אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בבקשת אב לצאת עם בתו הקטינה לטיול בת מצוה בחו"ל, חרף התנגדות האם

החלטה בבקשת אב לצאת עם בתו הקטינה לטיול בת מצוה בחו"ל, חרף התנגדות האם

תאריך פרסום : 08/05/2022 | גרסת הדפסה


בית משפט לעניני משפחה חיפה
74663-12-20
21/03/2022
בפני השופטת:
הנשיאה שלי אייזנברג

- נגד -
המבקש:
ד' ב' ש'
עו"ד איריס צור
המשיבה:
ע' ג'
עו"ד אבי גולדבליט

בעניין הקטינה: מ' ב' ש

החלטה

 

 

  1. בפניי בקשת האב (הוא המבקש) למתן היתר להוצאת הקטינה לטיול בת מצווה בחו"ל.

בבקשתו מציין המבקש כי מדובר בטיול שיערוך עם הקטינה כמתנת בת-מצווה עבורה ב----, בין התאריכים 11-18.4.2022. בבקשה פירט המבקש את המיקום בו ילונו ותוכנית הטיול המתוכננת. המבקש מסתמך בבקשתו על הוראות סעיף 8 (ו) לפסק הדין מיום 21.9.20, והחלטת בית המשפט מיום 18.4.2019 בתיק י"ס 57178-12-18 בדבר הבטוחות שיאפשרו יציאת הקטינה לחו"ל והבטחת שובה ארצה. המבקש צירף לבקשתו הבטוחות הבאות: ייפוי כח בלתי חוזר להעברת זכויות בדירת מגורים אשר המבקש הוא בעל הזכויות בה, והסכמת אבי המבקש כי יינתן נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ עד לשובה של הקטינה ארצה. כמו כן, עותר המבקש להורות על שחרור הדרכון המופקד בכספת בית המשפט לידי המבקש, וחיוב המשיבה בהוצאות משפט הולמות ובשכ"ט עו"ד.

 

  1. מנגד טוענת המשיבה כי הבקשה הוגשה בעוד המומחה עמל על חוות דעתו לצורך בדיקת מסוכנות המבקש לקטינה, מסוכנות מכל סוג, ובכלל זאת מסוכנות מינית. מלאכת המומחה מצויה בשלבים מתקדמים ויש להניח שחוות דעתו תושלם תוך זמן קצר. את הבקשה ליציאת הקטינה מן הארץ יש לבחון לאחר שחוות הדעת תונח בפני בית המשפט, על המומחה לחוות דעתו בחוות דעת ביניים בסוגיית יציאתה של הקטינה מן הארץ עם המבקש, האם ניתן להתירה ואם כן באילו תנאים. הוצאת הקטינה מן הארץ במקום שלא הותר הספק בדבר מסוכנות המבקש, חותרת תחת תכלית הבדיקה ומעמידה את הקטינה בפני סיכון מיותר.

לטענת המשיבה, אין לגזור גזירה שווה בין שהיית הקטינה במחיצת המבקש בארץ, שהייה שהמשיבה מעולם לא הסכימה לה ונכפתה עליה בצו בית המשפט, לבין שהיית הקטינה עם המבקש מחוץ לגבולות הארץ, כשהיא תלויה במבקש באופן בלבדי.

 

  1. לאחר ששקלתי טענות הצדדים, שוכנעתי כי יש להיעתר לבקשתו של האב להוצאת הקטינה מן הארץ לטיול בת המצווה ואנמק.

