אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 11694-02-15 ש.ב.מ. חקלאות ואח' נ' מועצה מקומית באר יעקב ואח'

עת"מ 11694-02-15 ש.ב.מ. חקלאות ואח' נ' מועצה מקומית באר יעקב ואח'

תאריך פרסום : 10/06/2015 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
11694-02-15
01/06/2015
בפני השופטת הבכירה:
נגה אהד

- נגד -
העותרים:
ש.ב.מ. חקלאות ו- 5 אח'
עו"ד משה וענונו ואח'
המשיבים:
1. מועצה מקומית באר יעקב
2. מנהל הארנונה במועצה המקומית באר יעקב

עו"ד יובל דימול ואח'
פסק דין
 

 

לפני עתירה מנהלית שהגישו שב.מ. חקלאות בע"מ ו- 5 עותרים נוספים, כנגד המועצה המקומית באר יעקב ומנהל הארנונה במועצה, נגד החלטתם לדחות את השגת העותרים כנגד שומת הארנונה לשנת המס 2014.

העותרים מבקשים לקבוע כי השגתם נגד שומת הארנונה לשנת המס 2014 התקבלה, זאת משום שתשובת המשיבים להשגה ניתנה במועד מאוחר למועד הקבוע בחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל"ו-1976, (להלן:"חוק הערר"), כפי שיובהר להלן.

העובדות:

1.העותרים, בעלי זכויות במקרקעין בשוק הסיטונאי אשר בתחום שיפוטה של משיבה 1, התאגדו לצורך הגשת השגה משותפת כנגד חיובי הארנונה שהוטלו עליהם לשנת המס 2014. מזה מספר שנים מנהלים העותרים הליכי השגה וערר כנגד חיובי הארנונה המוטלים עליהם על ידי משיב 2 לשנים 2009-2014. הליכים אלה טרם הוכרעו, ורק לאחרונה התכנסה ועדת ערר לדון בעררים שהגישו כנד שומות הארנונה לשנים עברו.

עניינה של עתירה זו הינה השגה שהגישו העותרים, ביום 24.3.2014, כנגד שומת הארנונה שהוטלה עליהם בגין שנת המס 2014, והתקבלה אצל המשיבים, על פי אישור הדואר הרשום שצורף, ביום 30.3.14.

מן המסמכים המצורפים עולה כי לאחר קבלת ההשגה, פנתה באת כוח משיבה 1 אל העותרים, ביום 29.4.2014, והציעה לעותרים לבוא עמה בדברים על מנת להגיע להסכם דיוני בין הצדדים. העותרים סירבו וביקשו כי מנהל הארנונה ישיב להשגה.

ביום 29.5.2014 ניתנה תשובת המשיבים להשגה מאת היועץ המשפטי אצל משיבה 1, עורך הדין יובל דימול. העותרים מיהרו להגיש ערר, כנגד דחיית היועץ המשפטי את ההשגה. בד בבד פנו העותרים אל המשיבים, ביום 22.6.14, בדרישה לקבל את השגתם לשנה 2014, על אף שנדחתה, וזאת משום שההשגה נדחתה על ידי היועץ המשפטי למועצה ולא על ידי מנהל הארנונה, כפי שנקבע בחוק הערר.

ביום 8.7.14 ענה היועץ המשפטי לפניית העותרים וציין כי העסקתו של גזבר המועצה, אשר שימש כמנהל הארנונה, הסתיימה זמן קצר קודם לכן וטרם מונה לו מחליף. בהעדר מנהל ארנונה, כך היועץ המשפטי, בהתייחס לכך שטענות העותרים בהשגה לשנת 2014 זהות לטענותיהם בהשגות לשנים עברו, וכן בהתייחס לכך שמנהל הארנונה היוצא התייחס אל טענות אלה בעבר ודחה אותן, אזי "חל עיקרון הבטלות היחסית לפיו אין לראות השגה כאילו שהתקבלה בכל מקרה, רק משום שלא ניתנה ההחלטה ע"י מנהל הארנונה עצמו אלא ע"י היועץ המשפטי של הרשות המקומית" (ראו מכתב היועץ המשפטי למועצה מיום 8.7.14).

 

2.כנגד תשובה זו של היועץ המשפטי הוגשה עתירה מנהלית, על ידי העותרים ועל ידי 31 נוספים, והיא עת"מ 11359-09-14, י.פסטרנק ואח' נ' מועצה מקומית באר יעקב ואח' אשר נדונה לפני כבוד השופט עופר גרוסקופף (להלן:"עת"מ י. פסטרנק").

חברי, השופט גרוסקופף דן בבקשת העותרים לקבוע כי השגתם לשנת המס 2014 נענתה על ידי גורם שאינו מוסמך לדון בה, ומשום כך יש לראותה כאילו לא נענתה במועד ולפיכך התקבלה, כקבוע בחוק הערר. ואכן, בפסק דינו מיום 23.11.2014 קבע השופט גרוסקופף כי על-פי חוק הערר, הגורם שצריך היה לענות להשגה הוא מנהל הארנונה ואין לקבל מצב בו התשובה להשגה ניתנת על-ידי גורם שאינו מוסמך לכך. מבחינה זו נקבע כי דין העתירה להתקבל. לעניין הסעד המבוקש קבע השופט גרוסקופף, כי במצב דברים בו אי מתן תשובה להשגה נגרם בשל סכסוך בו היו מצויים מנהל הארנונה והמועצה, כאשר הראשון נמנע מלענות על השגות בשל הסכסוך, קבלה גורפת של כל ההשגות שלא נענו במועד היא סנקציה חריפה יתר על המידה. בנסיבות מיוחדות אלה, ומשמונה מנהל ארנונה חדש למשיבה 1, קבע השופט גרוסקופף כי יש מקום לקבל את האיחור במתן תשובה להשגה, ובתנאי שמנהל הארנונה החדש יעביר תגובתו להשגה בתוך 21 יום מיום פסק הדין.

על פסק דין זה הגישו המשיבים ערעור לבית המשפט העליון. ערעור זה טרם הוכרע.

 

3.ואכן, יום אחד בלבד לאחר מתן פסק הדין, ביום 24.11.2014, כמצוות בית המשפט, ענה מנהל הארנונה על השגת העותרים בבעת"מ י. פסטרנק ודחה אותה. ואולם, מנהל הארנונה ענה על עתירת 31 בעלי העסקים בעתירה ולא ענה על עתירת 6 העותרים אחרים, נוספים, בעת"מ י. פסטרנק, אשר העובדות וטענותיהם בהשגה שונים מן העובדות וההשגות שהגישו 31 העותרים האחרים. מאחר וכך אירע, ביום 18.12.14, בחלוף 25 יום ממועד פסק הדין של השופט גרוסקופף, פנה בא כח העותרים אל מנהל הארנונה וציין כי בנסיבות לפיהן לא נענתה השגת 6 העותרים כאן, שהיו חלק מעותרי עת"מ י. פסטרנק, חרף הוראות פסק דין של השופט גרוסקופף, מתבקש מנהל הארנונה לקבל את ההשגה כלשונה ולתקן את חיובי העותרים בארנונה לשנת המס 2014, על-פיה.

ביום 18.12.14 ענה מנהל הארנונה אל פניית בא כוח העותרים וציין כי לא השיב על השגת 6 העותרים הנדונים "בשוגג". כך כתב:

"הריני לדחות טענתך לקבלת ההשגה לגבי ש.ב.מ. חקלאות בע"מ ו-6 אח'. השגה זו נענתה ביום 29.5.14 ובשל נסיבות הידועות לך נחתמה ע"י יועמ"ש המועצה. תשובה חדשה הנושאת חתימתי לא נשלחה אלייך "בשוגג" וכל ניסיון לצאת נשכר ולהיבנות מכך הינו חוסר תום לב הוזעק לשמיים".

לאחר דברים אלה הגישו העותרים עתירתם כאן ביום 9.2.2015.

 

טענות הצדדים:

4.העותרים טוענים כדלקמן:

א.משכשל מנהל הארנונה לענות להשגה במועד, דין ההשגה להתקבל, זאת כאמור בסעיף 4 בחוק הערר, ובהתאם להלכה שנקבעה בעע"ם 3440/12, עיריית אשדוד ומנהל הארנונה בעירייה אשדוד נ' מכשירי תנועה בע"מ, מיום 2.6.14 (פורסם בנבו).

