אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' כ' ואח'

מדינת ישראל נ' כ' ואח'

תאריך פרסום : 26/08/2019 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום קריית שמונה
30377-04-18
23/05/2019
בפני השופטת:
רות שפילברג כהן

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל
נאשמים:
1. א' כ'
2. א' ע'

גזר דין לנאשם 1

 

כתב אישום ורקע

 

1.נאשם 1 הודה והורשע בכתב אישום שייחס לו, יחד עם נאשם 2, ביצוע עבירות סמים, בשישה אישומים, כדלקמן:

החזקת סמים לצריכה עצמית – לפי סעיף 7(א)+7(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), תשל"ג-1973.

סחר בסמים מסוכנים (5 עבירות) – לפי סעיף 13 + 19א לפקודת הסמים המסוכנים.

קשירת קשר לביצוע פשע (5 עבירות) – לפי סעיף 499(א)(1) לחוק העונשין, תשל"ז-1977.

הסתייעות ברכב לביצוע עבירה (5 עבירות) – לפי סעיף 43 לפקודת התעבורה (נוסח חדש), תכ"א-1961.

יצוין, כי נאשם 2 היווה שותפו של נאשם 1 לעבירות בשלושה מתוך ששת האישומים, ואילו בשלושה אישומים נוספים, שימש נאשם 1 כמבצען הבלעדי של העבירות.

 

כתב האישום, בחלק הכללי, מציין כי לאפליקציית הטלגראס, אפליקציית מסרים מידיים מאובטחת ואנונימית, נכנסים קונים לקבוצות סחר פומביות המיועדות לרכישת סמים מסוכנים מסוג קנאביס, לפי אזורי חלוקה בארץ. אחרים, שזהותם אינה ידועה, הפעילו את הנאשמים, באופן שהנאשם היו קולטים "הזמנה" שהיו שולחים אליהם, בציון מספר הטלפון של המזמין, והנאשמים יצרו קשר טלפוני עם המזמין, קובעים עמו מקום ומועד למפגש, מגיעים באמצעות הרכב, מספקים לו סמים תוך הובלתם ברכב, ומבצעים עמו עסקה בסם בתמורה.

בהתאם לאישום הראשון, ביום 9/4/18, סמוך לשעה 00:26, בקריית שמונה, עצר שוטר את הרכב בו ישבו הנאשמים לביקורת. לאחר שנערך חיפוש ברכב, מצאו השוטרים כי הנאשמים החזיקו בגרביהם בסם מסוכן מסוג חשיש, במשקל כולל של 1.89 גרם ובסם מסוכן מסוג קנאביס במשקל כולל של 3.44 גרם. כן נמצאו ברכב 3,200 ₪ במזומן.

בהתאם לאישום השני, ביום 2/4/18, הזמין תום באפליקציה קנאביס במשקל כולל של 3 גרם תמורת 350 ₪. סמוך לשעה 21:35 יצר נאשם 1 קשר עם תום וקבע להיפגש עמו בקריית שמונה. נאשם 1 הגיע עם הרכב למקום, פגש את תום ומכר לו 3 גרם קנאביס בתמורה ל-350 ₪.

לפי האישום השלישי, ביום 6/4/18, הזמין תום באפליקציה קנאביס במשקל כולל של 3 גרם תמורת 350 ₪. סמוך לשעה 20:13, יצר נאשם 1 קשר עם תום וקבע להיפגש עמו בקריית שמונה. הנאשם 1 הגיע ברכב למקום, פגש את תום ומכר לו 3 גרם קנאביס בתמורה ל-350 ₪.

בהתאם לאישום הרביעי, בתאריך 5/4/18, הזמין איל באפליקציה קנאביס במשקל כולל של 10 גרם תמורת 750 ₪. סמוך לשעה 15:43 יצר נאשם 1 קשר עם איל וקבעו להיפגש למחרת. בתאריך 6/4/18, סמוך לשעה 19:54, יצר נאשם 1 קשר עם איל והשניים קבעו להיפגש בצומת יסוד המעלה. נאשם 1 הגיע למקום, ומכר לאיל 10 גרם קנאביס בתמורה ל-750 ₪.

