אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> התרת נישואין אזרחיים בלא גט

התרת נישואין אזרחיים בלא גט

תאריך פרסום : 22/10/2014 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי באר שבע
86586-3
07/10/2014
בפני הדיין:
הרב ציון לוז-אילוז

- נגד -
התובע:
פלוני
עו"ד אלון זאב הלפטר
הנתבעת:
פלונית
פסק דין

 

לפנינו תביעה להתרת נישואין אזרחיים לאחר פירוד ממושך. להלן תיאור המקרה.

הצדדים שעניינם נדון לפנינו נישאו אזרחית זל"ז ביום 21.6.66. כשנה לפני כן, נולדה להם בתם הבכורה, לאחר תקופת מה של חיים משותפים תחת קורת גג אחת.

בשנת 73 עלו לארץ כשהם נרשמים במרשם האוכלוסין כנשואים זל"ז. בתחילת שהותם בארץ הצדדים תכננו להינשא זל"ז בחו"ק כדמו"י, אבל זה לא יצא לפועל בסופו של דבר. לא קיימת ראיה כלשהי על קיומם של נישואין דתיים, לא בדמות מסמך, ולא בדמות עדות חיה על טקס דתי שנערך לצדדים.

משנת 94 ואילך ניהלו הצדדים מו"מ לחלוקת רכוש ביניהם. בתחילה הם חותמים על הסכם יחסי ממון בשנת 94 שאף אושר בביהמ"ש. בסופו של הליך בשנת 96 הם מחליטים להתגרש זמ"ז וחותמים על הסכם גירושין סופי שאף הוא אושר בביהמ"ש ומבקשים להתגרש על פיו. ביום 12.2.96 הצדדים פותחים תיק לאישור הסכם גירושין. מתקיים דיון ביום 18.4.96 והצדדים מוזמנים לסידור גט למועד מאוחר יותר. הצדדים לא מגיעים לסידור גט והתיק נסגר. מאז ועד היום הצדדים חיים בנפרד. בשנת 98 (כך זה לדברי הבעל בכתב התביעה. בדיון שמתקיים ב19.6.13 הבעל מדבר על שנת 2004 בערך. פרט לא משמעותי לפס"ד הנוכחי) האישה עוזבת את הארץ לארה"ב ללא סידור הגט ומאז לא שבה לארץ.

הבעל התובע שבפנינו פותח תיק גירושין בתביעה לחייב את האישה להתגרש ממנו.

ביה"ד תחילה פונה לאישה במקום הימצאה בלוס אנג'לס, דרך ב"כ הבעל ודרך הרב גבריאל כהן, כדי שתיאות להסדיר עמה גט שליחות כמקובל. ביה"ד מקבל מידע מהרב הנ"ל שהאישה מתנגדת לשחרר את הבעל בג"פ כדמו"י – בשל טענותיה הרכושיות. כמו כן, לביה"ד מומצא על ידי הרב גבריאל כהן, מכתב של האישה בכתב ידה, ובו היא מגוללת מסכת קשה של מערכת נישואין כושלת, שהביאה אותה לעזוב את הארץ, ומכחישה את הטענות הרכושיות של הבעל.

מתוך המכתב עולה חד-משמעית שגם האישה מודה שנישואיה עם התובע היו נישואין אזרחיים בלבד.

במכתבה היא גם מנמקת מדוע לא נישאו כדמו"י בכך שהבעל התובע היה באותה העת נשוי כדמו"י למישהי אחרת (לדברי האישה מדובר בגיורת מה שלענ"ד מוכיח שנישואיו הראשונים היו כדמו"י) שסירבה לקבל ממנו ג"פ כדמו"י, (ולכן לא השיאו אותם כדמו"י עקב חדר"ג, כנראה – לא מפורט במכתבה). האישה בהתנגדותה אינה כותבת שצריך ג"פ מאחר והנישואין היו כדמו"י. התנגדותה היא לשחרר את הבעל ללא שיתקבלו תביעותיה הרכושיות.

לאחר שהאישה סירבה לשתף פעולה ולקבל את גיטה בגט שליחות כמקובל, מבקש הבעל להתיר את נישואיו האזרחיים.

זו השאלה העומדת בפנינו להכרעה: האם להתיר את נישואיו ללא סידור גט כדמו"י.

