ערר
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה
|
45-19
17/11/2019
|
בפני חברי הוועדה :
1. גב' שמרית גולן - נציגת שר המשפטים (יו"ר) 2. גב' שולמית גרטל - מ"מ נציג שר הבינוי והשיכון 3. מר דרור לוינגר - נציג מנכ"לית מינהל התיכנון 4. מר יואב צלניקר - נציג המשרד להגנת הסביבה
|
- נגד - |
העוררת:
ליאם נחמיאס חברה לבנייה בע"מ ח.פ. 514443019 עו"ד רויטל אפלבוים ואח'
|
המשיבה:
הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש עו"ד עודד דונג ואח'
|
החלטה |
- לפנינו ערר על שומה מכרעת מיום 6.5.2019, שנערכה על ידי השמאי אלי כהן (להלן: "השמאי המכריע") ביחס למקרקעין הידועים כגוש 9007, חלקות 74-82 (מגרשים 70-78 בתחום תכנית חריש/2/א (להלן: "התכנית")) בשכונת המגף / אור המזרח בחריש.
- הערר הוגש על ידי העוררת, בעלת זכויות החכירה במקרקעין, מכוח סעיף 74 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), הקובע:
"בכל מקום שקיימת לפי חוק זה זכות ערר על החלטה של ועדה מקומית או של ועדה מחוזית שסעיפים 72 ו-73 אינם חלים עליה, וההחלטה ניתנה על ידי ועדה מיוחדת, יוגש הערר לפני שר האוצר ושר הבינוי והשיכון כאחד, וכל אחד מהשרים רשאי לאצול מסמכותו לפי סעיף זה, הן בדרך כלל והן למקרה מסויים והן לסוג מסויים של מקרים, ובלבד שחבר הועדה המיוחדת לא ידון ולא יכריע בערר כאמור";
ומכוח סעיף 14(ב)(4) לתוספת השלישית לחוק, הקובע כי "על החלטתו של השמאי המכריע כאמור בפסקה (3), יכולים החייב בהיטל או הוועדה המקומית לערור לפני ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה בתוך 45 ימים מיום המצאת ההחלטה של השמאי המכריע".
- ביום 11.12.2017 אצלו שר האוצר ושר השיכון את סמכותם לפי סעיף 74 לחוק ו-14(א) לתוספת השלישית לחוק לוועדה זו.
- הערר נוגע לקביעה מסוימת בשומה המכרעת, ביחס לשאלה אם יש להפחית עלות עודפת למרתפי חנייה בחישוב היטל ההשבחה שחלה במקרקעין. השמאי המכריע קבע, בסעיף 10.3 לשומה המכרעת, כדלקמן:
"עלות עודפת למרתפי חניה:
כאמור לעיל, סבור שמאי המבקשת כי יש להפחית עלויות עודפות בשל מרכיב החניה וכי שווי למ"ר כפי שנקבע בשומות מכריעות רלוונטי לנכסים ללא מרתף תת קרקעי.
לטענת שמאי המשיבה אין להביא בחשבון עלויות עודפות לחניה תת קרקעית וכי אין כל חיוב מצדה של המשיבה לבניית חניות עיליות.
הכרעה:
ככלל, אני סבור כי עלות חניות מהווה חלק אינטגרלי בבניית הפרויקט. הבאה בחשבון של עלויות עודפות הינה כאשר [...] קיים חיוב מצדה של הוועדה לבניית חניה עודפת על תקני החניה המחויבים עפ"י חוק/תכנית.
מעבר לכך יצוין כי לאור היתרי בניה במתחם הוועדה המקומית נראה כי ניתנו פתרונות בסביבה במגרשים זהים אף לחניה עילית וכי מדובר בהחלטה סובייקטיבית.
בנוסף ומעבר לנדרש,
עפ"י הוראות התכנית סעיף 6.7, תקן החניה באזור מגורים הנו 1.2 /ליח"ד, עפ"י הבקשה שטח החניה הנו 9,265 מ"ר המהווים לשיטת שמאי המבקש[ת] 402 מקומות שהם מעבר לנדרש עפ"י התקן. סה"כ נדרשות 243 יח"ד * 1.2 = כ-292 מקומות חניה (186 יח"ד + 57 יח"ד בהקלה) כאשר בפועל לשיטת שמאי המבקשת מוצעים יותר מקומות חניה מהתקן הנדרש.
בנוסף ומעבר לנדרש,
הוועדה המיוחדת לתכנון ובניה – חריש פרסמה דעתה בסוגיית חניות תת קרקעיות ובמסמך החתום ע"י מהנדסת הוועדה המיוחדת לתו"ב חריש, הגב' אינג' יבגניה מלכין נקבע כי:
"עפ"י הוראות חריש/2/א מתוכננות חניות עיליות וגם תת קרקעיות. אין לוועדה המיוחדת חריש דרישה מיוחדת לחניה תת קרקעית בתנאי העמידה בתקן חניה עפ"י הוראות התכנית הנ"ל".
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת