מונחת לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, שעניינה אי העמדת שירות קו חינם טלפוני לצורך טיפול בתקלות ללקוחות פלאפון תקשורת בע"מ.
1.
רקע הדברים וההליכים בעניין הסדר הפשרה
המבקשת,
יוליאנה גולדשטיין, הגישה ביום 27.4.08 תובענה ובקשה להכיר בה כייצוגית כנגד
פלאפון תקשורת בע"מ (להלן: "
פלאפון"). ביסוד התובענה עומדת טענת המבקשת, כי פלאפון הפרה את הוראות סעיף 18ב לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א - 1981 (להלן: "
חוק הגנת הצרכן") בכך שלא סיפקה למנוייה שירות קו חינם טלפוני מכל טלפון (לרבות מטלפון נייח או נייד של חברה מתחרה), לצורך טיפול בתקלות ללקוחותיה. על יסוד האמור, טענה המבקשת, כי פלאפון הטעתה את לקוחותיה, ביצעה עוולה של הפרת חובה חקוקה של הוראת סעיף 18ב לחוק הגנת הצרכן והתעשרה שלא כדין על חשבון לקוחותיה.
בתגובתה לבקשת האישור טענה פלאפון, כי פעלה בהתאם להוראות הדין. על פי הטענה, פלאפון כלל לא הפרה את הוראות סעיף 18ב לחוק הגנת הצרכן, שכן הסעיף איננו מחייב אותה לספק לכל אדם שירות קו חינם טלפוני מכל רשת תקשורת באשר היא, אלא קובע כי על פלאפון לספק שירות טלפוני חינם. על פי הטענה, פלאפון מילאה אחר הוראות סעיף החוק, שכן היא סיפקה שיחת קו חינם טלפוני ללקוחותיה באמצעות חיוג למספר *166 ברשת פלאפון.
לאחר הגשת התובענה ובקשת האישור (ולעמדת פלאפון - בעקבות תיקון רישיונה), הרחיבה פלאפון את שירותי קו החינם למענה על תקלות ולצורך כך הקימה קו 1-800 לטיפול בתקלות וליקויים מכל רשת ציבורית בישראל (הן מנייח והן מנייד), שממנו ניתן היה גם לעבור לנציג דובר רוסית או ערבית.
לצורך בחינת האפשרות להסדר מוסכם בין הצדדים, הצעתי לצדדים כי ייבדק החיסכון שנוצר לפלאפון מאי העמדת קו חינם וכן העלויות שנגרמו ללקוחות פלאפון כתוצאה מאי העמדת קו חינם כאמור, זאת בהנחה כי אכן הייתה מוטלת על פלאפון החובה להעמיד ללקוחותיה קו שירות חינם מכל רשת תקשורת (ולא רק מרשת פלאפון).
ביום 31.8.11 הגישה פלאפון הודעה ותצהיר, שבמסגרתם כומתו העלויות שנגרמו ללקוחותיה עקב אי העמדת קו שירות חינם, תחת הנחות שונות, בסך של כ- 148,000 ש"ח והחיסכון שנוצר לה עקב אי העמדת קו שירות חינם בכ- 56,000 ש"ח.
ביום 17.10.11 הגישה המבקשת את התייחסותה להודעת פלאפון, בה הסתייגה מהנתונים האמורים.
בדיון שהתקיים ביום 2.1.12 המלצתי לצדדים, כי ימונה בודק שיבדוק הן את העלויות ללקוחות והן את החיסכון לפלאפון באי התקנת קו חינם החל מיום 1.3.06 וזאת בהנחה כי 6% מהשיחות נוגעות לתקלות במכשירים ובשירות. ב"כ התובעת הסכים להצעה ובהמשך גם פלאפון קיבלה את המלצתי.
