אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עו"ד א. דיבון חברה לנאמנות בע"מ נ' מינהל מקרקעי ישראל ואח'

עו"ד א. דיבון חברה לנאמנות בע"מ נ' מינהל מקרקעי ישראל ואח'

תאריך פרסום : 05/07/2018 | גרסת הדפסה

ע"א
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
2627-11
03/07/2018
בפני הרכב השופטים:
1. המשנה לנשיאה ח' מלצר
2. נ' הנדל
3. ד' ברק-ארז


- נגד -
המערערת:
עו"ד א. דיבון חברה לנאמנות בע"מ
עו"ד מרדכי בייץ
המשיבים:
1. מינהל מקרקעי ישראל
2. דוד לנגה בתפקידו כמפרק עמותת קריית רבני התפוצות
3. כונס הנכסים הרשמי

עו"ד משה גולן[בשם משיב 1]
עו"ד דורון לנגה[בשם משיב 2]
עו"ד מיכל דלומי[בשם משיב 3]
פסק דין
 

המשנה לנשיאה ח' מלצר:

 

  1. לפנינו ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים (כב' השופט ד' מינץ, כתוארו אז) ב-בש"א 2918/06, בתיק פר"ק 579/02.

 

         בגדרי ההחלטה הנ"ל נדחתה בקשתו של מפרק עמותת קריית רבני התפוצות (בפירוק) (להלן: המפרק ו-העמותה, בהתאמה), המשיב 2 – להצהיר כי הסכם פיתוח שנחתם בתאריך 5.10.2000 בין העמותה לבין מינהל מקרקעי ישראל (להלן: המינהל) תקף, או לקבלתם של סעדים אחרים, חלף הצהרה כאמור.

 

         אביא להלן את הנתונים הנדרשים להכרעה.

 

רקע

 

  1. העמותה היא אישיות משפטית מאוגדת כדין, אשר המטרות שלשמן היא נוסדה הן: "להקים, לקיים ולהחזיק בירושלים קריה שתהווה מרכז חינוכי ולימודי לרבני התפוצות ולהפצת ערכי תורה ויהדות בארץ ובתפוצות".

 

  1. בין העמותה לבין המינהל נחתמו, למן שנות ה-60 של המאה הקודמת, מסמכים והסכמים שונים שעניינם בהקצאתה של קרקע לעמותה, לצורך הקמתו של בניין ציבורי עבור העמותה, הוא: "בית הסתדרות הרבנים" (להלן גם: הקרקע ו-בניין הישיבה, בהתאמה).

 

         ראשיתם של המסמכים האמורים הוא בזיכרון-דברים משנת 1963, שעל פיו התחייבה העמותה (בשמה הקודם: "הסתדרות הרבנים באמריקה"), להעביר לקק"ל מגבית בסכום של 210,000$, כאשר בתמורה לסך של 60,000$ מתוך הסכום האמור – קק"ל תעביר לרשות העמותה, בהחכרה, מגרש ששטחו כ-15 דונם לשם הקמתו של בניין ישיבה. ואכן בשלהי שנת 1965 נחתם בין המינהל לבין העמותה הסכם פיתוח, שעל פיו הוקצתה לעמותה קרקע בשטח של כ-15 דונם. במבוא להסכם צוין מפורשות כי: "...המינהל מוכן להחכיר ליוזם [העמותה – ח"מ] את המגרש אך ורק לאחר שהיוזם פיתח את המגרש ולשם ביצוע המטרה הנ"ל הקים על המגרש את המבנים של בית הסתדרות הרבנים תוך תקופה מסוימת ומילא יתר התנאים של הסכם זה". בתוך-כך צוין עוד כי: "...כדי לאפשר ליוזם ביצוע המטרה הנ"ל מוכן המינהל להעמיד את המגרש לרשותו של היוזם עד 3 שנים לאחר חתימת הסכם זה וזאת בתור בר-רשות בלבד".

 

  1. בניין הישיבה לא הוקם בתוך פרק הזמן שנקבע בהסכם הפיתוח הנ"ל – והמינהל ביטל את העסקה. בהמשך הושג בין הצדדים הסכם פשרה שלפיו הוקצתה לעמותה, זו הפעם, קרקע בשטח של כ-6,350 מ"ר בלבד, מתוך השטח הכולל של הקרקע שנמסר לה בתחילה, בתנאים שעליהם הוסכם, וזאת לשם הקמתו של בניין הישיבה. משלא נבנה בניין הישיבה גם זו הפעם במועד שנקבע לשם כך – ביקש המינהל, שוב, לבטל את העסקה. גם אז ביקשה העמותה להאריך את משך תקופת הסכם הפיתוח – והמינהל נעתר לבקשתה.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