|
תאריך פרסום : 28/02/2018
| גרסת הדפסה
ערר
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה
|
35-17, 35.1-17
27/02/2018
|
בפני חברי וועדת המשנה לעררים:
1. הגב' שמרית גולן - נציגת שרת המשפטים (יו"ר) 2. מר שמעון בר שמעון -נציג מנהלת מינהל התכנון 3. מר יואב צלניקר - נציג המשרד להגנת הסביבה
|
- נגד - |
העוררות:
1. בערר 35/17: החברה להגנת הטבע 2. בערר 35.1/17: החברה לפיתוח קיסריה
|
המשיבות:
1. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה - מחוז חיפה 2. עיריית אור עקיבא
|
החלטה |
- בפנינו שני עררים על החלטת המשיבה 1, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, מחוז חיפה (להלן: "הוועדה המחוזית") מיום 5.6.2017, לאשר בתנאים את תכנית 399-0205922: בית עלמין אזורי בדרום מחוז חיפה (להלן: "ההחלטה" ו"התכנית", בהתאמה).
- התכנית היא תכנית מפורטת שמטרתה לאפשר הקמת בית עלמין אזורי שיספק את צורכי הקבורה של אור עקיבא, בנימינה, גבעת עדה, זכרון יעקב, פרדס חנה, כרכור, קיסריה וקיבוצי ומושבי דרום מועצה אזורית חוף הכרמל. קיבולת האתר מחושבת כך שתאפשר קבורה לאוכלוסיית יעד של 150,000 נפש עד שנת 2060.
- לאחר הליך ממושך של איתור ותכנון, הוחלט כי המיקום הנבחר לתכנית (להלן: "שטח התכנית") הוא שטח בן כ-106 דונם המצוי מצפון לאזור התעשייה קיסריה, ממזרח לתחנת מיתוג (להלן: "תחמ"ג") קיסריה של חברת החשמל ולדרך אזורית 652, וממערב למסילת החוף. שטח התכנית אינו כלול בתחומה של רשות מקומית, ומהווה מרחב תכנון מקומי-מחוזי ("שטח גלילי"). שטח התכנית מוחכר לקרן קיסריה, הרשומה בתכנית כבעלי הקרקע, ומנוהל באמצעות החברה לפיתוח קיסריה.
- העררים הוגשו ברשות מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית, בהתאם לסעיף 110(א)(2)(ב) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), על ידי שתיים מהמתנגדות לתכנית, שהתנגדותן נדחתה: החברה להגנת הטבע (העוררת בערר 35/17, להלן: "החל"ט"), והחברה לפיתוח קיסריה (העוררת בערר 35.1/17, להלן: "החפ"ק").
- בתמצית, בערר החל"ט נטען כי תכנית המתאר המחוזית למחוז חיפה (להלן: "תמ"מ 6") אינה מאפשרת להקים בית עלמין בשטח התכנית במסגרת תכנית מקומית. החל"ט תומכת במיקום בית העלמין בחלופה המצויה בתוך אזור התעשייה, במגרש המסומן כיום כשטח לבנייני ציבור (להלן: "שב"צ") על פי התכנית החלה.
- בערר החפ"ק נטען כי נפלו פגמים מהותיים באישור התכנית: לטענתה, התכנית סותרת הוראות של תכניות הגבוהות ממנה בהיררכיה התכנונית; הליך בחינת חלופות המאקרו למיקום בית העלמין היה פגום והוביל לבחירת חלופה תכנונית נחותה; והתכנית אינה נותנת מענה תחבורתי ראוי, ופוגעת פגיעה מהותית בזכויות החפ"ק. על כן, מבוקש בערר כי תבוטל החלופה המוצעת בתכנית למיקום בית העלמין ("חלופת המיקרו"), ולחלופין, כי תבוטל דרך הגישה הזמנית לבית העלמין, ותיקבע דרך זמנית מכיוון כביש 4, המתבססת על הדרך המאושרת לתחמ"ג קיסריה ודרך עפר קיימת, וכי יותווה פתרון תחבורתי קבוע שייתן מענה הולם לצורכי בית העלמין והאזור.
- ביום 30.11.2017 קיימנו דיון בעררים. בסיכומו של הדיון, וכפי שיפורט להלן, החלטנו פה אחד לקבל את העררים כך שהדיון בתכנית יחזור לוועדה המחוזית, לצורך בחינה חוזרת ומחודשת של חלופות המיקום, תוך מתן משקל מתאים לשיקולים הרלוונטיים, שאותם נציין בהחלטתנו. בסופה של הבחינה החוזרת תוכל הוועדה המחוזית לבחור בחלופה הקיימת או באחת החלופות האחרות, ובלבד שתבסס את החלטתה על השיקולים האמורים בהחלטה זו.
