פסק דין
אני מזכה את הנאשם מחמת הספק .
כתב אישום וטיעוני הצדדים
הנאשם הואשם בכך שנהג בחוסר זהירות ובעת פנייתו שמאלה בצומת, לא נתן זכות קדימה לרוכב קטנוע, שחצה את הצומת מולו, פגע בו, וגרם לו חבלות של ממש.
מטעם התביעה העיד רוכב הקטנוע, המתנדב גדי לוי שערך דו"ח פעולה, והבוחן יהודה מירון, שמטעמו הוגש תרשים ושדה ראיה .
מטעם ההגנה העיד הנאשם.
מבקשת התביעה בסיכומיה, לקבל את גרסת נהג הקטנוע בכללותה, ובפרט לקבל את גרסתו שבזמן נהיגתו אורות הקטנוע דלקו, במקום הייתה תאורת רחוב, והיה באפשרות הנאשם לראות את רוכב הקטנוע לפני קרות התאונה, ובכך למנוע אותה .
התביעה תומכת יתדותיה בין היתר בכך שהתמונות נ/4 – נ/5, המתייחסות למצב מתג אורות הקטנוע, לא הוצגו לעדי התביעה, ומאחר ועדי התביעה לא עומתו עמן, יש לדחות הטענה.
טוען ב"כ הנאשם שמעדותם של עדי התביעה , המתנדב גדי לוי והבוחן , יהודה מירון, אין כל ראיה לאשמתו של הנאשם.
ובאשר לעדות רוכב הקטנוע, עד זה לא זכר את התאונה, תשובותיו באשר לאורות רכבו מעוררות תמיהות, ויש לקבוע שרוכב הקטנוע נסע ללא אורות, וכאשר אוזניות באוזניו, מתחת לקסדת רכבו, כפי שמסר הנאשם.
טענת ההגנה הינה שהנאשם פנה שמאלה בצומת, כמעט והשלים את הפנייה, ורק בשלב זה הגיע רוכב הקטנוע, ופגע בו.
דיון והכרעה
מעיון בדו"ח הפעולה, ת/1, של העד גדי לוי, עולה שאין במסמך האמור כל ממצא ראייתי, למעט פרטים טכניים גרידא.
מעיון בתרשים שהוגש מטעמו של הבוחן, ת/2, והנספח לתרשים, עולה כי אף למסמך זה אין כל ערך ראייתי.
למקום התאונה נשוא כתב האישום, לא זומן בוחן, בסמוך לזמן התאונה, כדי לחקור את התאונה וממצאיה, ואף במועד מאוחר יותר, לא הגיע בוחן משטרתי למקום התאונה, כדי לערוך את בדיקותיו.
התרשים שהוגש לבית המשפט באמצעות הבוחן יהודה מירון, הינו תרשים כללי, שנשלף מארכיון משרדי התנועה ,ואיננו תרשים שנערך "בשטח", ומשכך, ערכו הראייתי דל ביותר.
למרבה הפליאה, סבר הבוחן המשטרתי, שביכולתו להפיק מתרשים זה, ללא ביקור במקום, את נתוני שדה הראיה.
הבוחן ציין בסעיף ג' לתרשימו "שדה ראיה לרכב ממול פחות 60 מטר".
נכון אני להניח שכוונתו של הבוחן הייתה לכך שמדובר בשדה ראיה שהינו 'לפחות' 60 מטר, ואף נכון אני להניח שכוונתו הייתה, למרות שלא ציין זאת, לשדה הראייה, מכיוונו של רכב הנאשם, לכיוונו של נהג הקטנוע.
ואולם, נעלה מבינתי, כיצד ניתן לקבוע שדה ראיה, ועל פיו להרשיע נאשם בפלילים, כתוצאה מהתבוננות בתרשים כללי, שנשלף , כאמור, ממגירת הבוחן , ואפילו בלא שיודעים אנו מתי נערך והאם מבנה הצומת בזמן התאונה הינו מבנה הצומת כנחזה בתרשים.