ראוי להדגיש ולציין, שהשאלות הרכושיות שהועלו בפני ביה"ד בדרך אגב, הן על ידי התובע והן על ידי האישה במכתבה ודרך הרב גבריאל כהן מלוס אנג'לס, אינן נדונות לפנינו, ואיננו מכריעים בהם כלל.

כך גם איננו מכריעים בשאלה מי גרם לסכסוך שבין הצדדים.

לביה"ד ברור שבמצב עניינים שכזה, עקב הנתק הרב (כ-16 שנים), ולאור העובדה שגם האישה אינה מעוניינת בחידוש קשר הנישואין בפועל, יש לנתק את קשר הנישואין לאלתר אם זה על ידי ג"פ ואם זה על ידי התרת הנישואין האזרחיים.

א) ריש מילין נאמר שאין לנו ספק שנישואי הצדדים היו נישואין אזרחיים בלבד. כך עולה ממסמכים רבים, בהם הצדדים מצהירים שנישאו בנישואין אזרחיים, ללא אזכור של נישואין דתיים כלשהם. גם בהסכם הגירושין שנערך על ידי הצדדים בשנת 94 בשיתוף פעולה מלא של האישה, הצדדים מצהירים שנישאו בנישואין אזרחיים.

מקובלת עליי גרסת הבעל התובע, שהמשפט "האישה מוותרת על כתובתה" המופיע בהסכם הגירושין משנת 96, הוא פליטת קולמוס, וכל כולו נובע מנוסח שבלוני המצוי בהסכמי גירושין בארץ. מעולם לא הועלתה תביעת כתובה או התייחסות אליה – לא במהלך הדיון שקדם להסכם ולא במכתב של האישה לביה"ד. אילו היו נישואין כדמו"י ונכתבה כתובה, ללא ספק שהאישה הייתה מעלה את זכותה לממש אותה עקב טענותיה הקשות שכנגד הבעל, טענות שהיא מגוללת במכתבה הנ"ל.

לפיכך השאלה היחידה הניצבת לפנינו היא, אם לאור התמונה העולה ממסכת הדברים אפשר להתיר את נישואיהם האזרחיים של הצדדים ללא גט לחומרא, וכפי שנהוג בבתי הדין הרבניים בארץ לערוך בדרך כלל גט לנשואים בנישואין אזרחיים. מאחר והתשובה לשאלה שבפנינו יכולה להיות נגזרת מהטעמים שבגללם הונהג בבתי הדין בארץ לערוך סידור ג"פ גם לכאלה שנישאו בנישואין אזרחיים בלבד, אביא להלן את שכתבנו בפסקי דין אחרים בסקירת השיטות השונות בנוגע לנישואין אזרחיים, ומהם נבחן את שייכותם למקרה שבפנינו.

השאלה העקרונית היא, מאחר ובני הזוג חיו חיי אישות, האם יש להחיל את החזקה ש"אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות וגמר ובעל לשם קידושין" (גיטין פ"א ע"ב וכתובות ע"ג ע"א, ועוד). זאת אומרת, חזקה היא שרצונם של בני זוג הוא, שחיי האישות שביניהם יהיו חיי אישות כשרים, ולכן בביאה הראשונה כוונת הבעל לקדש את האישה בביאה זו, כדי שתהיה ביאתו ביאה כשרה. והשאלה היא האם במי שנישאו נישואין אזרחיים קיימת חזקה זו.

ב) ידועה היא שיטת מקצת הגאונים שחזקה זו חלה גם על פנוי שבא על פנויה, שחזקה "אין אדם עושב בעילתו בעילת זנות וגמר ובעל לשם קידושין, ולכן צריכה גט הימנו. ראה רי"ף יבמות ה' ע"א מדפי הרי"ף, בשם רב נטרונאי גאון ומשם אמרי רבואתא, וברמב"ם פ"י מגירושין הי"ט בשם מקצת הגאונים וכן נראה שנוטה דעת הראב"ד שם בהשגות[1] כל שאינם פרוצים בעריות, וכן הוא בשו"ת שערי צדק סי' י"ז. אולם דעת רוב ככל הראשונים שלא נאמרה חזקה זו רק באשתו שגרשה או בקידשה על תנאי ונשאה סתם, שמאחר והיחס שלו כלפיה הוא כאל "אשתו", לכן חזקה שאינו עושה בעילתו זנות ומקדשה בביאתו וחוזרת להיות אשתו, מה שאין כן בפנויה. כך כתב הרמב"ם הנ"ל על דברי הגאונים, בזה הלשון:

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