בהתאם לאישום החמישי, ביום 8/4/18, הזמין ירדן באפליקציה קנאביס במשקל כולל של 10 גרם תמורת 700 ₪. סמוך לשעה 23:41 יצרו הנאשמים קשר עם ירדן, וקבעו להיפגש עמו בקריית שמונה. לאחר שהגיעו למקום, מכרו לירדן 10 גרם קנאביס בתמורה ל-700 ₪.

לפי האישום השישי, בתאריך 8/4/18, הזמין עדי באפליקציה קנאביס במשקל של 10 גרם תמורת 850 ₪. סמוך לשעה 23:42 יצרו הנאשמים קשר עם עדי וקבעו להיפגש עמו בקריית שמונה. לאחר שהגיעו למקום, מכרו לעדי 10 גרם קנאביס בתמורה ל-850 ₪.

 

2.ביום 2/5/18 הודה הנאשם 1 בכתב האישום, הורשע על סמך הודאתו, ונקבע כי יוגש לגביו תסקיר מטעם שרות המבחן.

 

תסקיר שרות המבחן

3.בתסקיר מיום 16/9/18 נמסר כי הנאשם 1, בן 21, שוהה בתנאי מעצר בית מלא בבית אחותו בגוש חלב. הוריו מתגוררים בעכו. הנאשם תיאר מערכת יחסים מורכבת עם הוריו, בה התקשה לקבל הגבולות שניסו להציב לו. לדבריו, עם אחיו הבכור ואחותו קיים קשר תומך. סיים 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות ובשעות הפנאי עבד באטליז השייך לאחיו, שם המשיך לעבוד לאחר סיום הלימודים, ובעסקים נוספים של אחיו בעכו.

אין לחובת הנאשם הרשעות קודמות. הוא נטל אחריות לעבירות בהן הורשע, וביטא חרטה. לדבריו, באותה תקופה היה מחוסר עבודה והתפתה להרוויח "כסף קל" על ידי סחר בסמים. הוא ביטא אכזבה עצמית מהתנהלותו והבנה למעשיו. הוא מסר כי השתמש באופן אקראי בסמים, יחד עם חברים, ושלל דפוסי התמכרות. בדיקות שתן שמסר נמצאו נקיות. הנאשם שלל נזקקות טיפולית, מסר כי הפיק את הלקח וכי ביכולתו לערוך שינוי בכוחות עצמו.

שירות המבחן התרשם מהנאשם כמי שיכולותיו תקינות והתנהלותו נורמטיבית בדרך כלל.

שירות המבחן הסיק כי לא ניתן לשלול סיכון להישנות התנהגות דומה בעתיד ללא השתלבות בהליך הטיפולי, שתפחית את מידת הסיכון האפשרי. הנאשם שלל הצעה להשתלב בקבוצה טיפולית ומסר כי בכוונתו להשקיע בתחום התעסוקתי.

בתסקיר משלים מיום 6/11/18 נמסר כי בפגישה נוספת עם הנאשם טען כי הובן שלא כהלכה, ואין לו התנגדות להשתלב בהליך טיפולי. הנאשם ביטא רצון להשתלב בקבוצה, אם כי צפה קושי בהגעה רציפה למפגשים בשל עבודתו. שירות המבחן התרשם כי מוקד המוטיבציה חיצוני, וביקש דחייה של הדיון בעניינו.

בתסקיר סופי מיום 7/3/19 נמסר כי בתקופת הדחייה, הנאשם השתתף בחמישה מפגשים קבוצתיים, החל לשתף בתכנים אישיים, נוטל אחריות מלאה ומכיר בדפוסיו הבעייתיים. הנאשם ביטא שביעות רצון מהשתתפות בקבוצה. על אף השלב הראשוני בו מצוי, ומתוך הערכה כי המשך השתתפותו בהליך הטיפולי תפחית מרמת הסיכון להישנות עבירות דומות בעתיד, בהתחשב בהעדר עבר פלילי ובנטילת האחריות, המליץ שירות המבחן על הטלת עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות וצו מבחן למשך 6 חודשים, במהלכם ימשיך בהליך הטיפולי.

 

טיעונים לעונש

ביום 20/9/18 וביום 11/3/19 התקיימו ישיבות הטיעונים לעונש.