ב. העותרים מפנים אל עת"מ (מרכז) 15882-08-11, י. פסטרנק ושות' ו- 21 נוספים נ' מועצה מקומית באר יעקב, מיום6.3.2012 (פורסם בנבו), שם דן חברי, כבוד השופט פינקלשטיין, בבקשת העותרים לקבוע כי יש לראות בהשגה שהגישו למנהל הארנונה באותה מועצה מקומית לשנת המס 2011, כהשגה שהתקבלה וזאת משום שמנהל הארנונה ענה על ההשגה באיחור של שלושה ימים. בית המשפט קיבל את העתירה. עוד מפנים העותרים אל עע"מ 2532/12, מועצה מקומית באר יעקב נ' י. פסטרנק, מיום 2.10.13 (פורסם בנבו), בו נדון ערעור שהגישה המועצה המקומית באר יעקב על פסק הדין של השופט פינקלשטיין המוזכר לעיל, שם, על אף שהערעור נמחק בהסכמת הצדדים, מצא בית המשפט העליון להדגיש כי למועד הקבוע בתקנות, לעניין מענה על השגה בענייני ארנונה, ישנה משמעות קריטית.

ג. אין לקבל את עמדת המשיבות לפיה בהעדר מנהל ארנונה יכול היה היועץ המשפטי למועצה לענות להשגה, שכן היועץ המשפטי אינו עוסק בבדיקה טכנית – עובדתית של נכסים. כמו כן נטען כי בית המשפט עצמו, בעת"מ י. פסטרנק מאת כבוד השופט גרוסקופף, קבע כי על ההשגה להיענות על ידי הגורם המוסמך לכך על פי החוק, ולא על ידי היועץ המשפטי.

ד.אין נפקות לכך שמנהל הארנונה דחה, בשנים עברו, השגות דומות שהגישו העותרים, שכן העותרים מיוצגים על –ידי בא כוח חדש ובאמתחתם טענות חדשות. כמו כן, בהתחשב בעובדה שעד כה התקיימו מספר דיונים בוועדת הערר לענייני ארנונה, בנוגע להשגות השנים עברו, מן הראוי היה שמנהל הארנונה ישקול עמדתו שנית, או, לכל הפחות, יתייחס בתשובתו לטענות שעלו שם.

ה. טענת מנהל הארנונה לפיה תשובתו להשגה מיום 24.11.2014 מהווה "חתימה פורמלית" בלבד, ותשובה מהותית להשגה ניתנה זה מכבר, הן על ידי מנהל הארנונה הקודם לשנים עברו והן על ידי היועץ המשפטי, מעלה חשש כבד כי השגות הנישומים אינן נבחנות בכל שנה מחדש על-ידי מנהל הארנונה, או שאינן נבחנות כלל, ותשובתו מוכתבת על ידי היועץ המשפטי, כשחתימת מנהל הארנונה משמש "חותמת גומי" בלבד.

ו. אין להרשות מצב בו אין מנהל ארנונה מתפקד ברשות מקומית, ולא ממונה לו ממלא מקום כדין.

5. תגובת המשיבים:

  • לאחר מתן פסק הדין בעת"מ י. פסטרנק מאת השופט גרוסקופף, השיב מנהל הארנונה להשגת עותרים, אלא שבשוגג השיב להשגה שהגישו 31 עותרים אחרים ולא להשגה שהגישו העותרים כאן. מנהל הארנונה לא הבחין כי מדובר בעותרים שונים משום שמדובר בהשגה זהה ובאותו בא כוח מייצג. על אף טעותו, בסופו של יום, השיב מנהל הארנונה להשגה ביום 18.12.14, באיחור של 6 ימים בלבד. מפאת זאת, וכיון שמדובר במשגה בתום לב, יש לדחות את העתירה על הסף.

  • יש לדחות את העתירה משום שלא הומצאה לחשב המלווה כדין.

