הקדמה
:
לפני בקשה למתן צו הקפאת הליכים לפי סעיף 39א
לפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] וסעיף 350(א)
לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן:
"חוק החברות"), שהגישו חלק מנושיה של המועצה המקומית משהד (להלן:
"המועצה המקומית") אשר על פי הנטען חובותיה של המועצה המקומית כלפיהם במסגרת תיקי הוצאה לפועל המתנהלים נגדה עולה על 15 מיליון ש"ח.
מהבקשה עולה כי המבקשים נתנו למועצה המקומית שירותים שונים לפני שנים רבות, ומאז לא הצליחו לגבות את חובותיהם מהמועצה המקומית, שבינתיים לנוכח התנהלות כושלת ואי סדרים אצלה, נקלעה לחובות ניכרים שלמעשה, על פי הנטען, משתקים את פעילותה השוטפת.
השאלה שבמחלוקת
:
הצדדים במקרה זה חלוקים ביניהם ביחס לשאלה ממוקדת ונקודתית - היא השאלה האם מקום בו נושה של מועצה מקומית פונה לבית המשפט בבקשה למתן צו הקפאת הליכים נגד אותה רשות מקומית לפי סעיף 39א
לפקודת המועצות המקומיות, עליו לקבל אישור משר המשפטים כתנאי מקדמי להגשת הבקשה, או שמא הדרישה לקבלת אישור שר המשפטים להגשת בקשה כגון דא חלה רק מקום בו הבקשה מוגשת מטעם שר הפנים?
שאלה זו, עד כמה שעלה בידי לברר, טרם נידונה והוכרעה בפסיקת בתי המשפט.
עיקרי העובדות הצריכות לעניין
:
המועצה המקומית משהד היא רשות מקומית במחוז הצפון, המאוגדת כדין כמועצה מקומית.
על פי הנטען בבקשה, במהלך השנים הידרדרה המועצה המקומית למצב כספי ותפעולי חמור, שהתבטא, בין היתר, בהטלת עיקולים בסכומים ניכרים ביותר על נכסיה השונים.
מתברר כי המועצה המקומית נמצאת בגירעון תקציבי של כ-85 מיליון ש"ח, מתוכם סך משוערך של כ-61 מיליון ש"ח בכ-430 תיקי הוצאה לפועל המתנהלים נגדה, וכל זאת שעה שתקציבה השנתי עומד על סך של כ-20 מיליון ש"ח.
ביום 11/11/09 הגישה המועצה המקומית משהד בקשה להקפאת הליכים לפי
סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות, במסגרתה עתרה כי בית המשפט יחיל עליה, בשינויים המחויבים, את הוראות
סעיף 350(א) לחוק החברות ויתן צו זמני להקפאת ההליכים המתנהלים נגדה לתקופה של שלושה חודשים. בקשה זו נדחתה על ידי מותב זה ביום 24/11/09 במסגרת פש"ר (נצ') 711/09
המועצה המקומית משהד נ' מדינת ישראל - משרד הפנים (טרם פורסם, 24/11/09), תוך שנקבע כי המועצה המקומית אינה רשאית לפנות על דעתה וביוזמתה לבית המשפט בבקשה להקפאת ההליכים נגדה. באותו עניין הובהר כי אף שנערכה פנייה מקדמית מטעם המועצה המקומית לשר הפנים
ולשר המשפטים למתן אישור להגשת בקשה להקפאת הליכים ואף שהתקיים דיון בעניינה במסגרת זו, טרם
נתקבל אישור אותם גורמים להגשת הבקשה.
ביום 18/4/12, בעקבות ביקורת שערך משרד הפנים במספר רשויות מקומיות במחוז הצפון ביחס לאופן היווצרות חובות אותן מועצות בהוצאה לפועל, הוגש למשרד הפנים דו"ח ביקורת של רו"ח בנוגע לחובות המועצה המקומית משהד (להלן:
"דו"ח הביקורת").