ב"כ המאשימה הגיש את טיעוניו לעונש לגבי שני הנאשמים בכתב, וב"כ הנאשם טען בפניי.

 

4.טיעוני ב"כ המאשימה

ב"כ המאשימה התייחס לחומרתן של עבירות הסמים ולערכים המוגנים שנפגעו מביצוען וטען כי מידת הפגיעה בערכים הינה בינונית עד גבוהה. עוד הפנה ב"כ המאשימה למדיניות הענישה.

נטען כי יש להתייחס לכל אישום בכתב האישום כאירוע נפרד של סחר בסם מסוכן באמצעות אפליקציית הטלגרס, במקומות שונים וכלפי רוכשים שונים.

ב"כ המאשימה ביקש לקבוע לגבי הנאשם 1 חמישה מתחמי ענישה נפרדים, לכל אחד מאישומי הסחר בסם, כל אחד בין 6-12 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון נהיגה בפועל ועל תנאי, ועתר להשית עליו עונש כולל שנע בין 10-22 חודשי מאסר בפועל, וביקש למקם את העונש ברף האמצעי של המתחם, נוכח העדר עבר פלילי, תוך דחיית המלצת שירות המבחן שלטענתו אינה עולה בקנה אחד עם השלב המוקדם בהליך הטיפולי בו מצוי הנאשם.

 

5.טיעוני ב"כ הנאשם 1

ב"כ הנאשם 1 ביקש מבית-המשפט לאמץ את המלצת שירות המבחן, לאחר שהנאשם שיתף פעולה והשתלב בהליך הטיפולי שיש בו כדי להפחית הסיכון להישנות עבירות.

הסנגור ציין כי הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה, קיבל אחריות באופן מלא ללא תיקון כתב האישום והביע חרטה.

אין לנאשם עבר פלילי. הוא שמר על תנאי השחרור בקפידה, והם הוקלו לאורך הדיון.

נטען כי יש לראות בכל האישומים בכתב האישום אירוע אחד ולקבוע לגביו מתחם עונש אחד, בפרט כאשר האישומים נפרשו על-פני פרק זמן מצומצם.

ב"כ הנאשם טען כי יש לאבחן את עניינו של נאשם 1 מעניינו של נאשם 2, אשר לו היה עבר פלילי מסוים, הוא לא עמד בתנאי השחרור והמלצת שירות המבחן לא הייתה חיובית.

ב"כ הנאשם הפנה לפסיקה, בה נגזרו, בנסיבות דומות, ששה חודשי עבודות שירות.

 

6.דברי הנאשם

הנאשם מסר כי הוא נמצא "במקום אחר", עובד כל יום, משתתף בטיפול הקבוצתי, ולא משתמש בסמים. מעוניין להתחתן ולבנות בית.

 

דיון והכרעה

 

מתחם העונש ההולם

 

הערכים החברתיים שנפגעו

9.עבירות הסמים נועדו לשמור על הערכים המוגנים של בריאות הציבור ושלומו הפיזי והנפשי מפני הנזקים הישירים והעקיפים הנגרמים עקב השימוש בסמים.

רבות נאמר לגבי ההכרח לעקור את נגע הסמים מהשורש. ייצור, הפצה, סחר וכן שימוש בסמים טומנים בחובם פוטנציאל לנזק עצום, לא רק למעורבים הישירים בביצוע העבירות אלא לחברה כולה – צרכן הסמים, משפחת, והנפגעים העקיפים מהפעילות העבריינית שנלווית פעמים רבות לעבירות הסמים.

בעקיפין, פוגעות עבירות הסמים גם בערכים מוגנים נוספים, שהנם שמירה על הביטחון הכללי של הציבור ועל רכושו, שכן הקשר בין שימוש בסמים לבין קשת קשה של עבירות רכוש ואלימות הנו קשר ידוע וברור.

 

 

ראו לעניין זה את הדברים שנאמרו בע"פ 972/11 מדינת ישראל נגד יניב יונה (04.07.12):

"את נגע הסמים יש לעקור מן השורש. ייצור, הפצה, סחר וכמובן גם שימוש בסמים – כל אלו מסבים נזק עצום. הנזק נגרם לא רק למעגל הסגור של המעורבים הישירים בביצוע העבירות, אלא גם לחברה בכללותה.."