  • יש לדחות את הדיון בעתירה זו עד לאחר החלטת בית המשפט העליון בערעור שהגישו המשיבים על פסק הדין מאת השופט גרוסקופף, שכן המשיבים סבורים שתשובת היועץ המשפטי למועצה מהווה תשובה להשגה כדין, והם תקוה כי כך יפסוק גם בית המשפט העליון.

  • קבלת העתירה משמעותה פגיעה בקופת המועצה ובתושבי המועצה. פגיעה זו קשה שבעתיים לאור המצוקה הכלכלית אליה נקלעה המועצה, בגינה מינה משרד הפנים חשב מלווה ואישר תכנית הבראה למועצה.

  • במקרה כאן יש להפעיל את דוקטרינת הבטלות היחסית שכן תשובת מנהל הארנונה לשנת המס 2014, זהה מהותית לתשובות מנהל הארנונה להשגות שהוגשו בשנים 2009-2013 והן נדחו על ידו.

  • העותרים חסרי תום לב, והם המנסים להשתמט מתשלום מס אמת, תוך ניצול נסיבות ספציפיות לטובת רווחתם האישית.

     

    דיון והכרעה:

    6.לאחר עיון בכלל המסמכים שלפני, ובהתייחס לנסיבות שקדמו לאירועי עתירה זו, הגעתי לכלל מסקנה כי דין העתירה להתקבל.

    אל מסקנה זו הגעתי לאור הוראותיו הדווקניות של חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל"ו-1976, ובהתייחס אל פסיקות השופטים המלומדים, הן מבית משפט זה והן מבית המשפט העליון, אשר דנו בהתנהלות המשיבות כלפי העותרים והגיעו למסקנה הדומה למסקנתי המצוינת לעיל.

    ואבהיר;

    7.סעיף 4 בחוק הערר קובע כך:

    מלבן 2"4.(א)מנהל הארנונה ישיב למשיג תוך ששים יום מיום קבלת ההשגה.

    (ב)לא השיב מנהל הארנונה תוך ששים יום – ייחשב הדבר כאילו החליט לקבל את ההשגה, זולת אם האריכה ועדת הערר האמורה בסעיף 5, תוך תקופה זו, את מועד מתן התשובה, מטעמים מיוחדים שיירשמו, ובלבד שתקופת ההארכה לא תעלה על שלושים יום".

     

    בנסיבות המקרה כאן, מנהל הארנונה לא השיב להשגה בתוך 60 הימים שנקבעו בחוק. חברי, כבוד השופט גרוסקופף, הסכים להכיר בנסיבות המיוחדות שאירעו אצל המשיבות, בעניין סכסוך העבודה בין המועצה לבין מנהל הארנונה היוצא, אשר תואר בפרק העובדות, וקבע כי תשובת היועץ המשפטי להשגה אינה תשובה כדין וכי על מנהל הארנונה החדש להשיב על ההשגה בתוך 21 יום.

    בעשותו כן, קבע השופט גרוסקופף הארכת התקופה במהלכה יש להשיב להשגה, ובסופה, אם לא ישיב מנהל הארנונה להשגה, ייחשב הדבר כאילו החליט לקבל את ההשגה, כלשון סעיף 4 בחוק הערר.

    על אף הארכה זו לא השיב מנהל הארנונה להשגת העותרים כאן, כאשר לטענתו עשה כן בשוגג. כך טענה באת כוח המשיבים בדיון המוקדם שהתקיים בעתירה זו:

     

    "פסק הדין של כבוד השופט גרוסקופף במסגרתו התקבלה העתירה באופן חלקי ולמחרת בדק מנהל הארנונה את ההשגה והחליט להשאיר את התשובה להשגה כפי שהיא. מאחר ומדובר בשתי קבוצות של השגות, 31 ועוד קבוצה נוספת של 6 אנשים וכותרת ההשגה של העתירה ושל פסק הדין היה פסטרנק, אז בשוגג נשמט מעיניו כי קיימת השגה נוספת ולכן לא נשלחה תשובה נוספת לעותרים שלפנינו". (ראו פרוטוקול הדיון מיום 15.4.2015,עמ' 1)

     

    מהאמור לעל עולה כי המשיבים מכירים בעובדה שההשגה לעותרים בעתירה זו לא נענתה על-ידם במועד שקבע חברי, כבוד השופט גרוסקופף.

