בש"א, ה"פ
בית המשפט המחוזי בתל אביב
|
1694-06,108-06
07/02/2006
|
בפני השופט:
יהודה זפט - סגן נשיא
|
- נגד - |
התובע:
יוסף חסון
|
הנתבע:
יוחנן פלץ - יו"ר ומפרק איגוד החיילים המשוחררים בישראל - ע"ר עו"ד ט. חטר ישי
|
החלטה |
רקע
עמותת איגוד החיילים המשוחררים בישאל, נוסדה על ידי מתנדבי היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השניה ומטרותיה לקיים את אחוות הלוחמים של חברי העמותה, להקים, לקיים ולנהל מפעלי הנצחה ועוד (להלן: "העמותה").
ביום 5.12.89, ככל הנראה בעקבות הקושי של חבריו המתבגרים להשתלב בפעילות העמותה, אישרה העמותה, תיקון לסעיף 30 לתקנון העמותה, לפיו עד ליום 31.12.00 תפסיק את פעילותה ותעביר את נכסיה לגוף שנקרא "צוות" שאמור היה להמשיך ולקדם את מטרות העמותה.
ביום 24.3.04 התכנסה האסיפה הכללית של העמותה והחליטה, על פירוק מרצון של העמותה ומינוי המשיב כמפרק.
בקופת העמותה, כספי תרומות המיועדים להקמת מוזיאון להנצחת ההתנדבות של 30,000 בני הישוב לצבא הבריטי (להלן: "המוזיאון") וכספים נוספים שהצטברו ממכירת נכסי העמותה במסגרת הליכי הפירוק.
משהתברר לחלק מחברי העמותה שהנהלת "צוות" אינה מוכנה לעסוק בהקמת המוזיאון לאחר העברת נכסי העמותה אליה, כאמור בסעיף 30 לתקנון, פנו אל המשיב וביקשו ממנו לפעול לביטול סעיף 30 לתקנון העמותה. בהתאם, סבר המשיב שיהיה זה נכון להקים גוף שיעסוק בהקמת המוזיאון אחרי השלמת הליכי פירוק העמותה.
בסמוך, פנה המשיב אל רשם העמותות לקבלת אישור לכינוס האסיפה הכללית של העמותה לשינוי הוראות סעיף 30 לתקנון העמותה.
ביום 25.1.05 ייסדו שלושה חברים, בהם המשיב, עמותה חדשה שמטרתה קידום הנצחת פעולות המתנדבים (להלן: "העמותה החדשה").
במכתב מיום 6.2.05 הודיעה העמותה לרשם העמותות על קיום אסיפה כללית של העמותה, מיום 3.2.05 בה הוחלט על ביטול סעיף 30 לתקנון העמותה הישן והוספת סעיף 30 חדש, לפיו האיגוד החליט באסיפה הכללית שהתקיימה ב - 24 במרץ 2004 על פירוק מרצון, תוקם עמותה חדשה בשם (מקוצר) "עמותת ההנצחה", שמטרתה הקמת המוזיאון להתנדבות ו/או כל דרך אחרת של הנצחת ההתנדבות והנהלתה תורכב מלפחות 3 חברים ולא יותר מ - 9 חברים, בעת הפסקת הפעילות והפירוק הסופי של האיגוד יועברו כל זכויותיו, נכסיו וכספיו לעמותת ההנצחה, עמותת ההנצחה תהווה הגוף הממשיך לפעילות ההנצחה של איגוד החיילים המשוחררים בישראל ותייצג את ההתנדבות לצבא הבריטי כלפי כל הגופים העוסקים בהקמת המוזיאון ובהנצחה.
בסמוך להליכי פירוק העמותה וכינוס אסיפות העמותה כאמור לעיל, פנו חברים בעמותה אל רשם העמותות וטענו שהשינויים בתקנון העמותה וההחלטה על הקמת העמותה החדשה שבשליטתו של המשיב נתקבלו שלא כדין. רשם העמותות באמצעות נציגותיו, בחן את הטענות ולאחר שיחות שניהל עם המשיב מצא שיש לכנס את האסיפה הכללית של העמותה ולקבל החלטה מתוקנת על העברת נכסי העמותה לאחר הפירוק לעמותה החדשה.
ביום 29.12.05 כינס המשיב אסיפה כללית של העמותה וזו החליטה להעביר את כספי העמותה לעמותה החדשה.
לטענת המבקש, החלטות האסיפה הכללית של העמותה שנתקבלו ביום 3.2.05 וביום 29.12.05 נוגדות את הוראות סעיף 55 לחוק העמותות, תש"ם - 1980, לפיו מנועה העמותה מלנקוט בכל פעולה זולת פעולות הדרושות לביצוע הפירוק.
עוד טוען המבקש, כי בעת קבלת ההחלטה מיום 3.2.05 הסתיר המשיב מחברי העמותה שהעמותה החדשה כבר הוקמה והיא נשלטת על ידי מייסדיה בהם המשיב.
לטענת המבקש, בהתאם לקבוע בסעיף 30 לתקנון בנוסחו שלפני השינוי מיום 3.2.05 היה על העמותה להעביר את נכסיה ל"צוות" ומשנמצא ש"צוות" אינה מוכנה לעסוק בהקמת המוזיאון יש לפעול בנכסי העמותה שייותרו לאחר הפירוק על פי הוראות בית משפט כקבוע בסעיף 58 לחוק העמותות.
בהמרצת הפתיחה עותר המבקש להורות למשיב, בתפקידו כמפרק העמותה, להעביר למשרד הביטחון את כל נכסי העמותה והכספים שייותרו בסיום הליך פירוק העמותה מרצון.
בבקשה שלפני, עותר המבקש לצו מניעה זמני שיאסור על המפרק להעביר כספים או נכסים מהעמותה לעמותה החדשה או לכל עמותה אחרת.
דיון
א. כאמור, טענות המבקש וטענות של חברים אחרים בעמותה נבחנו על ידי הגב' הילה כהן סגן מנהלת מחלקת הפירוקים אצל רשם העמותות ועמיתותיה. בסעיף 4.9 למכתבה מיום 10.10.05 הסבירה הגב' הילה כהן, כי על פי הוראות סעיף 55 לחוק העמותות ביכולתה של העמותה לבצע פעולות הדרושות לצורך פירוקה ובכלל זה לשנות את תקנונה במקום שלא ניתן לקיים את הוראותיו בקשר עם הגוף אליו יש להעביר את כספי העמותה שלאחר הפירוק.
סעיף 55 לחוק העמותות קובע:
"מתחילת הפירוק, ואם קבע לכך בית המשפט בצו הפירוק יום הקודם למתן הצו -מיום מתן הצו, לא תמשיך עוד העמותה בכל פעולה זולת פעולות הדרושות לביצוע הפירוק, וכל סמכות לפעול בשם העמותה תהיה בידי המפרק בלבד."
נראה לי, שלנוכח תכליתו ואופיו הטכני של הליך פירוק מרצון של עמותה, פרשנות ראויה של ההוראה "פעולות הדרושות לביצוע הפירוק" הקבועה בסעיף 55 מלמדת שפעולות כאלה אמורות להיות טכניות באופיין.