 

עוד ראה בעניין זה את הדברים שנאמרו ברע"פ 2557/12 תמם פרדי נגד מדינת ישראל (05.04.12):

"עמדנו לא אחת על חומרתן של עבירות הפצת סמים והחשיבות בהרתעה אפקטיבית:

"חשיבות המלחמה בנגע הסמים ידועה לכל, והעוסקים בסחר ובתיווך בסם יידעו כי 'מלחמת החורמה בעברייני סמים נמשכת והולכת. מלחמה קשה היא, מלחמה ארוכה, והיא כמלחמת ישראל בעמלק' (ע"פ 4998/95 מדינת ישראל נ' אוקטביו, פ"ד נא(3) 769, 787 השופט כתארו אז - מ' חשין)" (רע"פ 1720/11  גליק נ' מדינת ישראל (לא פורסם) פסקה ז')."

 

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה

10.כאמור, הנאשם הודה בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית ובחמש עבירות של סחר בסמים באמצעות אפליקציית הטלגרס, קשירת קשר לביצוע פשע והסתייעות ברכב.

עבירות של סחר בסמים נדונות בבתי המשפט כעניין שבשגרה מאז ומעולם, והן הוכרו כעבירות חמורות, אשר ככלל מובילות במקרים רבים להשתת מאסרים בפועל. מבחינה זו, ניתן לומר על תופעת הסחר בסמים ב"טלגראס" ובאפליקציות דומות שפשטו בתקופה האחרונה במדינה, כי אין חדש תחת השמש, שכן רוב סממניהן החמורים של עבירות הסחר בסמים מתקיימים גם לגבי תופעה זו. בין סממנים אלה ניתן לציין את המניע הכספי של סוחרי הסמים, המבקשים להתעשר על חשבון בריאותם ורווחתם של צרכני הסמים, תוך ניצול תופעת ההתמכרות, ותוך עצימת עיניים לנזקים האישיים והחברתיים הנגרמים משימוש בסמים.

 

יחד עם זאת, מדובר בתופעה חדשה, ובגל משמעותי שלא ניתן להתעלם ממנו, במסגרתו מופצים סמים באמצעות האינטרנט. לא ניתן להתעלם מריבויים המשמעותי של כתבי אישום שהוגשו לבית משפט זה, כדוגמה, וכחלק מתופעה כלל ארצית, בגין עסקאות סמים דומות. לצד המאפיינים "המסורתיים" של סחר בסמים, קיימים לעבריינות "מודרנית" זו גם מספר מאפיינים חדשים, אשר ראוי להתייחס אליהם, לאור נפיצותה הרבה של התופעה מהעת האחרונה.

 

11.רשת האינטרנט מזמנת יכולת זמינה וקלה להפצת סמים ולצבירת רווחים על ידי גורמים פליליים.

שימוש באפליקציות, וביצוע "הזמנות" דרך האינטרנט והטלפון, הנן פעולות קלות לביצוע, אשר מנטרלות כמעט לחלוטין את הסיכון שהיה טמון קודם, למי שביקש לאתר סוחר סמים, ליצור עמו קשר, לסכם עסקה לקניית סם, ולקבל את הסמים.

כפי שעולה מכתבי האישום, לא רק הזמנת הסמים נעשתה קלה וזמינה עקב ההתפתחות הטכנולוגית, כי אם גם הצטרפות למעגל ההפצה כ"סוחר", הנה כעת עניין אשר האפליקציות השונות מציעות במגע של אצבע על טלפון חכם.

 

12.אם בעבר רכישת סמים, ועל אחת כמה וכמה סחר בסמים, היו כרוכים במעורבות פלילית עמוקה, בתכנון ובביצוע מהלכים המחייבים הסתכנות ותעוזה, הרי שהיום מצא לו עולם הסמים נתיבים סטריליים כמעט, בהם מוצעים הסמים להזמנה ב"תפריטים", הזמינים לכל מי שמעוניין, בפעולה בלתי מורכבת וכמעט נטולת סיכון.

