אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק דין בעתירה בעניין הפרטת מכרזים לפרויקטים של המדינה ובמימונה

פסק דין בעתירה בעניין הפרטת מכרזים לפרויקטים של המדינה ובמימונה

תאריך פרסום : 27/05/2015 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו כבית-משפט לעניינים מנהליים
50672-05-15
27/05/2015
בפני השופטת:
ד"ר מיכל אגמון-גונן

- נגד -
העותרת:
י. לרר (הנדסה בע"מ)
עו"ד פיראס ג'באלי
המשיבות:
1. ועדת המכרזים של חברת יהל מהנדסים - ייזום פרויקטים בע"מ
2. חברת יהל מהנדסים - ייזום פרויקטים בע"מ
3. מדינת ישראל– משרד הבינוי והשיכון
4. אחים בן רחמים (צפון) בע"מ
5. אברהם יצחק בע"מ
6. מרדכי בנימין ובניו עבודות עפר (1993) בע"מ
7. שיכון ובינוי – סולל בונה – תשתיות (פתוח כבישים) בע"מ
8. טר-ארמה בע"מ
9. בני בכר זועבי חברה לבניין בע"מ
10. . אולניק חברה להובלה ועבודות עפר וכבישים בע"מ

עו"ד מיכאל קריצ'בסקי
פסק דין
 

 

המדינה, על רשויותיה השונות, חייבת על פי חוק חובת מכרזים, תשנ"ב- 1992 לערוך מכרזים לפני מרבית החוזים שבהם היא מתקשרת. המדינה, מטעמיי התייעלות (כך לשיטתה), העבירה את ביצוע המכרזים שמצויים בתחומי משרדי הממשלה השונים לחברות ניהול פרטיות, שהן עצמן נבחרו במכרז (להלן: מכרז לעריכת מכרזים או מכרז המסגרת). אותן חברות פרטיות מוציאות ומנהלות מכרזים שבמרכזם פרויקטים ציבוריים המבוצעים ביוזמת המדינה ובמימונה, ובסיום ההליך נבחרים הזוכים במכרז.

 

השאלה המתעוררת בהליך זה היא מה אחריות המדינה במכרזים אלו, והאם כאשר עולות טענות כנגד מכרז מסוג זה, אשר מנוהל על ידי חברה פרטית בעבור המדינה, מקומן של טענות אלו להתברר בבית המשפט לעניינים מנהליים, כיון שמדובר בפרויקט של המדינה, או שמא מקומן להתברר בבית המשפט האזרחי, כיון שהחברה שניהלה את המכרז הינה חברה פרטית.

 

שאלה זו מתעוררת במקרה שלפניי בהקשר של מכרז לביצוע עבודות עפר, פיתוח ראשוני, תשתיות וסלילה בפרויקט הר כרמי בכרמיאל, שבגדרו מתוכננות להיבנות כ-1300 יחידות דיור (מכרז מס' 10003/2014).

 

המכרז פורסם על ידי חברת יהל מהנדסים – ייזום פרויקטים בע"מ, המשיבה 2, שהינה חברה פרטית אשר הוסמכה לנהל מכרזים מכוח זכייתה שלה במכרז מסגרת של משרד הבינוי והשיכון משנת 2012 למתן שירותי ניהול, עבודות פיתוח, סיוע בשיווק ושירותי תכנון עבור המשרד באתרים שונים ברחבי הארץ.

 

מתגובת המדינה לבקשה לצו מניעה זמני עולה, כי מכרז המסגרת פורסם על רקע משבר הדיור והאחריות שהוטלה לפתחו של משרד הבינוי והשיכון להוריד את מחירי הדיור, כאשר באמצעות מכרז המסגרת מבקש המשרד לייעל את ניהול פעילות התכנון והפיתוח לצורך שיווק קרקעות בכל רחבי הארץ לשכונות מגורים ולשימושים נוספים בהם. עוד עולה מתגובת המדינה, כי לשיטתה המכרז נשוא ענייננו, כמו גם מכרזים דומים המנוהלים על ידי חברות מנהלות מטעם משרדי הממשלה, איננו מכרז שלה עצמה. זאת, משום ש"עריכת המכרז, ההחלטות שניתנות בסיומו וכן, ביצוע ההתקשרויות החוזיות לאחריו – נתונות כל כולן לשליטתה המלאה והבלעדית של חברת יהל" (ראו סעיף 5 לתגובה).

 

המבקשת, י. לרר הנדסה בע"מ, תוקפת את הליך המכרז ואת פסילת הצעתה לאור הערבות שהציגה. בתנאי המכרז נשוא ענייננו נקבע, כי כל מציע יצרף להצעתו ערבות בנקאית בסך 2,500,000 ₪ כולל מע"מ, תקפה עד ליום 15.6.15 וצמודה למדד חודש ינואר 2015. על פי הטענה, מאחר שבנוסח הערבות שצורף להזמנה נותרו המקומות המיועדים למילוי סכום הערבות ריקים ומאחר שהמועד האחרון להגשת הצעות נדחה ליום 23.3.15, הגישה המבקשת ערבות בנקאית צמודה למדד חודש פברואר. לטענתה, הערבות נפסלה שלא כראוי.

 

המבקשת פתחה בהליך אזרחי שבצדו בקשה לצו מניעה זמני, שימנע ביצוע כל פעולה שמטרתה קידום תוצאות המכרז הנ"ל. השאלה הראשונה שיש לברר היא של מי האחריות לביצוע המכרז, וכנגזר מכך,   לאיזה בית משפט הסמכות העניינית לדון בנושא.

 

לאחר שתוכרע שאלה זו יהיה מקום להידרש לטענות המבקשת לגופו של עניין.  

 

בהחלטתי מאתמול הורתי, כי הסמכות לדון בהליך שבו נקטה המבקשת מסורה לבית המשפט לעניינים מנהליים, וכי לפיכך יפתח ההליך כעתירה מינהלית כשבצדה בקשה לצו ביניים. לאור דחיפות קידום הליכי המכרז ומאחר שהתקיים לפני דיון בבקשה ונשמעו טענות לגופן, הורתי כי ההליך ישמע לפני. להלן יפורטו נימוקי להחלטתי בסוגית הסמכות, כאשר מיד לאחר מכן אדרש לשאלה האם בנסיבות ענייננו היה מקום לפסול את הצעת המבקשת בשל הצמדת הערבות למדד חודש פברואר. בהתאם להסכמת הצדדים, החלטה בשאלה זו תכריע את גורל העתירה לגופה.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