תת"ע
בית משפט השלום לתעבורה בירושלים
|
2374-01-13
18/05/2013
|
בפני השופט:
נאיל מהנא
|
- נגד - |
התובע:
מדינת ישראל
|
הנתבע:
אקרם געבאץ
|
|
החלטה
ביום 25.04.13, הודיעו הצדדים לבית המשפט כי הגיעו להסדר טיעון לפיו יושתו על הנאשם העונשים הבאים:
"21 יום פסילה, 100 שעות של"צ, פסילה על תנאי וקנס. במידה ולא יתאים לשל"צ סוכם כי אורך הפסילה יעמוד על שלושה חודשים' בסה"כ".
בגזר הדין מיום 25.04.13 אישרתי את הסדר הטיעון וניתנה הוראה לשירות המבחן לזמן את הנאשם לצורך הכנת תוכנית של"צ. קבעתי את התיק לתזכורת ליום 11.07.13 על מנת שאוכל לבחון מסקנותיו של שירות המבחן ולשקול אישור המלצותיו.
עתה מונחת בפניי בקשת שירות המבחן לדחיית מועד הגשת התסקיר לספטמבר 2013 וזאת בשל מעמסה בעבודה ומצוקת כח אדם ממנה הוא סבל. בבקשתו מפנה שירות המבחן תשומת לב ביהמ"ש לעובדה שגזר הדין ניתן בטרם הגשת התסקיר כאשר לטענתו הדבר אינו תואם הוראות סעיף 71א(ג) לחוק העונשין, תשל"ז -1977 (להלן: "חוק העונשין").
מאחר ובית משפט זה נוהג לעיתים תכופות לאשר תוכניות של"צ לאחר מתן גזר הדין, ראיתי לנכון להתייחס להערת שירות המבחן הנ"ל ביחס להוראותיו של סעיף 71א(ג) לחוק העונשין.
סעיף 71א(ג) לחוק העונשין, קובע כי:
"בית המשפט לא יתן צו שירות אלא לאחר ששוכנע על פי תסקיר של קצין מבחן שנעשו סידורים על פי תכנית מפורטת שיאפשרו לנידון לעשות את השירות".
מעיון בדברי ההסבר עולה כי "מתן צו שירות מותנה בכך שקצין מבחן יגיש תוכנית שירות מפורטת המתאימה לנידון, לאחר שדאג לסידורים שיבטיחו שאכן יוכל הנידון לעשות את השירות...." (הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 8), תשל"ה – 1978, בעמ' 248).
אדגיש, במקרה דנן לא ניתן עדיין צו שירות אלא נקבע כי "שירות המבחן יזמן את הנאשם ויגיש תוכנית בהיקף של 100 שעות". בהתאם להחלטה זו, התיק נקבע לתזכורת, לאחר קבלת תסקיר שירות המבחן, וזאת על מנת לאשר ביצועו של השירות לתועלת הציבור. לאמור, ביצוע צו השירות כפוף לתסקיר העתידי שיוגש ע"י שירות המבחן ולאישור בית המשפט. משכך, אין במתן גזר הדין דבר הנוגד את הוראות סעיף 71א(ג) לחוק העונשין, תשל"ז- 1977, שכן עד להגשת התסקיר אין לצו השירות כל תוקף.
לאמור, צו השירות הינו בכפוף לתסקיר חיובי שיוגש על ידי שירות המבחן, ואם לא יהיה כזה, והנאשם לא ימצא מתאים לביצוע של"צ, אזי ביהמ"ש יגזור את העונש החלופי עליו הסכימו הצדדים בהסדר הטיעון.
לדעתי אין טעם לדחות מועד מתן גזר הדין שהצדדים הסכימו לכל רכיביו בהסדר, כדי להמתין לאישור תוכנית השל"צ או למתן עונש חלופי, במיוחד כאשר ניסיון החיים מלמד כי התסקיר מוגש בחלוף למעלה מששה חודשים, בשל מצוקת כח האדם ממנה סובל שירות המבחן בירושלים.
הדבר מעכב שלא לצורך את סיום ההליכים וגורם לסחבת שאין לה הצדקה במיוחד כאשר בחלוף זמן כה ניכר, לא תהיה אפקטיביות לענישה ולא יושג האלמנט החינוכי בענישה.
הדברים אמורים כאשר לרוב הנאשם מבקש כבר עתה לשאת ביתר רכיבי הענישה האחרים שהוסכמו בהסדר הטיעון.
על אף שמקובל בעבירות על פי חוק העונשין ליתן גזר הדין לאחר קבלת התסקיר, אולם לטעמי בעבירות על פי פקודת התעבורה ותקנותיה, הדבר אינו הכרחי וכי ניתן יהיה ליתן גזר הדין בטרם הגשת תסקיר, בכפוף לכך שצו השירות ייכנס לתוקף מיום אישורו על ידי ביהמ"ש ולא מיום גזר הדין.
באשר לבקשת שירות המבחן לדחות מועד הגשת התסקיר לספטמבר 2013, הרי בהעדר אפשרות אחרת, אין מנוס אלא לדחות מועד הגשת התסקיר בתקווה שעד אז תהיה תוכנית מוכנה לאישור ביהמ"ש.
שירות המבחן יגיש את התסקיר עד ליום 10.09.13
המזכירות תביא את התיק לעיוני ביום 12.09.13
ניתנה היום, ט' סיון תשע"ג, 18 מאי 2013, בהעדר הצדדים.