התוצאה הברורה של תופעת סחר בסמים באפליקציה הנה הגברת הסחר בסמים, גם ל"צרכנים" אשר לא היו מסתכנים בעבירה בדרך אחרת, וכעת מתפתים לשימוש בסמים לאור זמינותם הרבה. לא פעם נמכרים באמצעים אינטרנטיים סמים לקטינים, אשר נרשמים באפליקציה, ו"מטופלים" ככל צרכן אחר, תוך שהסוחרים מגלים אדישות מוחלטת לגילו של מי שהזמין את הסמים.

 

13.מדובר בענייננו בסמים המסווגים "קלים", והאפליקציה, כפי ששמה "טלגראס" מלמד עליה, נועדה להספקת סמים שאינם קשים, ואולם אין כל ערובה שבכך ייעצר "הליך הקדמה הפלילי". ברור כי ניתן לנצל את פלטפורמת האינטרנט גם להפצתם של סמים אחרים וקשים יותר.

 

15.הקלות הטכנולוגית שמציעות האפליקציות כדי להיכנס למעגל הסמים משפיעה, כאמור, לא רק על ציבור צרכני הסמים שהולך ומתרחב, כי אם גם על מעגל סוחרי הסמים, שהשתנה לא רק מספרית, לנוכח ריבויים של נאשמים שמואשמים בעבירות סמים חמורות, אלא גם מבחינת הפרופיל המאפיין חלק מהנאשמים.

ניכר לא פעם, כי מי שמגויס לסחור בסמים באמצעות האפליקציה הינם צעירים חסרי ניסיון, שמתפתים לרווח הקל שניתן להפיק, בסיכון מועט. מבחינה זו נראה כי סחר בסמים באמצעות הטלגראס דווקא אינו מתאפיין באותה פליליות, תחכום ותכנון אשר מתהווה בסחר בסמים מסורתי "מהסוג הישן".

 

16. כפי שציינתי בגזר הדין בת"פ 40639-10-17 מדינת ישראל נגד מוחמד בובו (17.5.18) מידת הפגיעה בערכים המוגנים בתיקים דוגמת זה, תיקבע בכל מקרה ומקרה על פי נסיבותיו. נקודת המוצא הנה כי סחר בסמים באפליקציות מהווה פגיעה ממשית בערכים המוגנים. יחד עם זאת, יש לבחון את יתר העובדות, כדי לקבוע את מידת הפליליות והחומרה לגבי כל מקרה.

ניתן לציין שורה של נקודות, אליהן יש להתייחס במסלול אמידת החומרה של עבירת סחר בסמים בטלגראס, ונקודות אלה הנן, בין היתר - היקף הסחר בסמים, מספר "הלקוחות", כמויות הסם שסופקו, התמורה הכספית, שאלת החבירה לאחרים לשם ביצוע העבירות, נתונים הנוגעים להפצת הסם או "פרסום המוצר" – כשראיות המוכיחות "קידום מכירות" אינטרנטי - ישמשו נסיבה לחומרה, ביצוע עבירות נוספות אופייניות, כגון בריחה מהמשטרה או שיבוש ראיות, מכירת סמים לקטינים לעומת בגירים. מדדים אלה הנם דוגמה לבחינת מידת הפגיעה בערכים המוגנים.

 

17.בענייננו מדובר במי שפעל יחד עם נאשם נוסף לספק סמים בחמישה מקרים שבוצעו בתוך מספר ימים. לא מדובר בכמויות סם גדולות בכל מכירה, אלא בכמויות של בין 3 ל-10 גרם בכל עסקה, וגם לא בסכומי כסף גדולים מהעסקאות.

לצד התחכום הכללי המתלווה לסחר בסמים בסייבר – נעדרים במקרה זה סממנים נוספים של פליליות מיוחדת.

מידת הפגיעה בערכים המוגנים במקרה זה הנה בינונית.

 

18.באשר לשאלה אם מדובר באירוע אחד או מספר אירועים נפרדים, החלטתי, בהתאם להלכה שנקבעה בע"פ 4913/10 ג'אבר נגד מדינת ישראל (29.10.14), להתייחס לשלושת האישומים בכתב האישום כאל אירוע אחד ולקבוע לגביו מתחם עונש הולם אחד.

