אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> וסרמן אדוארד ואח' נ' ביטוח חקלאי ואח'

וסרמן אדוארד ואח' נ' ביטוח חקלאי ואח'

תאריך פרסום : 06/08/2013 | גרסת הדפסה
ת"א
בית משפט השלום באר שבע
3294-09
30/07/2013
בפני השופט:
עירית קויפמן

- נגד -
התובע:
וסרמן אדוארד
הנתבע:
ביטוח חקלאי
פסק-דין

פסק דין

1.לפניי תביעה שהוגשה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 (להלן: "החוק") לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לתובע, עת נפגע ממשאית שהידרדרה לכיוונו ונמחץ על-ידה לגלגלי השופל לידו עמד.

התביעה הוגשה כנגד הנתבעת-מבטחת המשאית.

הנתבעת הגישה הודעת צד ג' כנגד נהג השופל (צד ג' 1), בעלת השופל (צד ג' 2) ומבטחת השופל (צד ג' 3).

2.הנתבעת לא הכחישה את חבותה עפ"י החוק והצדדים הגיעו להסכמה לעניין גובה הפיצוי שקיבלה תוקף של החלטה (פרוטוקול הדיון מיום 10.6.13). על כן, המחלוקת היחידה המצריכה הכרעה הינה בין הנתבעת לבין הצדדים השלישיים בשאלת מעורבות השופל בתאונה נשוא התביעה ותחולת הוראות סעיף 3(ב) לחוק.

3.לטענת הנתבעת התובע נפגע מחוץ לכלי רכב בתאונת דרכים שבה היו מעורבים שני כלי רכב ולפיכך על הנהגים של המשאית והשופל לשאת בנטל החיוב בחלקים שווים ביניהם וזאת מאחר ומתקיימת דרישת סעיף 3(ב) לחוק לקיום מגע בין כלי הרכב לבין כלי רכב אחר או בין כלי הרכב לבין הנפגע.

4.לטענת הצדדים השלישיים, אין מקום לתחולת סעיף 3(ב) לחוק וזאת מאחר שככל שהמדובר בשופל לא מתקיימת הגדרת המונח "תאונת דרכים" בהתאם לסעיף 1 לחוק ודרישת הקשר הסיבתי.

דיון והכרעה

5.מעדות התובע עולה כי ביום התאונה הוא הגיע למתחם פריקה של הנתבעת 2 בעודו נוהג במשאית אליה מחוברת עגלה כששתיהן עמוסות בחול וזאת למטרת פריקת חול. התובע פרק את העגלה ויצא עם המשאית והעגלה מחוץ לשטח המפעל, השאיר בחוץ את העגלה ונכנס שוב עם המשאית לשטח המפעל לצורך פריקתה (עמ' 9 ש' 17 - 18 וש' 24 - 25, עמ' 12 ש' 2 - 4 לפרוטוקול). במקום המיועד לפריקה נמצא השופל שתפקידו היה לסדר את החול שפורקות המשאיות במקום (עמ' 9 ש' 19 – 21 וש' 27 – 30 לפרוטוקול).

עוד עולה מעדות התובע כי במהלך הרגיל של הדברים, השופל חונה וממתין לסיום פריקת החול מהמשאית שאז המשאית עוזבת את המקום והשופל מתחיל בעבודתו (עמ' 10 ש' 9 - 11 ועמ' 12 ש' 5 - 9 לפרוטוקול). התובע הוסיף כי פריקת ארגז המשאית מהחול ארכה בין עשר לעשרים דקות (עמ' 12 ש' 10) במהלכה השופל חונה ו"מחכה" כי "אין לו מה לעשות בשלב הזה" (עמ' 12 ש' 13 ו-31 לפרוטוקול). התובע אף ציין כי במהלך הפריקה ומילוי תעודות המשלוח השופל משמש למעשה כמשרד (עמ' 12 ש' 32 - עמ' 13 ש' 1 לפרוטוקול).

כן עולה מעדות התובע כי ביום התאונה הוא סיים את הפריקה וניגש לשופל על מנת למסור לנהג שהמתין בתוך הקבינה של השופל את תעודת המשלוח. לאחר מסירת תעודת המשלוח הוא חיכה עד שנהג השופל ימלאה – דבר שארך להערכת התובע כחמש עד עשר דקות (עמ' 10 ש' 1 – 15 לפרוטוקול). בעת המתנתו ליד השופל הידרדרה המשאית ופגעה בתובע אשר עמד ליד השופל ונמחץ בינה לבין הגלגל של השופל. (עמ' 10 ש' 24 - 25 לפרוטוקול). במהלך מילוי התעודות נהג השופל שהה בתוך הקבינה כאשר המנוע פועל (עמ' 10 ש' 8 ו- 18 לפרוטוקול).

6.עדות התובע נתמכה בעדות צד ג' 1 , נהג השופל, אשר העיד כי תפקיד השופל הינו להמתין במהלך פריקת החול על-ידי המשאיות ועם סיומה לערום את החול לתאים וכן לאשר את תעודות המשלוח לנהגי המשאיות (עמ' 16 ש' 1 - 19 לפרוטוקול).

צד ג' 1 העיד עוד כי ביום התאונה הוא המתין עד שהמשאית תסיים את פריקת החול וציין כי "יש לי חניה מיוחדת לעבודה בזמן המתנת פריקה עד שהמשאית תצא החוצה" (עמ' 16 ש' 23 – 24 לפרוטוקול) וזאת כאשר השופל מונע לצורך הפעלת מיזוג האוויר בתוך הקבינה (עמ' 16 ש' 25 – 28 לפרוטוקול). עם סיום הפריקה התובע ניגש אל צד ג' 1 על מנת למלא את תעודת המשלוח ולהחתימה ואז אירעה התאונה (עמ' 17 ש' 1 – 16 לפרוטוקול). להערכת צד ג' 1 בין סיום סידור החול שנפרק מהעגלה ועד כניסת המשאית בשנית חלפו כעשר דקות (עמ' 17 ש' 17 - 19 לפרוטוקול).

7.מטעם הנתבעת לא הובאו עדים.

8.העולה מן המקובץ הוא כי מבחינה עובדתית תפקידו של השופל היה להימצא במקום המיועד לכך ולהמתין לסיום הפריקה. בזמן זה היה נהג השופל חותם על תעודות המשלוח ובמידת הצורך היה אף ממלא אותן, כפי שאירע ביום התאונה. רק לאחר עזיבת המשאית את האיזור היה השופל מתחיל בעבודתו ועורם את החול לתאים. ביום התאונה נעשתה פריקה של חול מהעגלה ואז סידורו על ידי השופל ולאחר מכן פריקת החול מהמשאית. ההמתנה בין סיום סידור החול מהעגלה ועד התאונה ארכה כ- 20 עד 30 דקות (כניסת המשאית בפעם השניה, פריקתה ומילוי תעודת המשלוח). במהלך ההמתנה היה השופל מונע וזאת על מנת להפעיל את מיזוג האוויר בקבינה.

יוער כי בניגוד לטענת הנתבעת בסיכומיה, השופל לא יכול היה להתחיל בנסיעה מייד לאחר החתמת תעודת המשלוח שכן לאחר מכן עוד היה על התובע להוציא את המשאית מאיזור שטח הפריקה ורק לאחר מכן יכול היה השופל להתחיל בעבודתו.

9.לאור כל האמור, התמונה המצטיירת מעדויות התובע וצד ג' 1 היא כי בעת קרות התאונה עמד השופל ללא תזוזה ומבלי שנעשה בו שימוש כלשהו למעט שימושו כמקום ההמתנה ומילוי תעודות משלוח וזאת לפרק זמן של כ- 20 עד 30 דקות.

10.סעיף 3 (ב) לחוק קובע כדלקמן:

"נפגע אדם מחוץ לכלי הרכב, בתאונת דרכים שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, יהיו הנוהגים חייבים כלפיו יחד ולחוד; ... לעניין חלוקת החבות בין הנוהגים לפי סעיף קטן זה, רואים כלי רכב כמעורב בתאונת דרכים אם בעת התאונה היה מגע בינו לבין כלי רכב אחר או בינו לבין הנפגע".

11.בהקשר זה נקבע ברע"א 9115/11 מנורה חברה לביטוח נ' עזבון המנוח חראזי (צורף לסיכומי הצדדים) כי במקרה בו נפגע אדם מחוץ לכלי רכב ובתאונה כאמור היה מעורב יותר מכלי רכב אחד, שאלת האחריות נבחנת במבחן דו-שלבי. בשלב הראשון נבחנת השאלה האם כלי הרכב מעורבים בתאונת דרכים כהגדרתה בסעיף 1 לחוק, לרבות דרישת הקשר הסיבתי ובשלב השני נבחנת התקיימותם של התנאים הקבועים בסעיף 3 (ב) לרבות דרישת המגע כאמור.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