אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק פח 4044/07

החלטה בתיק פח 4044/07

תאריך פרסום : 09/06/2009 | גרסת הדפסה

פ"ח
בית המשפט המחוזי חיפה
4044-07
25/11/2007
בפני השופט:
1. י. אלרון [אב"ד]
2. ר. סוקול
3. מ. רניאל


- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד פרקליטות מחוז חיפה
הנתבע:
1. (מוחמד) ג'ון (ג'ית) אלן
2. זחאלקה חסן

עו"ד תמי אולמן
עו"ד אלון נשר
החלטה

1.         הנאשמים שבפנינו נאשמים לפי כתב אישום שעיקריו כדלקמן:

 

הנאשם 1 פרסם מודעות לאיתור בני אדם לצורך קצירת כלייתם, ובחלק מהמקרים תוך שיתוף הנאשם 2. המודעה הייתה מנוסחת בצורה תמימה, אך לאמתו של דבר חיפשו הנאשמים ולכדו ברשתם בני אדם חסרי הגנה בעלי רקע סוציו-אקונומי נמוך, שעקב חולשה שכלית או נפשית ותנאי חיים קשים הסכימו לקצירת כליה מגופם תמורת הבטחה לתשלום כספי זעום.

 הנאשמים הצליחו במימוש מזימתם תוך שהם מפעילים לחץ על קרבנותיהם, ולצורך כך העבירו את קרבנותיהם לאוקראינה לידי ד"ר זיס לשם נטילת כליותיהם, לפי הזמנתו של זה האחרון.

הנאשם 1 קיבל עבור חלקו בעסקה עשרות אלפי שקלים מד"ר זיס. הנאשם 1 פעל מול ד"ר זיס בצורה מאורגנת, שיטתית ומתמשכת, והשניים סחרו ביניהם בבני אדם לשם נטילת כליותיהם במספר רב של מקרים שחלקם יפורטו באישומים. 

אישום ראשון - ס' ע' מבאקה אלגרבייה, אם חד-הורית לשתי בנות, פנתה אל הנאשם 1, בעקבות מודעה שפרסם בשני עיתונים בשפה הערבית לפיה "דרוש תורם כליה מכל סוג דם, סוג הדם אינו חשוב, פרס כספי לכל תקופת ההחלמה - ד"ר מוחמד". ד"ר מוחמד, שאליו הפנתה המודעה, הוא הנאשם 1, אשר התחזה כרופא. ס' ע' נפגשה עם הנאשמים, ובפגישה הוסבר לה כי בתמורה לקצירת כלייתה ישולם לה סך של 7,000$, והיא הסכימה לביצוע הניתוח. הניתוח בוצע באוקראינה ביום 2.5.2007 על-ידי ד"ר זיס. ביום ראשון 6.5.2007 הגיע אדם לבית החולים ומסר לס' ע' מעטפה ובה מחצית סכום הכסף שהובטח לה, ובאותו ערב הוטסה חזרה לישראל. עם הגעתה לפנות בוקר לישראל נטל ממנה הנאשם 2 את המעטפה המכילה את הכסף.

הנאשמים לא נעתרו לבקשותיה להשבת כספה, ומספר ימים לאחר מכן כשניגשה לביתו של הנאשם 2 במטרה לקבל בחזרה את כספה, הלה תקף אותה, סטר לה על פניה וגירשה בכוח מהבית.

אישום שני - א' ע', צעיר בן 21, רווק, מכפר מנדא, ראה את המודעה שפורסמה בחודש אפריל 2007 ויצר קשר עם הנאשם 1. בפגישה הוסבר לו כי בתמורה לקצירת כלייתו ישולם לו סך של 7,000$, והוא הסכים לביצוע הניתוח. ביום 2.5.2007 הוסע א' ע' יחד עם ס' ע' לנמל התעופה בן-גוריון, שם טסו כמתוכנן לאוקראינה. בשדה התעופה באוקראינה המתין להם אדם ושמו איגור, אשר הובילם לבית מלון, שם המתין ד"ר זיס, ולמחרת עבר א' ע' ניתוח לקצירת כלייתו.

ביום ראשון 6.5.2007 הגיע איגור לבית החולים ומסר לא' ע' מעטפה ובה מחצית סכום הכסף שהובטח לו, ובאותו ערב הוטס חזרה לישראל. עם הגעתו לפנות בוקר לישראל נטל ממנו הנאשם 2 את המעטפה המכילה את הכסף. בסופו של דבר, לאחר בקשות חוזרות ונשנות, נתנו הנאשמים לא' ע' 500$, וזאת, לטענתם, בניכוי "חובותיו" וההוצאות על חידוש תעודת הזהות, הוצאת הדרכון, עלויות הנסיעות, הדיור וכד'.

