אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> משפט מסחרי >> רישיון קבלן – האם זה משתלם?

רישיון קבלן – האם זה משתלם?

מאת: עו"ד תומר סופר | תאריך פרסום : 04/05/2020 10:59:00 | גרסת הדפסה

עו"ד תומר סופר

הוצאת הרישיון כרוכה בהשקעה של זמן וכסף ואפשר לעבוד גם בלעדיה. אלא שרישום בפנקס הקבלנים מאפשר בין היתר לבצע עבודות בסכומים גבוהים, לגשת למכרזים ממשלתיים, ולהעסיק עובדים פלסטינים. אלה היתרונות והחסרונות

קבלנים רבים, בעיקר בתחילת דרכם המקצועית, מתפתים לוותר על רישום בפנקס הקבלנים והחוק גם מתיר להם לעבוד ללא רישיון במגבלות מסוימות. אז האם הרישיון שווה את הזמן, הכספים והמאמץ שצריך להשקיע בהוצאתו? אחרי שצברתי 11 שנות ניסיון כעורך דין והכנתי מאות בקשות עבור קבלנים מכל הסוגים, תשובתי כמעט חד משמעית: אם קבלן רוצה להתקדם בתחומו כדאי לו להיות קבלן רשום.

לעבוד על פי חוק

קבלן שרוצה לבצע עבודות הנדסה בנאיות בענף ראשי כמו בנייה ותשתיות, ואין לו רישיון, מוגבל על פי חוק רישום קבלנים לביצוע עבודות בתמורה לסכום של עד כ-89,000 שקל לכל היותר. בענף משנה, כמו למשל שיפוצים או חשמל, הסכום מוגבל לכ-45,000 שקל בלבד. כל קבלן שרוצה לגדול שואף לבצע פרויקטים בסכומים גבוהים מאלה. קבלן שעובר על החוק צפוי לעונשים, ואילו קבלן עם רישיון פועל מתוך ביטחון ושקט נפשי ויכול להיות רגוע בעבודתו.

הרישיון כאמצעי שיווק

כידוע בעולם השיפוצים והבניה יש תחרות עזה על כל לקוח. התחרות הזו מביאה קבלנים רבים למצב שבו עליהם לבחור בין הורדת המחיר לבין ויתור על פרויקטים. כך או כך, הם מפסידים כספים והרווחיות שלהם יורדת באופן דרסטי.

רישיון קבלן משדר ללקוחות מסר שלפיו מדובר בקבלן מקצועי ואמין שעומד בדרישות המחמירות של רשם הקבלנים. הרישיון מסייע להגדיל את כמות העבודות במחירים משתלמים, מפני שלקוחות פרטיים יעדיפו לעבוד עם קבלן רשום מאשר עם קבלן ללא רישיון אשר ייתפס בעיניהם כ"חאפר" לא מקצועי. כידוע, על איכות ומקצועיות משלמים.

גישה למכרזי ממשלה ומוסדות ציבוריים

כשקבלן רוצה להתקדם ולהרוויח את הכסף הבטוח והגדול, הוא מתחיל לפזול לכיוון המכרזים שמוצעים על ידי רשויות המדינה וחברות גדולות שמחפשות את הקבלן הטוב ביותר עבורן לביצוע הפרויקט.

על מנת להתמודד במכרזים האלה ולזכות בהם צריך רישיון קבלן. ככל שהרישיון בדרגה גבוהה יותר ניתן להגיע ליותר מכרזים איכותיים ורווחיים, והסיכוי לזכות בהם עולה כי יש פחות מתחרים. מאידך, עולם המכרזים למעשה חסום בפני מי שלא מחזיק ברישיון קבלן.

גיוס עובדים פלסטינים

היכולת לגייס כוח עבודה איכותי ומקצועי שמותאם לשוק העבודה בישראל היא יתרון חשוב בשוק הבנייה והשיפוצים. בדרך כלל קבלנים מעדיפים עובדים פלסטינים שמכירים את העבודה, מורגלים למנטליות הישראלית ויש להם מוסר עבודה גבוה.

אלא שאחד התנאים ההכרחיים מצד המדינה לגיוס עובדים מהשטחים היא שהקבלן יחזיק ברישיון קבלן רשום. קבלן שאין לו רישיון מטעם רשם הקבלנים לעולם לא יוכל לגייס עובדים פלסטינים ויתקשה לגייס עובדים איכותיים בתחום הבנייה.

העלות של רישיון קבלן רשום

עד כאן דיברתי על היתרונות הבולטים בהוצאת הרישיון אך כדי להשלים את כל התמונה בדרך לקבל החלטה נבונה, חשוב לדעת שיש גם חסרונות.

כדי לקבל רישיון קבלן רשום צריך להשקיע זמן רב, ולשלם לעורך דין עבור הוצאת הרישיון וניהול כל ההליך מול רשם הקבלנים. לאחר מכן יש לשלם אגרה למדינה כל שנתיים. לעיתים גם צריך להעסיק שני עובדים שעל בסיסם הקבלן מקבל את הרישיון שלו וההעסקה כרוכה כמובן בעלויות.

לדעתי, בהתחשב ביתרונות העצומים והאפשרות להתקדם ולהגדיל לאין שיעור את ההכנסות, עלויות הוצאת הרישיון הן זניחות.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום משפט מסחרי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום משפט מסחרי
גיוס הון לחברות סטארט-אפ: כך תעשו את זה נכון
עו״ד רונן עובדיה (צילום: גלית שקד עובדיה)
אנשים תובעים באמצע הדרך
תמונת אילוסטרציה: Burmakin Andrey,www.123rtf.com
הסכמי השקעה בסטארט-אפים: כך תנסחו את זה נכון
עו״ד גל וולקוביץ (צילום: הלית קלכמן)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