אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק פר"ק 2547-06-11

החלטה בתיק פר"ק 2547-06-11

תאריך פרסום : 08/08/2013 | גרסת הדפסה

פר"ק
בית המשפט המחוזי ירושלים
2547-06-11
11/03/2012
בפני השופט:
יעקב צבן סגן נשיאה

- נגד -
התובע:
64 עובדי קבוצת חפציבה
הנתבע:
1. המוסד לביטוח לאומי - היחידה לפירוקים
2. כונס הנכסים הרשמי
3. עו"ד יצחק מלכו

החלטה

1.         לפניי בקשה להורות למנהל המיוחד להגיש דו"ח כספי בגין פעולותיו בעניין כל חברות חפציבה, ממועד מינויו ועד היום.

2.         המבקשים טוענים כי מאז מינויו של המנהל המיוחד חלפו כ-4.5 שנים שבהן הוא לא הגיש דו"ח כספי על פעילותו בחברות קבוצת חפציבה, מלבד דו"ח אחד שהוגש ביום 22.10.07, אשר אינו מהווה דו"ח כספי. המבקשים טוענים כי על המנהל להציג דו"ח שיציג את הנתונים הכלכליים ואת תנועת הכספים אשר בקופה המשותפת, ובהם מכירות, הוצאות, הכנסות וכו', בהתאם לסעיף 313(א) לפקודת החברות [נוסח חדש] תשמ"ג-1983. המבקשים מפנים אל החלטת בית המשפט מיום 21.4.08 בה נקבע כי ניתן לדחות את הגשת הדו"ח עד לפתרון בעיית רוכשי הדירות. לטענת המבקשים, שלב זה הסתיים כבר בשנת 2008, ועל כן אין כל סיבה שהמנהל המיוחד לא יגיש את הדוחות, כמתחייב בחוק. לטענת המבקשים, העובדה כי בין המנהל המיוחד לכונס הראשי מתקיימים יחסים הדוקים וכספי החברות מוחזקים אצל הכונס הרשמי, אינה יכולה להצדיק את אי ההכנה של הדו"ח, הנדרש לכלל ציבור הנושים.

3.         בתגובה שהגיש טוען המנהל המיוחד כי פעולותיו מפוקחות בצורה הדוקה על ידי כונס הנכסים הרשמי, וזאת באופן רציף ולא רק פעמיים בשנה (כפי שנדרש בסעיף 313(א)). המנהל מציין כי כספי החברות מוחזקים על ידי הכונס הרשמי שמנהל אותם במחיצות שונות, בהתאם לכל אחת מהחברות שהיו לה תקבולים, מלבד חריג יחיד שכולל את החשבון בו מופקדים כספי סכום ההשתתפות של כל הרוכשים (חשבון 1%), המנוהל אצל המנהל המיוחד מטעמים פרקטיים. המנהל מדגיש כי כל הוצאה שהוא מבקש להוציא מקבלת את אישורו המוקדם של הכונס הרשמי. המנהל המיוחד מוסיף כי דו"ח הכנסות והוצאות לגבי חשבון 1% וחשבון דמי השכירות מעודכן עד ליום 21.12.11 הוגש לכונס הראשי ופתוח לעיון לכל דורש. לטענת הכונס, הכנסתו של דו"ח כספי כרוך בעבודה נוספת שהינה מיותרת, נוכח העובדה שדו"ח כזה יוכן ממילא כחלק מהכנת הדוחות לצרכי מס, בהתאם להסדר שאושר עם שלטונות המס. לטענתו, עד למועד זה הוא ימשיך לספק לכל דורש את כל המידע המצוי בידיו. הכונס טוען כי בנסיבות אלו ניתן לקבוע כי דרישות סעיף 313 לפקודה מתקיימות במלואן.