התברר כי במועצה המקומית משהד נמצאו ליקויים חמורים ביחס לאופן ניהול תיקי המועצה בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל, וכי המועצה המקומית נאלצת לשאת בתשלום חובות בהליכי הוצאה לפועל, אף שבחלק גדול מהמקרים היא אינה חייבת דבר או חייבת סכומים נמוכים בהרבה מאלה הנדרשים ממנה.
לנוכח ממצאי דו"ח הביקורת, החליט משרד הפנים להקים צוות מקצועי לטיפול בענייני המועצה, הכולל חשב מלווה מטעם משרד הפנים, רו"ח מטעם האגף לביקורת ברשויות המקומיות של משרד הפנים ומשרד עו"ד המתמחה בייצוג רשויות מקומיות הנמצאות במצוקה כספית (להלן:
"הצוות המקצועי"), שתפקידו לוודא כי כספי משרד הפנים המועברים למועצה לצורך יישום תוכנית ההבראה אכן משולמים לחובות המתאימים, וכן לצמצם חלק ממפגעיה של המועצה.
ביום 22/5/12 הגישו חלק מנושי המועצה המקומית את הבקשה דנא להקפאת הליכים. לטענת המבקשים, התסבוכת הכספית אליה נקלעה המועצה המקומית פגעה לא רק בנושיה הרבים, אלא גם בתושבי המועצה, שלא סופקו להם שירותים מוניציפאליים בסיסיים. יתירה מכך, לטענת המבקשים המועצה המקומית אינה עושה כל מאמץ לשמור על הקופה הציבורית ואף פועלת לביצוע העדפות נושים פסולות ולמחיקת חובות של תושבים, שלא כדין.
בין לבין מסתבר כי מאז הקמתו, פעל הצוות המקצועי בשקידה רבה ללמידת ממצאי דו"ח הביקורת ולניהול משא ומתן קדחתני עם חלק מהזוכים בתיקי ההוצאה לפועל שנפתחו נגד המועצה, שלעת עתה הניב תוצאות בלתי מבוטלות. כך מתברר כי נכון למועד הגשת טיעוני המועצה, נחתמו הסדרי חוב עם 25 נושים של המועצה המקומית (וביניהם 5 זוכים שנרשמו כמבקשים בבקשה זו), בנוגע ל-38 תיקי הוצאה לפועל, בתשלום ממוצע של כ-34% מהחוב העדכני בתיקי ההוצאה לפועל. כמו כן, החליט הצוות המקצועי לשלם את כל חובות המועצה בתיקי ההוצאה לפועל שסכומם אינו עולה על 5,000 ש"ח (במסגרת 74 תיקי הוצאה לפועל קיימים). מובן כי עבודתו הנמרצת של הצוות המקצועי בבירור חובותיה האמיתיים של המועצה המקומית לקראת יישום תוכנית ההבראה עודנה נמשכת גם כיום.
ודוק: לצורך מימון המתווה שהגה משרד הפנים לטיפול בבעיית המועצה המקומית משהד ולשם גיבוש הסדר בתיקים שונים של המועצה, העמידה המדינה לרשות המועצה הלוואה בסך 3 מיליון ש"ח. מסתבר כי משרד האוצר אף הוסיף והסכים להקצות למועצה המקומית מימון נוסף לצורך השלמת הליך ההסדר במסגרת המתווה בו הוחל.
כאמור, ביסוד הבקשה שלפנינו ניצבת שאלת פרשנותו של סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות, וליתר דיוק: השאלה אם ניתוח נכון של סעיף זה מוביל למסקנה כי לצורך הגשת בקשת הקפאת הליכים נגד מועצה מקומית נדרש אישור שר המשפטים גם ביחס לבקשה המוגשת על ידי נושה של המועצה, או שמא רק ביחס לבקשה המוגשת על ידי שר הפנים.