פסק דין
1. ביום 24.12.09 רכשה התובעת מהנתבע רכב יונדאי אקסנט, מודל 1997, תמורת 10,500 ₪.
אחד השיקולים העיקריים לרכישת הרכב היה כי למרות היותו כבן 12 שנים, היה מספר הקילומטרים שגמא מועט: 76,665 (על פי דו"ח הבדיקה לפני הרכישה).
אין מחלוקת כי הרכב היה שייך לאביו ז"ל של הנתבע, ולאחר פטירתו היה ברשות הנתבע בלבד.
2.בחודש יולי 2011 קיבלה התובעת טופס לביצוע מבחן הרישוי השנתי (טסט), ואז הסתבר לה, לתדהמתה, כי במועד הטסט הקודם, ביום 15.9.10, נרשם מספר הקילומטרים במד-האוץ: 280,596.
מכך הסיקה התובעת כי מד-האוץ ברכב זוייף טרם שנמכר לה, באופן שתיעד מספר קילומטרים קטן בכ- 200,000 ק"מ מהמספר האמיתי.
התובעת טוענת כי ברכב התגלו ליקויים שונים, אשר כעת ייחסה אותם להפרש הניכר בין מספר הקילומטרים, שהרכב נסע באמת, לבין זה שהוצג לפניה בעת רכישתו.
בתביעה דנן תבעה התובעת לבטל את העסקה ולהשיב לה את כספה, וכן - פיצוי בגין ההוצאות שהוציאה על תיקונים ברכב ובגין עוגמת נפש.
תחילה העמידה התובעת את סכום התביעה על 31,900 ₪, אך בבקשה שהגישה ביום 20.2.13 ביקשה לצמצם את סכום התביעה לסך 18,422 ₪.
3.בכתב ההגנה טען הנתבע כי מד האוץ לא זוייף, וכי המספר הנמוך של הקילומטרים הוא אמנם הנכון. עוד טען הנתבע כי הוא הפחית ממחיר הרכב בגין התיקונים שנדרשו בו, על פי דו"ח הבדיקה לפני הקנייה, ועל כן אין לקבל את דרישת התובעת לחייבו בעלות של תיקונים שנדרשו ברכב.
אשר למספר הקילומטרים הגבוה, שנרשם בעת עריכת הטסט לרכב, ביום 15.9.10, המציא הנתבע מסמך ממכון הרישוי "אלישע", שבו נערך הטסט. במסמך זה נכתב כי הסיפרה 2 הוספה כנראה בטעות, בעת הקלדת מספר הקילומטרים למחשב.
4.בדיון הראשון, ביום 17.5.12, הסכימה התובעת להסיר את מרכיב התביעה, שעניינו עלויות של תיקונים ברכב, כיוון שמדובר ברכב ישן; בדו"ח הבדיקה שלפני הקנייה פורטו ליקויים לא מעטים; והתובעת לא המציאה ראיות כי התיקונים שביצעה ברכב לאחר מכן לא נבעו מליקויים שצויינו עוד בדו"ח הבדיקה, או שנוצרו בתקופה שלאחר רכישת הרכב על ידה.
התובעת העידה כי הרישום של עיקול ברישיון הרכב, בתקופה שהיה כבר בבעלותה, משקף עיקול בגין חוב של בעלה.
אשר לעניין המרכזי: החשש לזיוף מד-האוץ, אמרה התובעת כי אינה יודעת אם מדובר במרמה מצד הנתבע, או אמנם בטעות-אנוש שנעשתה במכון הרישוי, וכי ברצונה לבדוק זאת.
התובעת מסרה כי פנתה אל מוסך "יונדאי" שטיפל ברכב, על מנת לקבל תיעוד של ההיסטוריה שלו, אך המוסך התנה מסירת מידע זה בצו של ביהמ"ש.
בהסכמת הנתבע, ניתן הצו הדרוש ונקצב זמן לעריכת הבדיקה שהתובעת ביקשה לערוך.
5.ביום 19.6.12 המציאה התובעת את התיעוד של מוסכי שיא בע"מ, שמטפלים ברכב "יונדאי" (להלן: המוסך), שם טופל הרכב במשך השנים.
במסמך של המוסך תועדו טיפולים שבוצעו ברכב מספטמבר 2003 עד יוני 2009.
על פי התיעוד במסמך המוסך, הראה מד האוץ של הרכב - ביום 15.9.03 - 168,192 ק"מ.
ניתן לראות כי במשך קרוב לשש שנים, שהיא התקופה שמשתקפת במסמך זה, עלה מספר הקילומטרים בפחות מ- 4,000 ק"מ.