אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גזר דין בתיק פ 3814/07

גזר דין בתיק פ 3814/07

תאריך פרסום : 10/11/2008 | גרסת הדפסה

פ
בית משפט השלום תל אביב-יפו
3814-07
17/09/2008
בפני השופט:
רחל גרינברג

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד שלומי כהן
הנתבע:
1. חלפון עמוס - נמחק
2. רוק ערן - נוכח

עו"ד לוין
גזר דין
הנאשם, ערן רוק, הורשע לאחר ניהול הוכחות בעבירה של ארגון ועריכת משחק מזל אסור לפי סעיף 225 לחוק העונשין תשל"ז - 1977 (להלן החוק).

על פי עובדות כתב האישום, ביום 24.11.05 הנאשם ארגן וערך בדירה בסיטי טאוור השייכת לעמוס חלפון,  משחק פוקר "טקסס הולדם" שלשיטת המאשימה הנו משחק אסור. כתב האישום הוגש גם נגד חלפון שהואשם בהחזקת המקום לפי סעיף 228 לחוק אך נמחק בשל חוסר איתורו.

הנאשם הודה שהיה במקום וארגן מבחינה מנהלית את המשחק, אך כפר בביצוע העבירה המיוחסת לו בטענה שהמשחק אינו אסור.

לאחר שבחנתי בהכרעת הדין את מכלול הראיות והעדויות, קבעתי כי תוצאות משחק הפוקר "טקסס הולדם" תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת, ומשכך הוא מהווה משחק אסור כהגדרתו בסעיף 224 לחוק.

התביעה בטיעוניה לעונש מדגישה את החומרה הנלווית לניהול משחקים אסורים למיניהם, הגוררת רבים להתמכרות בתחום זה ולהסתבכויות כספיות קשות שלעתים מביאות  לפעילות עבריינית לצורך מימון ההתמכרות הבעייתית. יחד עם זאת, לאור העובדה כי הנאשם חסר עבר פלילי וזו הרשעתו הראשונה, וכי עד כה לא הוגשו כתבי אישום רבים בגין ארגון וניהול משחקי פוקר מסוג  טקסס הולדם, עותרת המאשימה לעונש של מאסר מותנה וקנס כספי ניכר כמקובל בסוג זה של עבירות.

מנגד מבקש הסנגור להימנע כליל מהטלת קנס, שכן, לדברי הנאשם, לא ביצע את העבירה לשם רווח כספי ומדובר בהרשעה ראשונה-תקדימית, בה נקבע כי משחקי  הפוקר טקסס הולדם, הינם משחקים אסורים.

בדיון חזר וטען הנאשם כי סבר שהמשחק אינו אסור וזאת לאור העובדה שהשתתף בטורנירים של טקסס הולדם שנערכו בישראל באישור המשטרה.  כמו כן טוען הנאשם כי שיחק וניהל את המשחק לשם הנאה ולא ממניע כספי " לא התפרנסתי מזה ולא הרווחתי מזה, אי אפשר להרוויח מזה." לדבריו, עובד למחייתו כטבח ומפרנס את ארבעת ילדיו. כיום אינו מארגן עוד משחקי טקסס הולדם.

דיון

המחוקק קבע שורה של איסורים באשר לניהול, ארגון ועריכת משחקי מזל אסורים וההשתתפות בהם. תכלית החקיקה היא להלחם בהימורים בלתי חוקיים שכאמור השלכותיהם פוגעות בפרט ובחברה. ההתמכרות למשחקים האסורים עלולה, בסוף הדרך, למוטט כלכלית את המתמכר ואת משפחתו, ולא אחת היא פתח ועילה להתדרדרות לפשיעה של ממש.

העוסקים בסוג זה של עבריינות ובפרט המארגנים והמנהלים, עושים זאת למען בצע כסף תוך ניצול חולשת המשתתפים.