 

  1. המתווה ליציאת הקטינה מהארץ נקבע בהחלטתי מיום 18.4.2019 במסגרת תיק י"ס 57178-12-18, כדלקמן:

"שני ההורים רשאים לצאת לחופשה עם הקטינה מן הארץ כאשר בשים לב לגילה של הקטינה ולקשר החם שלה עם הוריה, אני סבורה שבשלב זה יש לקבוע כי החופשה לא תעלה על 7 ימים רצופים. כן אני קובעת כי ככל ותעמוד על הפרק יציאה לחו"ל, במהלך הנסיעה בכל יום, יתקיים קשר טלפוני בין הקטינה להורה שנשאר בארץ באמצעות שיחת וידאו בווצאפ או בשיחת טלפון רגילה. אני קובעת כי הבטוחות שיומצאו להבטחת שובה של הקטינה ארצה יהיו:

            ייפוי כוח בלתי חוזר להעברת זכויות בדירת מגורים נקיה מכל חובו משכנתא על שם ההורה האחר. ייפוי הכוח יופקד בכספת בית המשפט ויושב למפקיד עם שובה של הקטינה ארצה. כמו כן על ההורה שיוצא את הארץ עם הקטינה יהיה להעמיד ערב בן משפחה מדרגה ראשונה, שיינתן נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ עד לשובה של הקטינה, כפוף לכך כי נגד אותו ערב לא עומד צו עיכוב יציאה מכל ערכאה אחרת. עם שובה של הקטינה ארצה יבוטל צו העיכוב כנגד הערב.

            אני קובעת כי מנגנון תיאום הנסיעה לחו"ל יהיה כדלקמן: ככל ומי מההורים יבקש לצאת עם הקטינה לחו"ל עליו יהיה להודיע לצד שכנגד לפחות 30 יום מראש, מועדי הנסיעה, יעדיה, ומקומות הלינה המתוכננים. כפוף לקיום התנאים שנקבעו בהחלטתי זו תותר היציאה. אדגיש כי אין באמור כדי למנוע מהצדדים לפנות לבית המשפט בבקשה מתאימה ככל ויהיו להם טענות כנגד יעד הנסיעה, המסלולים, שיקולי בטחון וכיוב'."

 

  1. בבקשתו הנוכחית פעל המבקש בהתאם למתווה האמור ומסר את כל פרטי הנסיעה, לרבות המועד, המיקום בו ילונו, ותוכנית הטיול. כמו כן המציא יפוי כח בלתי חוזר להעברת זכויות בדירת מגוריו, וכתב הסכמה של אביו, למתן צו עיכוב יציאה מן הארץ נגדו עד לשובה של הקטינה ארצה.

 

  1. בתגובת המשיבה אין כל טעם ענייני המצדיק התנגדותה לבקשה. סירובה של המשיבה נעוץ בחוות דעת המומחה בדבר מסוכנות המשיב אשר טרם הושלמה ומצויה בשלבי עבודה. אציין כי המומחה לא נתבקש לחוות דעתו כלל בשאלת היציאה מן הארץ של הקטינה במחיצת אביה ואין יסוד לטענת המשיבה כי יש צורך בקבלת חוות דעת ביניים בשאלה זו.

 

  1. את טענת המשיבה, לפיה יש לבחון את הבקשה ליציאת הקטינה מהארץ רק לאחר השלמת חוות הדעת, לא אוכל לקבל.

בין הצדדים מתקיים הסדר של משמורת משותפת במסגרתו הצדדים חולקים זמן שווה עם הקטינה, לרבות לינה בביתם. בהבחנה שערכה המשיבה בין שהיית הקטינה במחיצת המבקש בארץ או בחו"ל אין ממש:  הקטינה שוהה עם אביה מחצית מהזמן בשבוע ואם היתה הקטינה עומדת בפני סיכון כלשהו, הרי כי הסיכון קיים בזמן שהותה של הקטינה עם אביה, ואין נפקא מינה אם בארץ או בחו"ל.

כאן המקום לציין כי פסק הדין שהפנה הצדדים לבצע הערכת מסוכנות ניתן כבר ביום 1.7.2019 כאשר נוכח התנהלות שפורטה בהחלטות קודמות לא בוצעה עד היום. בהמשך מינה בית המשפט המחוזי ביום 18.3.21 את המומחה ד"ר דניאל גוטליב לביצוע ההערכה,  כאשר גם מאז ההחלטה האמורה, לא אצה הדרך למשיבה לשתף פעולה עם המומחה והיא אף ביקשה לבטל את מינויו- בקשה שנדחתה על ידי בית המשפט כמו גם על ידי בית המשפט המחוזי.

