עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
2490-07
29/12/2010
|
בפני השופט:
1. דר' עודד מודריק 2. סגן נשיא
|
- נגד - |
התובע:
המטווח האולימפי הלאומי בקליעה ע"י עו"ד ע ינב כהו וע"ד אלון אידלמן
|
הנתבע:
1. עיריית הרצליה 2. ראש עיריית הרצליה - הגב' יעל גרמן
|
פסק-דין |
פסק דין
המטווח האולימפי הלאומי בקליעה ע"ש יגאל אלון (להלן: "המטווח האולימפי" או "המטווח" או "העותרת") ממוקם בהרצליה ומתנהל כתאגיד ללא כוונת רווח. למן ייסודו ועד לשנת 2003 נהנה המטווח מפטור מתשלומי ארנונה עירונית. לאחר שהפטור בוטל קיבל המטווח, במרץ 2005, הבטחה בכתב, מראש עיריית הרצליה, להמליץ על מתן תמיכה מתקציב התמיכות העירוני כדי שיעור הארנונה. לפי שבשנים 2005-2007 לא ניתנה התמיכה הוגשה בסוף שנת 2007 העתירה דנן. זו מציבה על מדוכת הדיון את משמעותה המשפטית של ההבטחה מצד אחד ואת שאלת נפקותו של שיהוי בהגשת העתירה מצד שני.
הנסיבות
המטווח האולימפי נוסד בשנת 1983 והוקם בהרצליה. לפי דברי פרנסיו נחשב המטווח לאחד המרכזים המתקדמים בעולם הקליעה וכבר העמיד ספורטאים-קלעים רבים ובהם כאלה שייצגו את מדינת ישראל בתחרויות חשובות, ובכלל זה באולימפיאדה.
למן הקמתו ועד שנת 2002 (ועד בכלל) נהנה המטווח האולימפי מפטור מתשלומי ארנונה כללית המוענק למבנה המשמש לצורכי ספורט שלא למטרת רווח [סעיף 5(ח) לפקודת מסי העירייה ומסי ממשלה (פיטורין) 1938 (להלן: "פקודת הפיטורין")]. משנת 2003, בעקבות שינוי חקוק (סעיף 5ג' לפקודת הפיטורין) הוטלה על המטווח חובת תשלום ארנונה בשיעורים מוקטנים.
נוכח מצבו הכלכלי הקשה ותקציבו המדולדל התקשה המטווח האולימפי לעמוד בדרישות תשלום ארנונה שהושתו עליו (קרוב ל-200,000 ש"ח לכל אחת מן השנים 2004, 2005). לפיכך פנתה הנהלת המטווח, בתמיכת מנהל הספורט במשרד החינוך, אל ראש עיריית הרצלייה, גב' יעל גרמן, בבקשה למצוא דרך להקל את נטל חובו של המטווח. במענה לפניות כתבה ראש העירייה, ביום 30.3.2005 מכתב שזה לשונו:
בעקבות פנייתכם ובבירור הנושא הובהר לי כי החוק אינו מאפשר מתן הנחה בארנונה למטווח האולימפי.
עם זאת, מתוך הוקרה והכרה בחשיבות המרכז האולימפי לקליעה, נמליץ על מתן תמיכה בגובה הארנונה.
זאת בכפוף להמצאת מסמכים בנושא המצב הכספי ועד להתייצבות המצב הכספי של המרכז...[להלן: "מכתב ההבטחה" או "ההבטחה"]
ביום 29.8.04 הגישה העותרת ליו"ר ועדת התמיכות של העירייה בקשה לקבלת תמיכה לשנת 2005. הבקשה נבחנה בישיבת ועדת התמיכות ביום 16.12.04. התקבלה החלטה להמליץ למועצת העיר להעניק למטווח האולימפי תמיכה בסך 100,000 ש"ח תוך ציון דרישה להצגת מאזן בוחן מעודכן המלצה ז התקבלה כמה חודשים לפני שניתן מכתב ההבטחה.. אלא שמישיבה נוספת שקוימה ביום 18.9.05 עולה שלמרות פניות חוזרות ונשנות אל המטווח האולימפי לא הומצאו מטעמו דו"חות כספיים תקופתיים כפי הנדרש. העותרת הוזהרה, באותן פניות, שאי העברת הדו"חות תמנע את מתן התמיכה.
המלצה ז התקבלה כמה חודשים לפני שניתן מכתב ההבטחה.
ביום 13.8.06 דנה ועדת התמיכות בבקשות התמיכה לשנת 2006. לעניין הוועדה אולימפי נשמעה בדיון המלצתה של חברת מועצת העיר גב' טובה רפאל לתמוך בבקשה נוכח היענות העותרת לקלוט במתקנה אזרחים תושבי הצפון שעברו ממקומות מגוריהם בשל הפגזות טילי החיזבאללה (ימי מלחמת לבנון השנייה). אולם הוועדה החליטה לדחות את הבקשה לפי שפעילות המטווח האולימפי אינה משרתת את תושבי הרצליה דווקא. הוועדה המליצה למטווח האולימפי לעבד, בשיתוף מחלקת הספורט העירונית, תוכנית שתשרת את תושבי העיר ובעיקר את בני הנוער בה. לאחר עיבוד תוכנית כזאת, תישקל הבקשה שוב.
העותרת טוענת הטענה אינה כלולה בכתב העתירה. היא נטענת לראשונה (ובלי תימוכין בתצהיר) בהודעת תשובה לטענות הסף של העירייה בדבר שיהוי בהגשת העתירה. כי החלטות הסירוב לבקשותיה לא נודעו לה מעולם וכן שלא קיבלה את מכתבי הדרישה להוספת מסמכים ודו"חות.
הטענה אינה כלולה בכתב העתירה. היא נטענת לראשונה (ובלי תימוכין בתצהיר) בהודעת תשובה לטענות הסף של העירייה בדבר שיהוי בהגשת העתירה.
המטווח האולימפי לא הגיש בקשת תמיכה לשנת 2007.
למן נובמבר 2006 ועד פברואר 2007 נשלחו אל העותרת מספר דרישות לתשלום חוב הארנונה המצטבר. למכתבים נלוותה התראה בדבר נקיטת הליכי גבייה מנהליים בכלל זה הוטלו עיקולים שנמחקו לאחר מכן. . מכתבי דרישה אלה הניעו את העותרת לפעולה. בראשונה, פנתה לגורמי העירייה (במיוחד למנהל הארנונה) בבקשה להסיר את דרישות החוב ולקזז את סכומי התמיכה שהעירייה התחייבה להם. בשנייה ערכה השגה על חיובי הארנונה (יולי 2007) ומשזו נדחתה הגישה ערר (אוקטובר 2007).
בכלל זה הוטלו עיקולים שנמחקו לאחר מכן.
העותרת לא המתינה לתוצאות הליכי הערר ובסוף נובמבר 2007 הגישה את העתירה דנן.
עיקר טענות העותרת
העותרת ערכה טענותיה בשלושה ראשים: א) הפרת הבטחה שלטונית; ב) אי העברת כספי תמיכה של משרד החינוך, התרבות והספורט; ג) השגות על סיווג המטווח האולימפי לצורכי ארנונה.