עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים תל אביב - יפו
|
36703-10-16
18/02/2018
|
בפני סגנית הנשיא :
צילה צפת
|
- נגד - |
העותרת:
ועדה מקומית לתכנון ובניה תל אביב ע"י ב"כ מהמחלקה המשפטית בנין העיריה
|
המשיבים:
1. ועדת ערר מחוזית לתכנון ובניה מחוז תל-אביב 2. משטרת ישראל ע"י פרקליטות המדינה 3. שלי דביר 4. ציפי ברנד-פרנק 5. גבי לסקי 6. אורבנו קבוצת ישראל לוי בע"מ 7. רמי לפין 8. דוד לפין
עו"ד דוד שוב[בשם משיבה 5] עו"ד מיכה גדרון ואח'[בשם משיבה 6] עו"ד בנימין לוין[בשם משיבה 8]
|
פסק דין |
1.עניינה של העתירה בהליכי בקשה לשימוש חורג מהיתר על מנת לאפשר מעבר של תחנת המשטרה "לב תל אביב" ממשכנה הנוכחי ברח' דיזינגוף 221 בתל אביב למבנה אשר שימש בעבר מרכזיית בזק המצוי במגרש פינתי בצומת הרחובות יהודה הלוי 74, כורש, לינקולן בתל אביב (להלן " מבנה בזק" או "המקרקעין").
2.בעתירה המנהלית דנא, משיגה העותרת (הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב יפו (להלן "הוועדה המקומית"), על החלטת וועדת ערר מחוזית לתכנון ובניה, מחוז תל אביב (להלן "וועדת הערר") מיום 10/8/16, אשר קיבלה את ערר המשיבות 2-4 נגד החלטת מליאת הוועדה המקומית מיום 28/11/15, להתיר שימוש חורג מהיתר במבנה בזק האמור, באופן שיוקם בו חניון תת קרקעי ותחנת משטרה בקומת קרקע וקומה א בהתאם לבקשת ההיתר לשימוש חורג מהיתר (להלן "בקשת ההיתר").
3.המשיבות 2-4 הן חברות המועצה העיר אשר הגישו את הערר בהתאם לזכותן על פי סע' 152(א)(2) לחוק התכנון והבניה תשכ"ה – 1965 (להלן: "חוק התכנון והבניה").
המשיבה 5 היא מבקשת ההיתר ("היזם") ומשיבה 6 ("משטרת ישראל") היא זו שעתידה לעשות שימוש במקרקעין לצורך תחנת משטרה.
רקע:
4.על המקרקעין המצוי ברח' יהודה הלוי 74 פינת רח' כורש 13 בנוי בנין בן 5 קומות צמודות לקרקע ו- 3 קומות מרתף. המקרקעין שימשו במהלך השנים עבור מרכזיית בזק. בקומת הקרקע קיים סניף דואר.
5.על המקרקעין חלה תוכנית 2604 בתחום תוכנית G . התוכנית פורסמה למתן תוקף ביום 21/6/1998, אשר אחת ממטרותיה לקבוע זכויות והוראות בניה לבניינים ציבוריים (להלן "התוכנית" או "התב"ע")
סעיף 10.1 ב 1-6 לתוכנית מפרט את התכליות המותרות המקרקעין למבני ציבור:
מבני חינוך, שירותי דת, שירותי קהילה בריאות ורווחה, שירותי מנהל וחירום עירוני וציבורי [הכוללים מחסני חירום, מחסנים ושירותים עירוניים, הג"א, מקלטים וממקור צופרים, אנטנות, מתקני תשתית עירוניים כגון מתקן אספקת מים, שנאים, חניה ציבורית וגשרים להולכי רגל בין בנינים], שירותי תרבות וספורט, שירותים נלווים הדרושים להפעלת התכליות הנ"ל.
6.בקשת ההיתר נשוא העתירה עניינה בשימוש חורג מהיתר לצמיתות, ממבנה חברת בזק, למשרדי משטרה בשתי קומות הראשונות +מרתפים +מסחר בקומת קרקע. כן התבקשה הרחבת מרתפים במרווח הצדדי, הדרום מערבי, עבור חניה עם גישה באמצעות רמפה מרח' כורש עבור 55+27 מקומות חניה. בהתאם נעשה פרסום על פי סע' 149 לחוק התכנון והבניה. בעקבותיו הוגשו התנגדויות מטעם משיבים 7-8 בטענה כי יעוד משטרתי אינו חלק מהתכליות המותרות על פי התוכנית החלה על המקרקעין. בהחלטה מיום 15/7/15 דחתה וועדת משנה של הוועדה המקומית את ההתנגדויות מהטעם כי אין פגיעה תכנונית ממשית במתנגדים.