רקע תכנוני והשתלשלות העניינים
- יוזמת התכנית היא הוועדה המחוזית, והתכנית מקודמת על ידי לשכת התכנון המחוזית מאז 2010. להלן יובאו בקצרה הליכי קידום התכנית, שפורטו בהרחבה על ידי הוועדה המחוזית במסגרת תגובתה לערר ובנספח 1 לאותה תגובה.
- חלקו הראשון של הליך העבודה עסק באיתור השטחים והצרכים, בחינת חלופות איתור ברמת מאקרו לבתי עלמין אזוריים בדרום המחוז, גיבוש חלופה נבחרת לכל אחד מבתי העלמין וקבלת אישור הוועדה המחוזית לחלופות המיקום הנבחרות. חלק זה כלל בעיקרו 4 שלבים:
- שלב 1: בדיקה פרוגרמתית של צורכי הישובים לטווח הארוך (בירור המצב הקיים ובחינת הצרכים לעתיד), ובחינת חלופות למספר האתרים שיידרשו. בשלב זה נקבעו מראש הקריטריונים והשיקולים לאיתור החלופות והערכתן, ואותרו מרכזי הכובד הגאוגרפיים (בהתייחס לפרישׂת היישובים וכמות הפטירות הצפויה בכל יישוב במרחב), וזאת תוך הגדרת מטרה ראשית של נגישות אופטימלית לאתר מן הישובים שהוא משרת (מינימום דרך למקסימום אנשים). לאחר שזוהו מרכזי הכובד, נבדקו בתוכם מרחבי חיפוש לאיתור שטחים לבתי עלמין. בשלב זה נמצא שיש לתת מענה לשני בתי עלמין יהודיים בדרום המחוז (אחד בצפון המרחב [האתר שנבחר לבסוף הוא ליד טירת הכרמל], ואחד בדרום המרחב), וכן נמצא שיש צורך בבית עלמין מוסלמי במזרח המחוז [האתר שנבחר לבסוף הוא ליד אום אל-פחם]. בסוף שלב זה הוגש דו"ח מס' 1.
- שלב2: גיבושפרוגרמה פיזית לתכנון בית עלמין ובחינת חלופותפיזיותלצפיפות ולשיטות קבורה רוויה. בסוף שלב זה הוגש דו"ח מס' 2.
- שלב 3:בחינת וגיבוש חלופות מיקום ברמת המאקרו לשלושת האתרים הנדרשים – בחינת והצגת חלופות מיקום לאתרים בתחום אזורי החיפוש, הערכה איכותית וכמותית, והמלצה על חלופה מועדפת לכל אתר. בסוף שלב זה הוגש דו"ח מס' 3.
- שלב 4: פירוט ופרישׂת החלופות המועדפות לשלושת האתרים הנ"ל שנבחרו, וניתוח והצגת המרכיבים התכנוניים (סטטוטורי, סביבתי, נגישות וכו') של כל אחת מהחלופות שנבחרו. בסוף שלב זה הוגש דו"ח מס' 4.
- במסגרת שלב 3, ובהתייחס לאתר הנדרש בדרום המחוז, אותרו 4 חלופות מאקרו: שתיים מדרום לפרדס חנה (C+D), אחת בצפון מזרח משמרות/פרדס חנה ליד אזור התעשייה הצפוני (B), ואחת ליד תחמ"ג קיסריה, ממזרח לדרך 652 (A, הידועה גם כחלופת "רולידר").
- בהמשך, ולאור בקשות של חברים בוועדת ההיגוי, נבחנה חלופה נוספת ליד פרדס חנה: ממזרח למסילה, מצפון לאזור התעשייה המוצע בתכנית המתאר של פרדס חנה (1B, הידועה גם כחלופת "שדות הגזר"). כל החלופות נבחנו והוצגו בדו"ח מס' 3 מנובמבר 2011.
- ועדת ההיגוי החליטה, ביום 16.1.2012, להעדיף ברמת המאקרו את חלופהA , ממזרח לדרך 652 ליד התחמ"ג. בהמשך נוספה לבדיקה חלופת איתור A נוספת, ממערב לכביש 652, לאור הצעת ובקשת חפ"ק. שתי חלופות אתר A שלעיל, ממזרח וממערב לדרך 652, הוצגו באופן מפורט יותר בדו"ח מס' 4 מיום 6.6.2012, ונדונו בוועדה המחוזית ביום 12.6.2012.
התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות:
הורד קובץ
לרכישה
הזדהה
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה |
Disclaimer |
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.
|
שאל את המשפטן
יעוץ אישי
שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
|
|