4.         נקודת המוצא לענייננו היא כי על המנהל המיוחד מוטלת חובה להגיש את הדו"ח הכספי, כאמור בהוראת החוק המפורשת בסעיף 313 לפקודת החברות, שלפיה על כל מפרק להגיש לכונס הראשי דו"ח תקבולים ותשלומים לפחות פעמיים בשנה. הפיקוח ההדוק של הכונס הראשי על פעילות המנהל, כמו גם שיתוף הפעולה שמתקיים בין המנהל לבין הנושים שפונים אליו בבקשות מידע והניהול התקין של הכספים, אינם יכולים להתגבר על הוראת חוק ולבוא במקומה של חובה מפורשת וברורה המופיעה בה. בשלבים קודמים יותר של הפרשה עמדו בפני המנהל המיוחד משימות דחופות יותר והיקף עבודה אדיר מימדים, שהצדיקו את דחיית הכנת הדו"ח עד לפתרון הבעיה האקוטית של רוכשי הדירות. בעניין זה נקבע בהחלטה מיום 22.4.08:

" היקף הפרשה שלפנינו רחב ביותר ומכאן הקושי לטפל במקביל, באופן מעמיק ויסודי בכל היבטי הפרשה, על כן נדרש המנהל המיוחד לסדרי עדיפויות. העניין הדחוף ביותר בו היה על המנהל המיוחד לטפל הינו מצב רוכשי הדירות שדחק טיפול בעניינים חשובים אחרים כמו זכויות העובדים. אינני רואה טעם בהטלת חיוב על המנהל המיוחד בשלב זה - בו פתרון רוב בעיות רוכשי הדירות נראה קרוב - להפנות את משאביו לניסוח הסר נושים שייתכן ויישא אופי שונה מרגע שייפתרו בעיות הרוכשים. חשיבותו של מיפוי מלא של פרשת חפציבה כעת ... נדחית בעת הזו בפני הצורך בהשקעת כל המשאבים האפשריים לשם סיום ופתרון בעיית הרוכשים. משמעות הדבר היא כי יהיה מקום לקבלת דו"ח מקיף ומעודכן שכזה בהמשך, לאחר שיסתיים השלב הנוכחי."

מאחר שחלפו כמעט 4 שנים ממועד החלטה זו, ונוכח העובדה שבעיית רוכשי הדירות, המוזכרת בהחלטה, נפתרה ברובה (עניין שעליו גם המנהל המיוחד אינו חולק), הרי שאין עוד סיבה המונעת את הכנתו והגשתו של הדו"ח, כאמור בחוק. כאמור, אין בעובדה שפעילות המנהל המיוחד מתנהלת בצורה תקינה ומפוקחת בצורה הדוקה על ידי הכונס הראשי, כמו גם בקיומן של דרכים אלטרנטיביות המוצעות על ידי המנהל לשם העברת מידע כספי לנושים, כדי להצדיק עיכוב נוסף בהכנת הדו"ח. כמו כן יש לקבוע כי הניסיון לכרוך בין הגשת הדו"ח לבין הגשת הדוחות לרשויות המס, אינו יכול להתקבל. בהתאם להסדר שהוגש בין המנהל המיוחד, כונסי הנכסים והבנקים לבין רשויות המס, דוחות המס אמורים להיות מוגשים בסביבות חודש אפריל 2013, כלומר בעוד למעלה משנה. ברי כי מדובר במועד מאוחר מדי שאינו עולה בקנה אחד עם החובה המופיעה בחוק ועם הנסיבות המיוחדות של המקרה שלפנינו.

5.         נוכח האמור לעיל יש להורות למנהל המיוחד להתחיל בהכנת הדו"ח ללא דיחוי. בהתחשב בעומס העבודה המוטל על המנהל המיוחד, ההיקף הנרחב של הפעילות בקבוצת חפציבה וההכרח להגיש את הדו"ח ללא דיחוי, מהסיבות שפורטו לעיל, הרי שיש לקבוע כי הדו"ח יוגש עד ליום 31.8.2012. דו"ח זה יתייחס לשנות פעילותו של המנהל המיוחד ובכלל זאת גם לשנת 2011.

ניתנה היום, י"ז באדר התשע"ב, 11 במרץ 2012, בהעדר הצדדים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