלקים שונים ביניהם וממוקמים בחלק הצפוני מערבי של התכנית (להלן: "המתחם הקטן"). עובר לתכנית ייעודו של המתחם הקטן היה חקלאות ובמסגרת התכנית, שונה חלקו לייעוד מגורים והוגדר כשטח לפיתוח עירוני, ללא הוראות מפורטות, ללא הגדרת זכויות בנייה או הוראות בדבר איחוד וחלוקה.
על פי התכנית, תוקם באזור שאינו המתחם הקטן שכונת מגורים בת 1,381 יחידות דיור, מבני ציבור שכונתיים וכלל עירוניים, שטחים ציבוריים פתוחים ומרכז מסחרי.
בבעלות העותרים שטח של 23,423 מ"ר המצוי ביישוב קדימה (חלקה 16 בגוש 8041). בבעלות המשיבים 3 - 14 חלקות הסמוכות למקרקעי העותרים.
להבדיל מיתר חלקי התכנית, ביחס למתחם הקטן לא הוכנה תכנית מפורטת ועל כן לא תתאפשר בו בנייה עם אישור התכנית, אלא לאחר גיבושה של תכנית מפורטת על ידי בעלי מקרקעי המתחם הקטן.
בעתירה זו משיגים העותרים על אי הכללת המתחם הקטן בחישוב ההקצאות המותרות להפרשה ללא תמורה, במסגרת תכנית מפורטת נפרדת, הנגזרת מהתכנית ומקודמת בימים אלו, לבקשת העותרים והמשיבים הפורמאליים. התנגדויות שהגישו האחרונים לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז – וועדת משנה להתנגדויות, המשיבה 1 (להלן: "הוועדה המחוזית או הוועדה"), נדחו. להלן החלטת הוועדה בנדון:
"לדחות את טענה – התכנית הוגשה כתכנית מפורטת ביזמת מדינה על שטח שברובו בבעלות מדינה. בבואה להפקיד את התכנית, קיבלה הועדה המחוזית את עמדת יזמי התכנית לפיה מאחר ומדובר בשטח משמעותי בעל היקף יח"ד גדול, שאינו מצריך הליך של איחוד וחלוקה, ניתן לקדם את התכנית המפורטת בשטח בבעלות רמ"י במנותק מהתכנון בשטחים הפרטיים. ועדת ההתנגדויות מחליטה כי בשלב זה יוותר הייעוד המתארי ובשלב הבא יוכנו תכניות מפורטות לשטחים אלו. תכנית זאת לא מונעת את תכנון שטחים אלו אלא מאפשרות את התחלת קידומן מעצם הקביעה של שינויי הייעוד לייעוד מגורים ביחס לפרוגרמה של השטחים המיועדים לפיתוח למגורים ברמה מתארית, הרי שתכנית המתאר נתנה את היקפי הפיתוח המותרים במתחמים אלה ובתשתיות התומכות הנדרשות" (סעיף 1 בעמ' 10 להחלטה).
כן דחתה הוועדה המחוזית את הבקשה לכלול בהוראות התכנית הוראה בדבר שחזור זכויות במסגרת התכנית המפורטת:
"לדחות את הטענה – היקף הזכויות בקרקע נקבע במסגרת תכנית המתאר (מתחם 3A בתכנית המתאר), כביש מס' 1 הינו כביש ברמה כלל יישובית ועל כן אין מקום להכליל אותו במסגרת תכנית עתידית לפיתוח שכונת מגורים בהיקף מצומצם" (סעיף 2 בעמ' 10 להחלטה, להלן: "ההחלטה").
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.