אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פרסום תמונה להמחשה שאינה משקפת את המוצר המוצע בפועל - פרסום מטעה

פרסום תמונה להמחשה שאינה משקפת את המוצר המוצע בפועל - פרסום מטעה

תאריך פרסום : 02/09/2007 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ירושלים
2576-07
26/08/2007
בפני השופט:
טננבוים אברהם

- נגד -
התובע:
עמוס כהן
הנתבע:
קואופ ישראל-רשת סופרמרקטים בע"מ
פסק-דין

השאלה בקליפת אגוז

1.         השאלה בקליפת אגוז, האם מפרסם שפרסם מבצע ובו תמונה להמחשה שאינה משקפת את המוצר המוצע בפועל מהווה הטעייה כפי שהיא מוגדרת בחוק הגנת הצרכן תשמ"א - 1981 (להלן "החוק") ?

2.         והתשובה היא כי אכן מדובר בהטעייה.  ככלל, בכל מקרה שבו הפרסום יכול להיות מובן בצורה הגיונית יותר מצורה אחת, הרי יש לפרשו לטובת הצרכן וכנגד המפרסם.  במדיניות זו יש לנקוט כמדיניות שיפוטית הטובה לא רק לצרכן אלא גם לחברות המפרסמות ולכלל המשק.

3.         וכדי להסביר את מסקנתנו, נתאר בקצרה את העובדות, נדון במדיניות המשפטית הרצוייה ונשליך  מכאן על המקרה שלפנינו.

העובדות - התובע ומודעת הפרסומת

4.         התובע, מר עמוס כהן שוטט לתומו באחת מרשת החנויות של הנתבעת ובה חזו עיניו את שלט הפרסומת הבא המובא כצורתו (בהקטנה).  כפי שניתן לראות בבירור, ניתן לפרש שלט זה בשתי צורות שונות.


[...] אפשרות אחת - פרשנות התובע - (שלושה בקבוקי זכוכית של 500 מ"ל כל בקבוק): שלושה בקבובי זכוכית שיחד מהווים הם 1.5 ליטר.  דהיינו, על הצרכן לקנות שלושה בקבוקי זכוכית המתוארים בתמונה שכל אחד מהם מכיל 500 מ"ל וסה"כ מכילים הם 1.5 ליטר.  על כל קנייה של שלושה בקבוקים מעין אלו יקבל 1 דולר במתנה. נציין שניתן בתמונה המקורית לראות בבירור כי מדובר בשלושה בקבוקי זכוכית וכי נפחו של כל בקבוק הוא 500 מ"ל.

אפשרות שניה - פרשנות הנתבעת - (שלושה בקבוקים של 1.5 ליטר כל בקבוק):      יש צורך בקניית שלושה בקבוקים של 1.5 ליטר כל אחד.  נציין כי אין כלל בקבוקי זכוכית בנפח של 1.5 ליטר ומדובר בבקבוקי פלסטיק.  פרשנות זו נתמכת בטענה כי 1.5 ליטר המופיעים בשלט המבצע מתייחסים לכל בקבוק בנפרד.  הנתבעת מודעת לעובדה כי הבקבוקים בתמונה שונים לחלוטין אך מסתמכת היא על הכיתוב באותיות קטנות בתמונה האומר "התמונות להמחשה בלבד".

5.         התובע שפירש לתומו את המבצע בדרך הראשונה, שמח כמוצא שלל רב.  באותו זמן ממש היה עליו לארגן שמחה (שבע ברכות( ולכן טרח והזמין 222 בקבוקי זכוכית.  אלא רק כשהגיע לאסוף את קנייתו, התברר לו כי הפרשנות של הנתבעת שונה לחלוטין.  אך אז כבר לא הייתה לו ברירה והוא קנה את הסחורה ולאחר דין ודברים שלא עלה יפה, הגיש את תביעתו זו (תביעה ראשונה לטענתו בכל חייו).

6.         לטענתו, הוטעה הן על ידי השלט והן על ידי מיקומו ונסביר.  בקבוקי הזכוכית של הבירה המוצגת בתמונה נמצאים בסופר באיזור המשקאות החריפים (יינות).  וזאת בניגוד לבקבוקים של 1.5 ליטר הנמצאים באיזור השתייה הקלה יחד עם בקבוקי שתייה קלה אחרים.  מכיוון שראה התובע את השלט, ומכיוון שהשלט היה באיזור המשקאות החריפים יחד עם בקבוקי הזכוכית, לא העלה כלל על דעתו כי מדובר בבקבוקים מסוג אחר.  את הכיתוב 1.5 ליטר הבין כמכוון לסכומם של שלושת הבקבוקים.

7.         לאחר ששמעתי את התובע, נחה דעתי כי התובע קנה את בקבוקי הבירה בתום לב ומתוך מחשבה כי חלים עליו חוקי המבצע שפורסם.  השאלה שלפנינו הינה כיצד אם כן יש לפרש את מודעת הפרסומת?

ונדון ראשית במסגרת הנורמטיבית, בשיקולי המדיניות, ואח"כ במקרה שלפנינו.

המסגרת הנורמטיבית

8.         חוק הגנת הצרכן, כשמו כן הוא. מטרתו להגן על הצרכן שבעשותו עסקה יעמוד לרשותו מלוא המידע ההוגן והנאות, על פיו יוכל לכלכל צעדיו ולגבש החלטתו בדבר פעילותו הצרכנית בתנאי וודאות מלאים. ממטרה זו נגזרת חובת גילוי רחבה ואיסור על עשיית מעשה או מחדל "העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה". 

כך נאמר ברע"א 8733/96 רוברט לנגברט נ' מדינת ישראל - מינהל, פ"ר נה(168,)1 בעמ' 174 :

"חוק הגנת הצרבן נמנה עם התחיקה המתערבת בחוזים שבין צדדים לא שווים, והמטילה על הצד החזק-הספק - חובת הוגנות מוגברת כלפי הצד החלש - הצרכן ... חוק הגנת הצרכן מבקש לאזן את חוסר השוויון שבין הצדדים ע"י הטלת חובת גילוי על הספקים ... זאת ועוד: גילוי מידע מטעה או אי גילוי פרטים רלוונטיים עשויים להטעות את הצרכנים ובכך לפגוע ברצונם החופשי...".

חוק הגנת הצרכן קובע איסור הטעיה בסעיף 2 לחוק:

"לא יעשה עוסק דבר - במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר  מועד ההתקשרות בעסקה - העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה (להלן - הטעיה)...."

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