כאמור, מדובר ברצף אירועים, שהתרחשו תוך פרק זמן קצר יחסית של מספר ימים בודדים, בהן מכר הנאשם, יחד עם שותפו, סמים לארבעה "לקוחות", ובסמוך לאחר מכן נתפס ע"י המשטרה מחזיק בסמים ובכסף. בנסיבות אלה, למרות שנעשו חמש עסקאות סמים, והתבססו מספר עבירות פליליות, אני רואה בכתב האישום כולו, על שלושת אישומיו "אירוע אחד", לצורך קביעת המתחם העונשי. מספר העסקאות, ויתר הנסיבות, יילקחו בחשבון לשם קביעת המתחם.

 

מדיניות הענישה

19.חומרתן של עבירות הסמים, תוצאותיהן ההרסניות והחשיבות במיגור התופעה הודגשו לא פעם בפסיקת בית המשפט העליון כמו גם הענישה המחמירה המתחייבת בגינן, שיהיה בה להרתיע את הנאשמים ואת זולתם. זאת תוך מתן מעמד בכורה לאינטרס הציבורי, על פני כל נסיבה אישית. ראו לעניין זה את דברי כבוד השופט מזוז בע"פ 1987/15 עופר דורי נגד מדינת ישראל (17.08.15):

 

"על חומרתן של עבירות סחר והפצה של סמים מסוכנים ועל הצורך להיאבק בהן באמצעות ענישה משמעותית ומרתיעה עמד בית משפט זה לא אחת, תוך הדגשה שבעבירות אלה יש ליתן משקל ממשי לשיקול ההרתעתי אל מול השיקולים האישיים (ע"פ 9482/09 ביטון נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] (24.7.2011); ענין אבו רגייג)."

 

20.בחינת מדיניות הענישה מעלה קשת רחבה של עונשים החל ממאסר על תנאי וכלה במאסרים מאחורי סורג ובריח לתקופות קצרות כארוכות, תלוי בנסיבות כל מקרה ומקרה, בכמויות הסם, סוג הסם וכד'.

 

א.רע"פ 3627/13 ארן שדה נגד מדינת ישראל (22.05.13), המבקש הורשע בבית המשפט השלום בשתי עבירות של סחר בסם מסוכן מסוג קנבוס, במשקל 0.87 ו- 1 גרם. למבקש עבר פלילי ולא שיתף פעולה עם שרות המבחן. בית המשפט השית עליו 7 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילה.

 

ב.רע"פ 1720/11 מיכאל גליק נגד מדינת ישראל (07.03.11), המבקש הודה והורשע ב-3 עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של תיווך בסמים מסוכנים. בית המשפט גזר עליו 8 חודשי מאסר לריצוי בפועל ועונשים נלווים.

 

ג.עפ"ג (מרכז) 31724-08-12 יוסי בן שטרית נגד מדינת ישראל (25.12.12), בית המשפט המחוזי הקל בעונשו של המערער, שהורשע בשלוש עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של אספקת סם מסוכן, והעמיד את תקופת מאסרו על 12 חודשי מאסר בפועל חלף 17 חודשי מאסר בפועל שנגזרו עליו בבית משפט השלום. לחובתו של המערער עבר פלילי הכולל עבירות סמים בגינן ריצה מאסרים בפועל.

 

ד.עפ"ג (ירושלים) 31347-08-14 מדינת ישראל נגד אברהים בשיטי (10.12.14), המשיב, נעדר עבר פלילי, הורשע במכירת סם מסוג קנאביס בשתי הזדמנויות, במשקל 97 גרם ו- 47 גרם וכן 5 טבליות MDMA. נגזרו עליו 6 חודשי עבודות שרות, מאסר על תנאי וקנס.

 

ה.ע"פ (חיפה) 7319-08-12 אבישי סבח נגד מדינת ישראל (25.10.12), המערער הודה והורשע ב-2 עבירות של סחר בסם מסוכן מסוג חשיש. בית המשפט גזר עליו 18 חודשי מאסר לריצוי בפועל.

