תא"מ
בית משפט השלום חיפה
|
1061-08-08
11/05/2010
|
בפני השופט:
אריקה פריאל
|
- נגד - |
התובע:
אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ
|
הנתבע:
1. יוליה גרוזדב 2. שירביט חברה לביטוח בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
ביום 24.4.07 בשעה 12.00 בערך אירעה תאונת דרכים בצומת הולץ בתל אביב, בה היו מעורבים אוטובוס אגד מספר רישוי 88-272-01 (להלן: האוטובוס) ורכב מספר רישוי 66-411-10 (להלן: הפרטית). כתוצאה מהתאונה ניזוקו שני כלי הרכב.
התובעת (להלן: אגד) הגישה תובענה כספית נגד נהגת הפרטית ומבטחתה לפיצוי בסך 11,447 ₪, הכולל את הנזק הישיר שנגרם לאוטובוס ואת אבדן הרווחים בתקופת השבתתו לצורך תיקון.
מבטחת הפרטית מצדה הגישה תביעה שכנגד בה תבעה מאגד השבת סך של 22,467 ₪ ששילמה למבוטחת כתגמולי ביטוח.
לאחר שמיעת גרסת הנהגים הסכימו בעלי הדין שאכריע בתובענות על סמך חומר הראיות המצוי בתיק, הכולל עדויות הנהגים, חוות דעת השמאים, תמונות כלי הרכב ותיק המשטרה.
נוכח הדרך הדיונית בה התנהל ההליך (סדר דין מהיר) תהא ההנמקה תמציתית כמצוות הדין.
צומת הולץ הנו צומת מרומזר. האוטובוס נסע מדרום לצפון והפרטית ממערב למזרח. הכביש בכיוון נסיעת האוטובוס ישר ובו שני נתיבי נסיעה. בכיוון נסיעת הפרטית הכביש רחב ובו ארבעה נתיבים. במועד קרות התאונה נעשו עבודות בכביש וחלק משדה הראיה מכיוון נסיעת האוטובוס היה חסום על ידי יריעת בד ("אני נוסע כל יום אבל כאן פתאום היא נכנסה לצומת ולא יכולתי לראות כי היתה שם בנייה, היתה שם יוטה" ובהמשך "עשו שם איזה גשר ושמו איזה יוטה ירוקה כזאת").
לגרסת נהג האוטובוס כאשר התקרב לצומת בנסיעה איטית שבין 20 – 25 קמ"ש עמדה לפניו מכונית אשר נכנסה לצומת בהתחלף האור ברמזור לירוק. בהגיע האוטובוס לצומת הראה הרמזור אור ירוק ועל כן התקדם בנסיעה איטית לאחר שווידא, במגבלות שדה הראיה, כי ניתן לעשות כן. בהיותו בתוך הצומת נחסמה לפתע דרכו על ידי הפרטית שנכנסה אליו מבלי לציית לאור האדום ברמזור. על כן בלם בלימת חירום ברם לא עלה בידיו למנוע את הפגיעה בפרטית, שניזוקה בדופן השמאלית.
גרסת נהג האוטובוס נתמכת בגרסת הנתבעת עצמה. לגרסתה, היה בכוונתה להגיע לפארק "בגין" ברם תעתה בדרך והופנתה על ידי עובר אורח לכיוון הנגדי. היא בצעה אפוא סיבוב פרסה ברם תוואי הכביש לא תאם להסבר שקבלה. על כן היססה לדבריה ונכנסה לצומת בלא שנתנה את דעתה לאור ברמזור שלפניה. גרסה דומה נרשמה מפיה בדוח פעולה שנערך על ידי שוטר שהוזמן למקום התאונה וגם בהודעתה למבטח הפרטית.
אגד הוכיחה אפוא במידה הדרושה במשפט אזרחי כי נהגה חצה את הצומת בחסות האור הירוק. עם זאת, יש לייחס לו אשם תורם שכן אף כי גם לגרסת הנהג היה שדה הראיה מוגבל בשל עבודות שבוצעו בכביש נכנס הנהג לצומת בלא שווידא כדבעי שהוא פנוי וניתן לחצותו בבטחה. אני מעריכה את האשם התורם שיש לייחס לאגד בשיעור 15%.
הצדדים לא חלקו על עלויות תיקון כלי הרכב ועל גובה שכר טרחת השמאי. מכאן, הוכחו כדבעי הנזקים הישירים לכלי הרכב. לעומת זאת, לא הוכח הנזק העקיף הנטען על ידי אגד.
בהתאם לאמור לעיל זכאית אגד לפיצוי בסך 7,579 ₪ (הנזק הישיר [8,917 ₪] בניכוי 15% אשם תורם).
שירביט מצדה זכאית לפיצוי בשיעור 15% מהנזק לפרטית (3,370 ₪).
לאחר הקיזוז על הנתבעים - נהגת הפרטית ומבטחתה לשלם לאגד סך של 4,209 ₪. לסכום זה יש להוסיף ריבית והפרשי הצמדה לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, תשכ"א-1961 (להלן: החוק) החל מיום 4.8.08 (יום הגשת כתב התביעה) ועד ליום מתן פסק הדין.
כן עליהם לשלם הוצאות משפט בסך 300 ₪ ושכר טרחת עורך דין בסך 800 ₪ בצירוף מע"מ. פרט לכך, כל צד יישא בהוצאותיו.
סכומים אלה ישולמו תוך 30 יום מהיום, שאם לא כן יישא הסכום שאיחרו בתשלומו ריבית והפרשי הצמדה כחוק החל מהיום ועד התשלום המלא בפועל.
ניתן היום, כ"ז אייר תש"ע, 11 מאי 2010, בהעדר הצדדים.