ב"ה
בית דין רבני גדול
|
1265328-1
01/06/2020
|
בפני הדיין:
הרב שלמה שפירא
|
- נגד - |
המערערת:
פלונית עו"ד איתן ליפסקר
|
המשיב:
פלוני
|
החלטה |
בקשה דנא
לפני בית הדין מונחת בקשת המשיב לתיקון צו הגנה.
לדברי המשיב על בית הדין לתקן את הצו בשני עניינים שנזכרו בצו:
א. בית הדין אוסר על [פלוני] להתקרב למרחק של 100 מטר [...] או בכל מקום שבו היא נמצאת.
ב. בית הדין מאפשר ל[פלוני], אם ירצה, לערוך את קניותיו במתחם החנויות במרכז המסחרי ב[א'] המצוי ברחוב [ב'], כולל ב'סופר' הנמצא שם ובלבד שייכנס ל'סופר' מהכניסה של הרחבה של שאר החנויות ויצא מכניסה זו.
בית הדין מבהיר שאם ייכנס [פלוני] או יצא מהכניסה העיקרית הסמוכה לרחוב [ג'] יהיה בדבר משום עבירה על הצו.
לדברי המבקש:
א. אין באפשרותו לעמוד בתנאי שלא להתקרב למערערת שהרי הם גרים באותה שכונה, ואין הוא יודע היכן היא נמצאת שלא להתקרב אליה.
ב. הכניסה לסופר, הקרובה לרח' [ג'] רחוקה יותר ממאה מטרים מבית המערערת ולכן אין למונעו לצאת מכניסה זו.
העקרונות שעליהם מושתתים צווי הגנה כגון זה ויישומם בנדוננו
נקדים ונאמר: הבסיס להוצאת צו ההגנה מבואר בהחלטתנו במועד הדיון, שבה נקבע ש[פלוני], הבעל, לא נתן נימוק מספק מדוע לא יימנע מלהתקרב לבית האישה, [פלונית], אחר שמערכת היחסים שביניהם הגיעה לאן שהגיעה. אלא שלעומתה טען הלה שהסכמה להימנע מכך תשבש את שגרת חייו.
לאור האמור נתן בית הדין החלטה שהיא במהותה פשרה המאפשרת לאישה להמשיך בשגרת חייה ואינה משבשת את שגרת חייו של הבעל. על פי עקרונות אלו נקבעו התנאים בצו ההגנה.
חובתנו להבהיר:
כבר ביארנו באריכות בפסק דיננו מיום י"ג באלול תשע"ז (4.9.17) בתיק 1135150/1 (פורסם באתרים המשפטיים) דלית מאן דפליג שאישה נשואה הטוענת 'מאיס עלי' – לא יוכל הבעל לכופה להיות עימו (ואף שאינו יכול לכופה, אין זה משליך בהכרח על דין 'מורדת' – חובת בית הדין לקבוע נסיבות החלטה זו ובהתאם לכך לקבוע את מעמד האישה ואין כאן מקומה). מסיבה זו אין הוא יכול להכריחה להימצא בסביבתו ולהתקרב אליה באופן שאינו נוח לה, ויש למונעו מכך במקרה שהדבר מפריע לאישה, אף אם אין הוא עושה דבר. ועיין כתובות (סא, א) "כי היא היתה אם כל חי" – "לחיים ניתנה ולא לצער".
יש להעיר שמניעה זו תלויה בהרבה מקרים בהרגשתו הסובייקטיבית של מושא צו ההגנה, אף אם זה שכנגדו הוצא הצו טוען שאין הוא עושה מעשה הטרדה ואין לו כוונות זדון, שהרי הבחינה לדברים אלו, בעיקר במקרה שלא נגרם לשכנגדו עוול או נזק, היא כאמור הרגשה זו. ועיין בבבא מציעא (צ, ב) ש'הרביץ לה ארי מבחוץ' הווי 'חסימה מעליא' [לבהמה, לעניין "לא תחסֹם שור בדישו"] מפני שהבהמה אינה יכולה לאכול מאימתו, אף במקרים שאינו יכול לטורפה, ואימה זו היא הרגשה סובייקטיבית ולא פחד שמחשש אמיתי, עיין שם ואין כאן מקומו. לפיכך בנסיבות העניין החליט בית הדין להוציא את צו ההגנה להבטחת שלוות הנפש של האישה, מכיוון שאין בצו זה, לדעתנו, משום פגיעה בבעל. (ואף אם לדבריו יש פגיעה, הרי הפגיעה היא מזערית לבעל ומוצדקת בבחינת טובת האישה, בנסיבות העניין.)
דחיית בקשות המשיב כנגזרת של העקרונות דלעיל
לאור האמור זוהי הבחינה האמורה להיות לגבי הפרטים בצו. לא בכדי קבע בית הדין שאסור לבעל "להתקרב" וכוונת הדברים היא שאם האישה נמצאת במקום מסוים והבעל יודע שהיא נמצאת שם, אסור לו להתקרב אליה. אך אין הדברים אמורים במהלך לפי תומו ופגע בה, אף שראוי שגם במקרה זה ירחיק עצמו. ועל כל פנים אין לבטל הגבלה זו הכוללת התקרבות למקום עבודתה, לבית כנסת שבו היא מתפללת או לכל מקום שבו היא אמורה להיות מסיבות שונות.
לפיכך בית הדין דוחה הבקשה להשמטת הפסקה מהצו.