 

ו.ת"פ (ירושלים) 56059-07-17 מדינת ישראל נגד מתן רווח (12.03.18), הנאשם הודה והורשע בשלוש עבירות של סרח בסם, בכך שמכר לסוכן משטרתי 9.81 גרם תמורת 1,100 ₪ באמצעות אפליקציית ה"טלגרס", ובאישום השני 12.78 גרם קנביס תמורת 1,400 ₪ באותו אופן ובאישום השלישי מכר הנאשם לסוכן קנביס במשקל 2.94 גרם תמורת 350 ₪. בית המשפט גזר עליו 5 חודשי מאסר לריצוי בפועל ועונשים נלווים.

 

ז.ת"פ (עכו) 39589-07-13 מדינת ישראל נגד קנאר אסדי (16.10.13), הנאשם מכר לסוכן משטרתי בשתי הזדמנויות שונות סם מסוג חשיש, פעם אחת - בכמות של 1.34 גרם ובנוסף 5 טבליות MDPV ובפעם השנייה – 5.44 גרם חשיש ו-10 טבליות MDPV. לנאשם שתי הרשעות קודמות בעבירות סמים. בית המשפט גזר עליו 10 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.

 

ח.ת"פ (ירושלים) 21605-07-13 מדינת ישראל נגד בילאל אל אעסם (24.11.13), הנאשם, נעדר עבר פלילי, הורשע ב-3 עבירות של סחר בסם מסוכן ובעבירה של החזקת סם לשימוש עצמי. בית המשפט גזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי והתחייבות.

 

ט.ת"פ (רמלה) 48125-05-11 מדינת ישראל נגד אבי ספיבק (11.11.12), הנאשם הורשע בשני אישומים כשבכל אחד מהם יוחס לו סחר בסם מסוכן, במשקל 3.66 גרם ובמשקל של 4.73 גרם. לחובתו עבר פלילי בגין עבירה של היעדרות מו השירות. בית המשפט גזר עליו 6 חודשי מאסר בעבודות שרות.

 

י.ת"פ (ירושלים) 54706-01-13 מדינת ישראל נגד אברהם חביב (09.09.13), הנאשם, נעדר עבר פלילי, הורשע בארבעה אישומים של סחר בסם מסוכן, שיבוש שמהלכי משפט ואחזקת סמים לצריכה עצמית. נגזרו עליו 6 חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שרות.

 

21.כפי שכבר ציינתי בפסקי דין קודמים שעסקו בסחר בסמים באמצעות אפליקציית הטלגראס כי הגעתי למסקנה כי בפרשות בלתי חמורות של סחר בסמים "קלים", באמצעות "טלגראס" או בממשקים דומים, שבהם בוצעה עסקה בודדת או עסקאות בודדות, ושבהם נעדרים סממנים חמורים נוספים, יתחיל מתחם הענישה מעונש של עבודות שרות לתקופה המקסימלית האפשרית (טרם תיקון החוק) – שישה חודשים. קביעה זו תאפשר להימנע ממאסר בפועל לגבי נאשמים שזו מעידתם הראשונה, ושלא נגועים בפליליות מובהקת מעבר להרשעתם הקונקרטית, גם ללא סטייה ממתחם העונש לשם שיקום.

יובהר כי במקרים חמורים יותר יתחיל מתחם הענישה ממאסר בפועל ממש.

הגבול העליון של מתחם הענישה יהיה מאסר משמעותי בפועל.

 

22.לאור כל האמור לעיל, אני קובעת כי מתחם העונש ההולם לענייננו בעבירות הסחר בסמים נע בין 6 חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שרות ועד 15 חודשי מאסר לריצוי בפועל.

 

גזירת עונשו של הנאשם 1

 

23.הנאשם צעיר בן 22, הודה במיוחס לו בכתב האישום בהזדמנות הראשונה, שלא במסגרת הסדר טיעון ובלי שתוקן כתב האישום ובכך חסך מזמנו של בית המשפט.

אין לחובתו של הנאשם הרשעות קודמות בפלילים.

בפני שירות המבחן נטל הנאשם אחריות מלאה, הביע צער וחרטה והפנמה של הפסול במעשיו.

הנאשם שהה תקופה ממושכת בתנאי מעצר בית מלא, ובהמשך הוקלו התנאים והתאפשרה יציאתו לעבודה. במהלך כל התקופה הקפיד על קיום התנאים.