    יפים לעניין זה דברי כבוד השופטת דפנה ברק ארז בעע"מ 3440/12, עיריית אשדוד נ' מכשירי תנועה בע"מ, מיום 2.6.14 (פורסם בנבו, להלן:"עע"מ עירית אשדוד"), פסקה 12, בהתייחסה אל הוראת סעיף 4 בחוק הערר וההסדר הקבוע בו, בנוגע לקבלת ההשגה במקרה של איחור במתן תשובה להשגה:

    "ההסדר הקבוע בסעיף זה הוא מחמיר יותר בהשוואה להסדרים אחרים בכל הנוגע לעמידת הרשות בלוחות זמניםהוא קובע פרק זמן קשיח של 60 יום למתן תשובה, אשר ניתן להארכה רק במקרים מיוחדים, ואף זאת רק לתקופה של שלושים ימים נוספים ובהחלטה של ועדת הערר הפועלת על-פי החוק (כלומר, מנהל הארנונה אינו רשאי להחליט על כך בעצמו). אי-עמידה בפרק הזמן הסטטוטורי שנקצב למתן תשובה מובילה לסנקציה חריפההתייחסות להשגה כאילו התקבלה לכל דבר ועניין, לכאורה ללא שיקול דעת נוסף".

    ובהמשך בסעיף 13 בפסק הדין:

    "אכן, כפי שכבר ציינתי, הסנקציה הקבועה בסעיף 4(ב) לחוק הערר היא חריפה. ניתן אף להודות כי בהסתכלות הבוחנת את נסיבותיו של מקרה פרטי זה או אחר אפשר להגיע למסקנה כי הפעלתה של הסנקציה האמורה עלולה לפגוע באופן לא מוצדק לכאורה בקופה הציבורית המשרתת את טובת הכלל. אולם, במבט רחב יותר, יש לייחס משקל רב לחשיבות הנודעת למתן תשובות במועד להשגות בתחום הארנונה, על מנת לתרום לתכנון הכלכלי של פעולותיהם של הנישומים, ובעיקר כאשר הדעת ניתנת לאופי העתי של הארנונה (שהיא תשלום בגין תקופה מסוימת) המחייב את סיום ההתדיינות בקשר אליה בתוך תקופה קצרה יחסית. גם עיון בהיסטוריה החקיקתית של חוק הערר תומך במסקנה כי תכליתו הייתה להבטיח קיומו של מנגנון יעיל ומהיר עבור האזרח לבירור סכסוכים שהינם עובדתיים במהותם"

    ועוד בסעיף 18 בפסק הדין:

    "המסקנה לפיה יש לייחס משקל משמעותי ללשונו המצווה של הסעיף מתחדדת לנוכח ההשוואה לחוקים אחרים שבהם לא נקבעה כלל סנקציה הנלווית לאי-עמידה במועד סטטוטורי."

     

    מדברי כבוד השופטת ברק –ארז אנו למדים כי המחוקק קבע מועד קשיח למתן תשובה, אותו מוסמכת רק ועדת הערר להאריך מטעמים מיוחדים, כאשר במקרה כאן בא המשפט המנהלי (כבוד השופט גרוסקופף) בא בנעליה, ובכל מקרה, מנהל הארנונה איננו רשאי להחליט על הארכת המועד בעצמו.

    מכאן, משנודע למשיבים על טעותם ועל מתן התשובה באיחור, מנהל הארנונה לא היה מוסמך להחליט על דעת עצמו על אי קבלת ההשגה, בין אם סבר שתשובה ניתנה על ידי היועץ המשפטי למועצה במועד, ובין אם משום שהתשובה לא נשלחה על-ידי מנהל הארנונה "בשוגג", כפי שטען במכתבו מיום 18.12.14, המצוטט בפרק העובדות. משנענתה ההשגה באיחור, היה על המשיבים לקבל את ההשגה במלואה.

