אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק א 48093/03

פסק-דין בתיק א 48093/03

תאריך פרסום : 01/01/2008 | גרסת הדפסה

א
בית משפט השלום תל אביב-יפו
48093-03
23/07/2006
בפני השופט:
שינמן יעקב

- נגד -
התובע:
Teche' N.V. Ltd
עו"ד דרור נאור
הנתבע:
שלמה פסטג
עו"ד אלי סעדון
פסק-דין

כללי

1.         בפניי תביעה כספית על סך 756,616 ש"ח, או לחילופין, להשבה בעין של ארבעה יהלומים מיוחדים ויקרי ערך, אשר לטענת התובעת, נגנבו ממנה, הועברו לנתבע ונמצאים בחזקתו ובשליטתו, שלא כדין.

מסכת עובדתית

2.         התובעתהינה חברה העוסקת בשיווק ומכירת יהלומים, שמקום מושבה בעיר אנטוורפן בבלגיה; התובעת הינה חברה הידועה בסחר ביהלומים, בכל העולם ואף בישראל.

3.         הנתבע עוסק בסחר ביהלומים ומנהל עסקיו בבנייני הבורסה הישראלית ליהלומים.

4.         ביום 05.09.02, מסר מנהל התובעת, אופיר דורי (להלן: "דורי"), לברוקר (מתווך) ישראלי העובד בבלגיה, בשם עמית ארבל (להלן: "עמית"), 8 יהלומים בעלי קראט גבוה, באיכות גבוהה במיוחד ובעלי אפיון וייחוד, המייחדים ומאפיינים יהלומים אלו, מכל יהלום אחר בעולם (ששוויים כמיליון דולר), לצורך הצגתם לתכשיטן המבקש להציע את היהלומים ללקוח, ובמידה ותיווצר עיסקה - לשבצם ולמכרם.


5.         יומיים לאחר שנמסרו האבנים לעמית, החל דורי לחשוד, כי משהו אינו כשורה; לאחר שיחה עם עמית, הבין דורי, כי בוצע כנגד התובעת תרגיל "עוקץ" (להלן: "תרגיל העוקץ"), לפיו העביר עמית את היהלומים, לאחד בשם יניב אבסרה (להלן: "אבסרה") וזה העבירם לבן דודו, סוחר ישראלי בשם שמעון זעפרני (להלן: "זעפרני"); כשלטענת התובעת, אלה חברו יחדיו להונות את התובעת ולגזול את קניינה.

6.         ביום 15.10.02, הגיש דורי תלונה למשטרת בלגיה, בגין תרגיל העוקץ, שלטענתו היווה גניבה.

7.         ביום 10.09.02, רכש הנתבע, שלושה יהלומים מאת זעפרני; בהמשך אותו יום, קנה אבן יהלום נוספת, מאת ויקו גלילי (להלן: "גלילי").

8.         תמורת היהלומים שרכש מזעפרני, שילם הנתבע סך של 88,000 $ וזאת באמצעות "פתק", לתקופה של 67 ימים; עוד באותו יום, ביצע זעפרני, ניכיון על הפתק וקיבל את תמורת הפתק (בניכוי עמלה) מחברת סיאנס (הכול נעשה בידיעתו ובאישורו של הנתבע).

            ה"פתק" הוא אמצעי תשלום הנהוג בעסקאות בין יהלומנים. בפתק נרשם החוב והמועד לתשלומו. "פתק" זה, דינו בבורסת היהלומים, כמעין שטר והוא ניתן להסבה לאחרים. במערכת היחסים והנוהג בין היהלומנים, התחייבות באמצעות פתק, הינה התחייבות בעלת תוקף, שאינו פחות משיק או כל התחייבות אחרת.  יהלומן אשר לא יכבד פתק שנתן, האמון בו ייפגע והוא לא יוכל להמשיך לנהל את עסקיו ואף יהא צפוי לתביעה לאכיפת התחייבותו.

            הניכיון פירושו, כי סיאנס שילמה למחזיק הפתק (לזעפרני) את הסכום הנקוב בפתק, בניכוי עמלה; ועל התובעת היה לשלם לחברת סיאנס את הסכום הנקוב בפתק, בתוך 67 יום.

9.         תמורת הרכישה מגלילי, שילם הנתבע סך של 18,500 $, באמצעות פתק שזמן פירעונו ב - 01.12.02.   פתק זה נפרע במועדו, ע"י הנתבע לגלילי.

10.        כעבור חודשיים, נקראו יהלומנים למשרדי הבורסה ושם הוצגו בפניהם תעודות גמולוגיות של יהלומים החשודים כגנובים.

תעודה גמולוגית הינה מעין תעודת זהות לאבן יהלום יקרת ערך, המונפקת ע"י גוף שמקום מושבו בעיר ניו-יורק והמקובל על חוג היהלומנים.

הנתבע זיהה בתעודות, שלושה יהלומים, הדומים לשלוש האבנים שרכש מזעפרני, והודיע על כך במקום; הנתבע מיהר לתלות מודעה על ביטול הפתק שנתן;

עוד באותו היום, התקשרו אל הנתבע מחברת סיאנס והזכירו לו, כי עשו ניכיון על הפתק בידיעתו ובאישורו; משכך, פרע הנתבע את הפתק לחברת סיאנס.

11.        במפגש הנ"ל במשרדי הבורסה, לא הוצגה התעודה של היהלום הרביעי שרכש הנתבע מגלילי. רק מספר שבועות לאחר שהנתבע פרע את הפתק לגלילי, התקשר דורי לנתבע ואמר, כי לדעתו יש לנתבע אבן נוספת של התובעת. הנתבע השיב, כי אינו בטוח שהאבן הנטענת, היא האבן שרכש מגלילי, אך בכל מקרה, הוא כבר פרע את תמורתה לגלילי.

טענות התובעת

12.        לטענת התובעת, תרגיל העוקץ מהווה גניבה לכל דבר ועניין. עמית, אבסרה וזעפרני חברו יחדיו להונות את התובעת וגזלו את קניינה.

            הנתבע, רכש את שלושת היהלומים מזעפרני, תוך ידיעה ברורה ו/או עצימת עיניים מכוונת, בדבר היותם רכוש גנוב, המוצעים למכירה על-ידי מי שאינו בעליהם וזאת כאשר היהלומים הגנובים הגיעו לחזקתו בניגוד לחוק ושלא בזכות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