בתחילת הדרך שלל הנאשם נזקקות טיפולית, סבר כי ביכולתו לשקם את עצמו והעדיף להתמקד באורח חיים הכולל עבודה ופרנסה. בהמשך הדרך, שיתף פעולה עם שירות המבחן אשר סבר כי שילובו בהליך טיפולי יסייע בהפחתת הסיכון להישנות עבירות דומות. לאחר שהביע נכונות לכך, הנאשם התמיד בהגעה לקבוצה טיפולית בה שובץ, וגילה התקדמות מסוימת בהליך על אף השלב הראשוני בו מצוי. המלצת שירות המבחן חיובית והומלץ להטיל עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות בצירוף צו מבחן למשך 6 חודשים.

בגזירת עונשו של נאשם 1 הבאתי בחשבון את העונשים שנגזרו על נאשם 2, שותפו לביצוע העבירות, שנשפט למאסר בפועל למשך שישה חודשים. הנאשם הנוסף אמנם נטל חלק בביצוע העבירות בשלושה בלבד מתוך ששת האישומים, אך נסיבותיו האישיות שונות, והוא נעצר בתיק אחר במהלך הדיון בעניינו.

בעניינו של נאשם 1 הוגשה חוות-דעת חיובית מטעם הממונה על עבודות השרות.

החלטתי להציב את עונשו של הנאשם 1 בתחתית מתחם העונש.

 

סוף דבר

 

24.נוכח כל האמור לעיל, אני גוזרת את עונשו של הנאשם כדלקמן:

 

א.שישה חודשי מאסר, בניכוי ימי מעצרו מיום 9/4/18 ועד 2/5/18, לריצוי בעבודות שירות בחברה קדישא קריית מוצקין, רח' גושן 76 קרית מוצקין.

הנאשם יועסק 5 ימים בשבוע, עד 8.5 שעות עבודה יומיות, החל מיום 15/7/19.

הנאשם מוזהר בדבר חובתו לקיים את הוראות הממונה על עבודות השרות והאחראי על מקום העבודה ומובהר לו כי מסגרת עבודות השרות היא מאסר בפועל ולפיכך, הפרה של תנאים אי הגעה לעבודה, הגעה בגילופין או שימוש בסמים וכיוצ"ב הפרעות משמעת עלולה להביא על פי חוק להעברת הריצוי למאסר בפועל בבית הסוהר.

 

ב.ארבעה חודשי מאסר על תנאי, והתנאי הוא שלא יעבור במהלך תקופה של שלוש שנים מהיום על כל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים שאיננה לצריכה עצמית.

 

ג.צו מבחן לתקופה של 6 חודשים, במהלכם יעמוד הנאשם בפיקוח שרות המבחן ויבצע את כל אשר יוטל עליו.

בית המשפט מסביר לנאשם כי במידה ולא ימלא אחר צו זה או יעבור עבירה נוספת יהיה צפוי לעונש על העבירה בגינה הוצא הצו ובית המשפט יוכל לגזור את דינו מחדש.

 

ג.פסילה מלקבל ו/או להחזיק רישיון נהיגה בפועל, וזאת לתקופה של שלושה חודשים. מניין ימי הפסילה יחל מיום ואולם הובהר לנאשם כי עליו להפקיד רישיון נהיגה או תצהיר כדין לשם תחילת מרוץ הפסילה.

 

ד.קנס על סך 5,000 ₪ או 20 ימי מאסר תמורתו.

הקנס ישולם ב- 10 תשלומים שווים ורצופים, תשלום ראשון עד ליום 1/9/19 ובכל 1 בחודש העוקב לאחריו. אי תשלום אחד מן התשלומים במועדו יגרור פירעון מיידי ומלא של יתרת הקנס.

 

כסף שנתפס – ע"ס 3,200 ₪ יחולט לטובת הקרן שעל פי פקודת הסמים.

 

סמים – להשמדה

 

מכשירי טלפון – המאשימה תחזירם לבעליהם תוך 30 יום, אלא אם תגיש בקשה בתקופה האמורה ואז ייקבע דיון.

 

זכות ערעור תוך 45 יום.

 

 

ניתן היום, י"ח אייר תשע"ט, 23 מאי 2019, במעמד הצדדים.

 

Picture 1

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