עב"ל
בית דין אזורי לעבודה נצרת
|
57722-04-13
15/09/2014
|
בפני כב' הנשיאה:
ורד שפר
|
- נגד - |
התובע:
א. י. ו עו"ד דוד פייל
|
הנתבע:
המוסד לביטוח לאומי עו"ד עדי עינב-גולן
|
פסק דין |
1.התובע סובל מליקוי בגב (להלן: "הליקוי"), אשר לטענתו נגרם על דרך המיקרוטראומה, עקב תנאי ואופי עבודתו במשך השנים כנהג.
פנייתו לנתבע בבקשה להכיר בליקוי כתאונת עבודה נדחתה, מהנימוק שאין קשר בין מצבו הרפואי לתנאי עבודתו.
מכאן התביעה שבפנינו.
2.הצדדים הסמיכו את בית הדין למנות מומחה רפואי בתיק, וזאת על בסיס התשתית העובדתית שדלקמן -
א.התובע יליד 1956.
ב.התובע עובד החל משנת 2003 כנהג אוטובוס.
ג.במשך כארבע שנים, התובע עבד כנהג אוטובוס בחברת "ס.בני הגליל בע"מ", ולאחר מכן עבר לחברת "טיולי אתרים" שם הוא עובד עד היום.
ד.בכל השנים הללו, התובע עובד 5-6 ימים בשבוע, כ- 12 שעות ליום, מתוכם כ- 8 שעות נהיגה ברציפות כאשר התובע כמעט ואינו קם מכיסא הנהג.
ה.במסגרת עבודתו בחברת "טיולים אתרים" עד שנת 2010, התובע עבד בעיקר עם צה"ל ב"ויזות צבאיות", דהיינו הסעת חיילים לשטחי אימון צבאיים.
ו.הנהיגה הייתה עם אוטובוס מסוג "וריו" והתאפיינה גם בנסיעות שטח מרובות בדרכי עפר משובשות עם מהמורות, כאשר התובע מבצע מספר נסיעות כאלה הלוך וחזור (מרחק 20-40 ק"מ) בכל יום עבודה.
ז.כאשר התובע קיבל "ויזות צבאיות", היה לעיתים צמוד לחיילים מיום א' ועד ה', 24 שעות ביממה ונקרא להסיעם בכל שעה משעות היום.
ח.בשנים הבאות ועד היום, התובע עבד בעיקר בהסעות ילדים לבתי ספר במיניבוס "מרצדס" במסלולי הסעה קבועים בדרכים עירוניות ובין עירוניות, כאשר בכבישים פנימיים של המושבים אליהם הסיע התובע יש פסי האטה רבים ובחלקם בורות ושיבושים והנסיעה התאפיינה בעצירות רבות.
ט.גם בשנים אלו ועד היום, התובע עבד בחופשים עם צה"ל וכן עבד בהסעת קבוצות מטיילים.
י.כיסא הנהג של התובע באוטובוס ה"וריו" ומיניבוס ה"מרצדס" אמנם היה הידראולי, אך לא משוכלל מבחינת מענה לשיבושים ולקפיצות בדרך.
3.לצורך קביעת הקשר הסיבתי-רפואי בין הליקוי ממנו סובל התובע לבין תנאי עבודתו כמתואר לעיל, מונה מטעמו של בית הדין דר' ריבלין איל, כמומחה רפואי בתחום האורטופדיה, והופנו אליו השאלות הבאות –