ואלה הדברים שאמר ביהמ"ש העליון בסוגיית המשחקים האסורים:

 "התכלית הברורה של סעיף 224 , יחד עם סעיף 225 האוסר אירגון או עריכה של משחקים אסורים וסעיף 228 האוסר החזקה או ניהול של מקום למשחקים אסורים, היא מניעת נזק שעלול להיגרם על-ידי משחקי מזל. פנים שונות לנזק זה. הנזק העיקרי הנובע מתוצאות הלוואי של התופעה המוכרת בישראל, כמו במדינות אחרות, של התמכרות למשחקי מזל. ההתמכרות גורמת נזק, בראש ובראשונה, לאדם המתמכר למשחקים אלה ולבני המשפחה של אותו אדם. אך הנזק-חינוכי, חברתי וכלכלי - מתפשט מעבר לכך אל הציבור הרחב. בין היתר, ההתמכרות עלולה לדחוף את המתמכר למשחקים כאלה לפעילות עבריינית לצורך מימון המשחקים. מניעת נזקים אלה ואחרים היא התכלית של הוראות החוק הקובעות כי האירגון או העריכה של משחקים אסורים וכן ההחזקה או הניהול של מקום למשחקים אסורים הם עבירות פליליות." (רע"פ 9140/99, רומנו ובבאני נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(4), 349, 371-370).

ובאשר לנסיבות הספציפיות של המקרה דנן; אמנם בהכרעת הדין נדחתה טענת ההגנה כי לאור השתתפותו של הנאשם בטורנירים של טקסס הולם, חל סייג הטעות במצב המשפטי, אך יחד עם זאת, יש להתחשב לקולא בחוסר הבהירות המשפטית שהייתה קיימת בתקופה הרלוונטית לכתב האישום לגבי אי חוקיות המשחק וכי הכרעת הדין היא, ככל הנראה, ראשונה מסוגה.

בע"פ 929/96 ורקשטל ואח' נ' מ"י  נדון ערעורם של שני נאשמים אשר הורשעו  בארגון משחק של רולטה חשמלית שמכונה "בינגו סירקוס", לאחר שניהלו הוכחות בנוגע לחוקיות המשחק. בעקבות ההרשעה בדין הוטל על המערער 1, הבעלים של המכונה, עונש של חודשיים מאסר על תנאי וקנס בסך 3,000 ש"ח, ועל המערער 2 , שהועסקו על ידיו קנס כספי בסך 500 ש"ח והתחייבות כספית. ביהמ"ש המחוזי דחה את ערעורם על הרשעה והעונש.

בת.פ. 4455/99 (ת"א) מ"י נ' אלקו  הורשע הנאשם בשלושה אישומים של החזקה וניהול מקום למשחקים אסורים ע"פ סעיף 228 לחוק העונשין, לאחר שנקבע כי משחק "פוקר קריבי" הנו משחק אסור. בית משפט גזר על הנאשם 8 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בסך 17,000 ש"ח לאור היקף הפעילות המשמעותי במועדון שהחזיק וניהל הנאשם.

במקרה דנן, אין ספק כי חלק ממטרות המשחק, כפי שהעידו העדים, הנה זכייה בכסף, אך מהעדויות שהובאו בפני לא ברור מה היה היקף הפעילות הכספית ביום ביצוע העבירה. מעדותו של  עד התביעה עלה כי ביום האירוע היו בדירה אנשים רבים, וכל שחקן שילם 50 ש"ח כדמי השתתפות בטורניר. כמו כן יש להתחשב בכך שהנאשם הורשע בארגון המשחק ולא בניהול המקום ולא ברור מה היו רווחיו.

זאת ועוד, הנאשם ניהל אמנם הוכחות באשר לחוקיות המשחק, אך לא אוכל להתעלם לקולא מכך שהודה בהזדמנות הראשונה כי ארגן וניהל מבחינה מנהלית את המשחק.

לאור כל האמור לעיל, אני גוזרת על הנאשם 3 חודשי מאסר על תנאי שלא יעבור תוך 3 שנים עבירות לפי הסעיפים 225 ו- 228 לחוק העונשין וקנס בסך 2,500 ש"ח או 20 ימי מאסר תמורתו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