זאת ועוד, ביום 22.11.21 הודיעה המשיבה לבית המשפט כי היא נכונה לביטול בדיקת המסוכנות המבקש מתוך כוונה לאפשר לצדדים לצאת לדרך חדשה ולפנות להליך גישור במסגרתו יסדירו את זמני השהות עם הקטינה. הצעה זו של המשיבה נדחתה ע"י המבקש, שעמד על דעתו לנהל את ההליך עד תום. בהתאם לכך, הורה בית המשפט למומחה להמשיך בעריכת חוות דעתו.

הנה כי כן, שעה שהמשיבה הסכימה לוותר על חוות דעת המומחה, בה בעת כי מאז 1.7.2019 עת הופנו הצדדים לבדיקת המסוכנות, ממשיכה הקטינה לחלוק את חייה בין שני ההורים בהסדר של משמורת משותפת, הכוללת לינה בבית האב, אין מקום לדרישת המשיבה, לקבלת תוצאות האבחון כתנאי להוצאת הקטינה מהארץ. התנהלותה של המשיבה הלכה למעשה שומטת את הבסיס להתנגדותה להוצאת הקטינה לטיול בת מצווה עם אביה בחו"ל.

 

כמו כן, בחודש 1/2020 הגיש המבקש תביעתו לאפשר לו לצאת עם הקטינה לחו"ל. נוכח  התנגדות המשיבה התקיים דיון בתביעה במסגרתו הבהיר בית המשפט למשיבה כי אין מקום להתנגדות לנסיעה לחו"ל בטענה למסוכנות מינית. (יצויין כי עוד בהחלטה מיום  18.4.19 נקבע: "איני סבורה כי יש למנוע את יציאתה של הקטינה מן הארץ עקב איום מסוכנות מינית, לכאורה, מפני האב...")

בהחלטה מיום 21.9.2020 שניתנה לאחר שמיעת הצדדים נקבע, כי ככל ולא תהיה הסכמה בין הצדדים על יציאה לחו"ל בהתאם למתווה שנקבע בהחלטה מיום 18.4.19, יהיה רשאי צד שמבקש לצאת עם הקטינה לחו"ל לפנות לבית המשפט בבקשה מתאימה. כן הודגש כי ככל וההתנגדות תהא התנגדות סרק (שאינה מבוססת על אזהרת מסע למשל, מצב רפואי של הקטינה שמונע ממנה נסיעה או כל סיבה אחרת המצדיקה שלא להוציא את הקטינה מהארץ) הצד המתנגד יחויב בהוצאות ריאליות בגין הפניה לבית המשפט לרבות בשכ"ט עו"ד.

החלטה זו הנה החלטה חלוטה.

 

  1. לאור כל האמור ובשים לב לבטוחות שהמציא המבקש, אני נעתרת לבקשה ומתירה יציאת הקטינה מן הארץ בהתאם למועדים שפורטו בבקשת המבקש.

אני מורה על מתן צו עיכוב יציאה מהארץ נגד מר ג' ב' ש', אביו של המבקש, במועדים המבוקשים, בכפוף להתייצבותו במזכירות בית המשפט, עד שבוע ימים טרם הנסיעה המתוכננת.

המזכירות תמסור את דרכון הקטינה אשר מופקד בכספת בית המשפט לידי המבקש. כנגד הפקדת יפוי הכוח הבלתי חוזר להעברת הזכויות בדירת מגוריו בכספת בית המשפט והנפקת צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד אביו של המבקש. עם שובה של הקטינה מחו"ל, יושב הדרכון לכספת בית המשפט ויוחזר יפוי הכוח.

 

המשיבה תשא בהוצאות המבקש לרבות בשכ"ט עו"ד בסך של 3,000 ₪.

 

המזכירות תמציא החלטתי לצדדים.

 

ניתנה היום, י"ח אדר ב' תשפ"ב, 21 מרץ 2022, בהעדר הצדדים.

    

                                                                               

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