     

    8.בדיון שהתקיים לפני ביקשו העותרים לדחות את ההחלטה בעתירה עד להחלטת בית המשפט העליון בערעור שהגישו על החלטת כבוד השופט גרוסקופף, אלא שסירבתי לבקשה זו, מן הטעם שהעותרים זכאים לשומה סופית, ואין להשתהות עוד במתן אותה שומה.

    החלטתי זו מתחזקת נוכח השתלשלות האירועים בין הצדדים, כפי שתוארו לעיל וכפי שאחדד כאן:

    מדובר בעותרים אשר מאז שנת 2009 משיגים נגד שומות הארנונה שהוצאו להם על ידי המשיבים. כל השגותיהם נדחו והם פנו בערר אל וועדת הערר לענייני ארנונה. עניינם לא נדון בוועדות הערר עד לעת האחרונה, משום שוועדת הארנונה, מסיבות שאינן ברורות כלל ועיקר, לא התכנסה לדון בעניינם, על אף פניות חוזרות ונשנות.

    בעבר פנו הצדדים בעתירה לבית משפט זה (חברי, כבוד השופט פינקלשטיין), לאחר שהשיגו על הארנונה לשנה 2011. באותה שנה, השיב מנהל הארנונה להשגה באיחור שלושה ימים, והנישומים עתרו לבית המשפט לקבוע כי על ההשגה להתקבל במלואה נוכח האיחור במתן התשובה. בעתירה שהוגשה מטעמם קבע כבוד השופט פינקלשטיין, בפסקה 11, באופן חד משמעי, כי איחור במתן התשובה להשגה, משמעו כאילו ההשגה התקבלה, ולמנהל הארנונה לא ניתן כל שיקול דעת בעניין המועדים בהם נקט החוק (ראו עת"מ (מרכז) 15882-08-11, י. פסטרנק ושות' ו- 21 אח' נ' מועצה מקומית באר יעקב, מיום 6.3.2012 (פורסם בנבו), פסקה 11 בפסק הדין).

    על פסק דין זה (עת"מ 15882-08-11) ערערו המשיבים לבית המשפט העליון. בית המשפט העליון אמנם קיבל את החלטת הצדדים למחוק את הערעור, אך מצא להוסיף כי מן הראוי שמנהלי הארנונה יקפידו ליתן תשובה להשגה זמן מספיק לפני 60 הימים שנקבעו בחוק (ראו עע"מ 2532/12, מועצה מקומית באר יעקב נ' י. פסטרנק ואח', מיום 2.10.2013 (פורסם בנבו))

    על פסיקה זו חזרה כבוד השופטת ברק ארז במשנה סדורה, בעניין אחר, בעע"מ עירית אשדוד אשר צוטט לעיל, לפני כשנה.

    לאחר פסק הדין של כבוד השופט פינקלשטיין והחלטת בית המשפט העליון בעניינו, המשיכו העותרים להשיג על שומות הארנונה שהוצאו להם גם לשנים 2012-2013, מבלי שהערר שהגישו על כל דחיות ההשגות על ידי מנהל הארנונה זכו לדיון בוועדה הערר.

    נכונים הדברים גם לשנה 2014. גם נגד השומה לשנה זו הגישו העותרים השגה, אלא שכאמור בפרק העובדות, השגה זו נדחתה לא על ידי מנהל הארנונה, כפי שנעשה בשנים עברו וכפי שקבוע בחוק הערר, אלא נדחתה על ידי היועץ המשפטי של משיבה 1. עתירת העותרים נגד מתן תשובה להשגה על ידי יועץ משפטי למועצה, התקבלה, כאמור, חלקית, ועל פסק דין זה הגישו המשיבים ערעור לבית המשפט העליון, אשר טרם הכרע, כאשר לדידם, כפי שמסרה באת כוח המשיבים בדיון שהתקיים לפניי, ההשגה שנחתמה על ידי היועץ המשפטי למועצה מהווה תשובה חוקית להשגה, והם תקווה כי כך יפסוק בית המשפט העליון.

    אומר כבר עתה כי לעניות דעתי, צדק כבוד השופט גרוסקופף עת קבע כפי שקבע, ובכל מקרה, נכון למועד כתיבת שורות אלה, פסק דינו הוא פסק הדין הקובע בין הצדדים.

     

    9.מכל העובדות המתוארות לעיל עולה מצב עגום עד לא נתפס וקשה להבנה בכל הנוגע לזכותם של העותרים מחד והתנהלות המשיבים עלפי העותרים לאורך השנים מאידך.

    העותרים מצדם זכאים למתן תשובה בנוגע להשגות והעררים שהגישו תוך זמן סביר. העותרים הגישו שנה אחר שנה השגה, השגותיהם נתקלו בדחייה החוזרת על עצמה מבלי שהתכנסה ועדת ערר לדון בעררים שהוגשו. מבלי לקבוע דבר בנוגע לסיכוי ההצלחה של ההשגות, אני מוצאת כי התארכות הליכי ההשגה והערר בעניינם של העותרים אינה סבירה וחריגה באופן קיצוני. זכותו של הנישום לסופיות השומה, בהתאם לחוק, תוך זמן סביר, נקבעה זה מכבר בפסיקה, על מנת שיוכל לתכנן, כלכלית, את פועלו, ובהתייחס לאופי העתי של הארנונה הנקבעת והמשולמת אחת לשנה, בכל שנה.

     

    המשיבים קבלו תזכורת, הן מבית משפט זה והן מבית המשפט העליון המתייחסות לתפקידו של מנהל הארנונה על פי חוק, על המצופה ממנו בהתייחסותו אל ההשגות המוגשות אליו ואל סד הזמנים בו עליו לעמוד.

    התנהלות המשיבים כאן מלמדת על העדר הפנמה של פסקי הדין שניתנו בעניינן הצדדים לעתירה זו.. לאחר פסק הדין של חברי, כבוד השופט גרוסקופף, ענה מנהל הארנונה על השגת העותרים בעתירה שם בחלוף יום אחד בלבד. יש אמת בטענות העותרים, וקשה להימלט מן התחושה שתשובת מנהל הארנונה להשגה הועתקה משנים עברו ללא בדיקה לגופו של עניין, בניגוד לחובתו על פי דין ובניגוד לכללי המנהל התקין. אין לי ספק כי אילו היה ממלא מנהל הארנונה את תפקידו על פי חוק, היה נמנע אותו "שוגג" שהביא לעובדות הנטענות בעתירה זו.

     

    בהתייחס לטענות המשיבים האחרות - אכן, מצבה הכלכלי של משיבה 1 קשה, אך אין בו כדי להכשיר התנהלותה. אינני מוצאת מקום להחיל את דוקטרינת הבטלות היחסית שכן המשיבים לא נתנו כל טעם ענייני לעשות כן, למעט הפגיעה בקופת הציבור.

     

    מקום בו ממילא התעכבה שומת העותרים נוכח מחדלי המשיבות, עד להכרעת בית משפט זה בעת"מ י. פסטרנק, ניתנה למשיבות ארכה לענות להשגה, אך גם אז נענו חלק מההשגות בלבד, בנסיבות אלה יש להעדיף את אינטרס הפרט לסופיות השומה, אל מול אינטרס הציבור בגביית מיסים לטובתו, עליו אמונות המשיבות.

    המשיבים נהגו כלפי העותרים ברשלנות, אם לא למעלה מכך, ועל המשיבים לשאת בתוצאות.

     

     

    סוף דבר:

    10.העתירה מתקבלת.

    השגת העותרים לשנת המס 2014 מתקבלת במלואה.

    המשיבים יוציאו לעותרים שומת מס מתוקנת לשנת המס 2014, בהתאם לטענות העותרים בהשגה לשנת מס זו.

     

    המשיבים ישיבו לעותרים כל סכום ששולם ביתר, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק, ממועד תשלום היתר ועד למועד ההשבה בפועל.

    בנסיבות העניין, יישאו המשיבים בהוצאות העותרים כולם בסך 30,000 ₪.

    המזכירות תמציא עותק פסק הדין לצדדים ולבאי כחם.

     

     

    ניתן היום, י"ד סיוון תשע"ה, 01 יוני 2015, בהעדר הצדדים.

     

    Picture 1

     

     

     

     

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