אישום שלישי - ה' ח', אדם צעיר בן 25, נשוי ואב לילדה קטנה, היה מובטל עקב בעיות רפואיות. במהלך חודש מאי 2007 ראה ה' ח' את המודעה ויצר קשר עם הנאשם 1, אשר הבטיח לו כי בתמורה לקצירת כלייתו ישלם לו 7,000$. בפגישה נכח אף הנאשם 2.

ה' ח' עבר שורה של בדיקות רפואיות, ובמהלך אחת מהן פגש את ד"ר זיס בבית החולים הדסה. ביום 24.5.2007 טס ה' ח' לאוקראינה, ולמחרת נלקח לבית החולים ועבר ניתוח קצירת כלייה על-ידי ד"ר זיס. לה' ח' נמסר סך של 3,500$, וכל נסיונותיו לקבל את יתרת כספו עלו בתוהו. 

אישום רביעי - ו' ח', בחור צעיר בן 27 מסכנין, פועל בעבודות שיפוצים, ראה בחודש דצמבר 2006 את המודעה שפרסם הנאשם 1 ויצר עמו קשר. הנאשם 1 הזמין את ו' ח' לביתו וביקש שיבוא אליו עם תוצאות בדיקת דם. מספר ימים לאחר מכן הגיע ו' ח' לביתו של הנאשם 1, שם סיפר לו זה האחרון כי הוא, ביחד עם אחרים, עוסקים בחברה אשר מטרתה לעזור לחולים הזקוקים להשתלת כליה בגופם, וכי הניתוח יותיר צלקת קטנה בגופו. ו' ח' הודיע לנאשם 1 כי הוא מעוניין לתרום את כלייתו, וכי אינו מבקש כל תמורה בעבור כך.

הנאשם 1 הציג את ו' ח' בפני אדם ששמו בוריס, שהוצג כבעל החברה. בהמשך עבר ו' ח' שורה של בדיקות התאמה, בליווי בוריס, אשר בחלקן נכח גם ד"ר זיס.

ביום 9.1.2007 הוסע ו' ח' לנמל התעופה בן-גוריון, שם המתין ד"ר זיס יחד עם אדם ושמו איגור, והשלושה טסו יחד לאוקראינה. ו' ח' עבר בדיקות רפואיות נוספות באוקראינה, וכעבור יומיים נלקח על-ידי ד"ר זיס לבית חולים, שם עבר ניתוח קצירת כלייתו. ו' ח' חזר לארץ ביום 17.1.2007. כיום, כשבעה חודשים לאחר קצירת כלייתו, ו' ח' עדיין סובל מכאבים ומעייפות יתר ואינו מצליח לחזור לתפקוד מלא בעבודתו. 

הוראות החיקוק לפיהן מואשמים הנאשמים באישומים אלה :

סחר בבני אדם לשם נטילת איבר מאברי גופו, עבירה לפי סעיף 377א(א)(1) בצירוף סעיף 29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

חבלה חמורה, עבירה לפי סעיף 333 בצירוף סעיף 29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

עושק, עבירה לפי סעיף 431 בצירוף סעיף 29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירה לפי סעיף 415 (סיפא) בצירוף סעיף 29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

לנאשם 1 בלבד מיוחסות העבירות הנ"ל:

התחזות כרופא, עבירה לפי סעיף 3(א) בצירוף סעיף 48 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז- 1976.

שימוש בתואר רפואי, עבירה לפי סעיף 4 בצירוף סעיף 49 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976.

בנוסף, לנאשם 2 בלבד, לעניין האישום הראשון, מיוחסת העבירה של:

תקיפה סתם, עבירה לפי סעיף 379 לחוק העונשין.

אישום חמישי- במועדים הרלוונטיים לאישום הזמין ד"ר זיס מהנאשם 1 שני בני אדם בעלי דם מסוג O במטרה לקצור את כלייתם באוקראינה. 

ש' ש' הוא בחור צעיר בן 28, בעל סוג דם O, נשוי ואב לשני ילדים צעירים, אשר פוטר מעבודתו בחודש אפריל 2007. במהלך חודש יוני 2007 ראה ש' ש' את המודעה ויצר קשר עם הנאשם 1.

בהמשך הגיע ש' ש' לביתו של הנאשם 1 והסביר לו כי מצבו הכלכלי קשה מאד, הנאשם 1 הבטיח לש' ש' כי יקבל בתמורה לקצירת כלייתו סך של 7,000$.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