עס"ק
בית דין אזורי לעבודה חיפה
|
57309-11-14
25/08/2015
|
בפני השופטת:
אביטל רימון-קפלן
|
- נגד - |
המבקש:
1. ארגון סגל המחקר במערכת הביטחון 2. ברפאל ובמשרד ראש הממשלה (ע"ר)
עו"ד אריאל שמר ואיתמר נצר
|
המשיבה:
רפאל רשות לפיתוח אמצעי לחימה בע"מ עו"ד עמי שחר עו"ד אוהד גלעדי ועודד מזרחי
|
החלטה |
1.לפנינו בקשת המבקש מיום 16/8/15 למתן צו מניעה זמני דחוף, במסגרת בקשת הצד לדיון בסכסוך קיבוצי התלויה ועומדת בפנינו מזה זמן, אשר יאסור על המשיבה לקיים מכרז לתפקיד ראש שטח תוכנה במשיבה, עד להכרעה סופית וחלוטה בהליד העיקרי שבנדון, כמו גם מתן צו עשה ו/או צו הצהרתי, המחייב את המשיבה לשתף את המבקש בתהליך האיוש של משרת ראש שטח תוכנה במשיבה ולמנות נציג של המבקש לוועדת המכרזים.
יצוין כי במסגרת התיק העיקרי בבקשת הצד לדיון בסכסוך קיבוצי שבנדון הושלם כבר שלב הגשת הראיות וחקירת העדים מטעם הצדדים, והתיק מצוי בשלב הגשת סיכומי הצדדים.
רקע כללי והשתשלות העניינים
2.המשיבה היא חברה ממשלתית, העוסקת בפיתוח אמצעי לחימה מסוגים שונים, ומעסיקה נכון לעת הזו כ-7,000 עובדים מתוכם 2,800 עובדים המשתייכים לדירוג המחקר.
3. המבקש - ארגון סגל המחקר במשרד הביטחון, ברפאל ובמשרד ראש הממשלה, הינו ארגון עובדים המייצג את העובדים המשתייכים לדירוג המחקר במשרד הביטחון, במשיבה ובמשרד ראש הממשלה, והוא הארגון היציג של עובדי המחקר המועסקים במשיבה. הסתדרות העובדים הכללית החדשה היא ארגון העובדים היציג של שאר עובדי רפאל.
4.בין המבקש למשיבה נחתם ביום 8/8/2000 הסכם עבודה קיבוצי המסדיר את יחסי העבודה של העובדים המשתייכים לדירוג המחקר במשיבה, כפי שעודכן מעת לעת (להלן-ההסכם הקיבוצי).
בסעיף 3 לפרק ט' להסכם הקיבוצי שכותרתו "איוש משרות" נקבע:
"3.1איוש משרות יעשה על ידי החברה לפי שיקול דעתה.
3.2היה והחברה תחליט, אם תחליט, לקיים מכרז לצורך איושה של משרה מסוימת, תינתן לועד עובדי המחקר הזכות למנות נציג אחד לועדת המכרזים; בכל מקרה בהרכב הועדה יהיה רוב להנהלה וההחלטה תתקבל ברוב דעות ולא באופן פריטטי".
5.ביום 26/11/14 הגיש המבקש את בקשת הצד בסכסוך קיבוצי שבנדון כנגד המשיבה בה נטען בעיקרו של דבר, כי יש לראות באופן שבו נוהגת המשיבה לאייש את המשרות שהתפנו אצלה עד הלום, משום "מכרז" כהגדרתו בדין ובפסיקה ועל כן באי שיתוף נציגי המבקש בהליך הבחירה למשרות, יש משום הפרת הוראות סעיף 3 הנ"ל לפרק ט' להסכם הקיבוצי.
אי לכך עתר המבקש לסעד הצהרתי קבוע הקובע כי המשיבה הפרה ומפירה את הוראות ההסכם הקיבוצי, שלא כדין ובחוסר תום לב. כמו כן עתר המבקש למתן סעד הצהרתי קבוע לפיו כל מכרז ו/או דמוי מכרז ו/או מעין מכרז שקיימה המשיבה בתקופת 18 החודשים שקדמו להגשת הבקשה לכל הפחות, תוך הפרת הוראות ההסכם הקיבוצי בעניין זה – הינו בטל ומבוטל ויש לערוך אותו מחדש באופן תקין וחוקי. כן עתר המבקש למתן צו קבוע המחייב את המשיבה לנהוג בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי לעניין שיתוף המבקש במכרזים ו/או דמוי מכרזים ו/או מעין מכרזים.
6.בד בבד עם בקשת הצד העיקרית כאמור, עתר המבקש למתן צווים ארעיים עד לדיון במעמד הצדדים ו/או צווים זמניים דחופים עד להכרעה בתביעה העיקרית (להלן - הבקשה לסעדים זמניים).
הגם שלבקשה בתיק העיקרי צורפו התכתבויות בין המבקש למשיבה מהחודשים אוקטובר – נובמבר 2014 בנושא איוש משרות ראש חטיבת מפ"ה וראש חטיבת מערכות וחימוש, הרי שבמסגרת הבקשה לסעדים זמניים עתר המבקש למתן סעד ארעי (עד לדיון במעמד הצדדים) ולמתן סעד זמני עד להכרעה סופית וחלוטה בתיק העיקרי, שעניינם בסעד כללי לגבי כלל תפקידי/משרות עובדי המחקר, ולפיו יאסר על המשיבה להמשיך ולקדם ו/או להשלים כל מכרז ו/או דמוי מכרז ו/או מעין מכרז לתפקידי מחקר ו/או משרות מחקר ו/או לתפקידים או משרות שעובד מחקר רשאי להציע מועמדותו אליהם המתנהל במשיבה.
כמו כן עתר המבקש במסגרת הבקשה לסעדים זמניים המקורית לחייב את המשיבה לגלות את כל המסמכים הנוגעים לכל מכרז ו/או דמוי מכרז ו/או מעין מכרז המתנהלים או שהתנהלו במשיבה בתקופת 18 החודשים שקדמו להגשת הבקשה לכל הפחות.
7.בנסיבות אלו בהחלטת בית הדין מיום 26/11/15 נקבע דיון דחוף במעמד הצדדים ליום 7/12/15, בבקשה לסעדים זמניים.
8.ביום 1/12/14 הוגשה בקשת המבקש (בהסכמת המשיבה) להורות על דחיית מועד הדיון בבקשה לסעדים זמניים, עקב התחייבויות קודמות של ב"כ המבקש.
בהחלטה מיום 2/12/14 התקבלה הבקשה והדיון בבקשה לסעדים זמניים נדחה ליום 4/1/15 בהתאם למועדים שתואמו בין הצדדים.