במסגרת החלטתי מיום 17.1.12 מיניתי את רו"ח אהוד רצאבי כבודק. הורתי, כי לגבי קו שירות בעברית הבדיקה תסתיים ביום שהותקן קו 1-800, היינו יום 1.3.11, וכי לגבי קו שירות חינם בשפות הערבית והרוסית הבדיקה תסתיים ביום בו יותקן קו חינם כאמור. הורתי עוד, כי הבדיקה תתבסס על הנתון שלפיו 6% מהשיחות נוגעות לתקלות במכשירים ובשירות.
ביום 30.10.12 הגיש הבודק את חוות דעתו, שבמסגרתה העריך כי העלות שנגרמה ללקוחות פלאפון כתוצאה מאי התקנת השירות הטלפוני בחינם לשיחה מרשתות אחרות מסתכם בסך של 240,000 ש"ח וכי החיסכון שנגרם לפלאפון כתוצאה מכך (לרבות הכנסות שקיבלה מדמי קישורית) מסתכם בסך של 259,000 ש"ח. הבודק הבהיר, כי מדובר בשני פרמטרים חלופיים ולא בפרמטרים מצטברים.
בעקבות חוות הדעת של הבודק, ניהלו הצדדים מו"מ לצורך סיום המחלוקת ביניהם בדרך של פשרה.
ביום 5.2.13 הודיעו הצדדים, כי הגיעו להסדר, שלפיו פלאפון תתקן את ההפניה באתר האינטרנט שלה למוקדים בשפות הערבית והרוסית, באופן שהמספר שיופיע באתר לעניין המוקדים בשפות אלה יהיה המספר המהווה "קו חינם", היינו מספר טלפון לפניות מכל טלפון ברשת בזק (נייח או נייד). באשר לפיצוי, הוסכם בין הצדדים כי פלאפון תתרום סך של 259,000 ש"ח לעמותת "עזר מציון".
ביום 8.2.13 הורתי כך:
"בטרם אתן החלטה אני סבורה כי הרעיון של תרומה ע"י המשיבה אינו מקיים את הרעיון בבסיס החוק והסדר הפשרה. על הסכום האמור להגיע באופן כלשהו ללקוחות החברה. אין מקום כי החברה תצטייר כתורמת, שעה שלמעשה מדובר בכספי הלקוחות. הצדדים יציגו מתווה בו הסכום האמור יגיע ללקוחות, וזאת בתוך 14 יום."
ביום 8.5.13 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר הפשרה שמונח כעת לפני.
2.
הסדר הפשרה המוצע
על פי האמור בהסדר, פלאפון תתקן את ההפניה באתר האינטרנט שלה למוקדים בשפות הערבית והרוסית, כאמור לעיל, שהמספר שיופיע באתר לעניין המוקדים בשפות אלה יהיה המספר המהווה "קו חינם".
באשר לפיצוי, הוסכם בין הצדדים כי הפיצוי שבו תישא פלאפון הינו בסך של 259,000 ש"ח, כפי שנקבע, כאמור, על ידי הבודק. מאחר שבנסיבות העניין לא ניתן לאתר את חברי הקבוצה ולפצות אותם בסכום זה - שכן המדובר במי שהתקשרו לרשת פלאפון תוך שימוש ברשתות אחרות - הוסכם כי הפיצוי יחולק באופן שווה בין המנויים כבדי השמיעה של פלאפון, שנכון למועד הגשת הבקשה לאישור ההסדר מסתכמים ב- 1,156 איש, כך שכל מנוי יקבל זיכוי בסך של 224 ש"ח. סכום זה יינתן למנויים בדרך של זיכוי כנגד תשלום דמי המנוי החודשיים, המסתכמים בסך של 59 ש"ח לחודש, במסגרת החשבונית החודשית, וזאת החל ממועד הסדר זה עד לניצול מלוא סכום הפיצוי. הוסכם בין הצדדים, כי ככל שמנויים הנכללים בקבוצה האמורה נכון למועד עריכת הסדר הפשרה יעזבו את התכנית בטרם ניצול מלוא סכום הפיצוי, תחולק יתרת הסכום בין יתר המנויים, כך שבסופו של יום סכום הזיכוי הכולל יעמוד על סך של 259,000 ש"ח.