אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> קנאביס רפואי: העתירה שהצילה את האם והעובר

קנאביס רפואי: העתירה שהצילה את האם והעובר

מאת: עו''ד טל-אור מועלם | תאריך פרסום : 31/01/2017 13:58:00 | גרסת הדפסה

עו''ד טל-אור מועלם. צילום: אושר שילוק

באחרונה הוגשה עתירה לבג''ץ בשם חולת פיברומיאלגיה שרישיונה לשימוש בקנאביס רפואי נשלל עקב הריונה. בעקבות העתירה החליט משרד הבריאות בצעד דרמטי לאפשר שימוש בקנאביס גם לנשים בהיריון.

צמח הקנאביס (מריחואנה) נחשב לסם האסור לשימוש בישראל. עם זאת, ועל בסיס מחקרים המוכיחים את סגולותיו הרפואיות, החוק קבע שבמקרים מסוימים ניתן לאשר לחולים שימוש בקנאביס.

קבלת אישור לשימוש בקנאביס רפואי הוא תהליך ארוך ולא פשוט. לאחר שרופא מומחה ממליץ לחולה על שימוש בקנאביס, עליו להגיש בקשה לקבלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי ליחידה לקנאביס לשימוש רפואי במשרד הבריאות (יק"ר). רופאי היחידה מחליטים על סמך החומר הרפואי שהוצג להם האם לאשר או לדחות את הבקשה.   

הקנאביס הרפואי משמש כיום כתרופה לחולים רבים ביניהם חולי סרטן, חולי קרוהן, חולים סופניים וחולים הסובלים מכאב כרוני בשל מחלת הפיברומיאלגיה (דאבת השרירים) אשר לא נמצא לה עד היום מזור.

קנאביס בהיריון

עד כה משרד הבריאות שלל באופן גורף את האפשרות לאשר לנשים בהיריון שימוש בקנאביס רפואי.

מצב זה גרם לכך שנשים רבות המשתמשות באופן קבוע בתרופה נאלצו להפסיק את השימוש עם כניסתן להיריון, גם במצבים בהם הפסקת השימוש הביאה להתדרדרות במצבן הרפואי, עד כדי סכנת חיים של ממש.

ר', חולת פיברומיאלגיה בשנות ה-30 לחייה הסובלת מחולשה בגפיים ובעמוד השדרה, כאבים קשים, עייפות, סחרחורות ובעיות קשות אחרות, קיבלה לפני כשנתיים אישור להשתמש בקנאביס רפואי. בעקבות השימוש בתרופה מצבה הבריאותי השתפר באופן ניכר והיא חזרה לנהל שגרת חיים נורמלית.

אלא שלאחר שנכנסה להיריון, בבואה לקבל את התרופה כמידי חודש, נאמר לה במפתיע שבשל הריונה רישיון השימוש שלה מתבטל לאלתר.

פניותיה של ר' למשרד הבריאות, שכללו מסמכים רפואיים המראים שאין סכנה בשימוש בקנאביס בהיריון, זכו להתעלמות. מצבה הבריאותי הלך והחריף עד כדי כך שהיא אושפזה לשמירת היריון בחודש החמישי להריונה תוך שהרופאים מיידעים את קרוביה שהיא והעובר שבבטנה נמצאים בסיכון גדול למוות.

בשלב זה פנתה המשפחה לח"מ שהגישה בשמה עתירה לבג"ץ. בעתירה הדחופה התבקש בית המשפט לתת צו המורה על החזרת רישיונה של ר' להשתמש בקנאביס כדי למנוע החרפה במצבה הרפואי.

בעתירה נטען כי ששלילת רישיונה של ר' מהווה פגיעה אנושה בזכויותיה החוקתיות לרבות בזכויות המנויות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לאי פגיעה בחייו, בגופו או בכבודו של האדם. עוד הוזכר חוק זכויות החולה המכיר בזכותו של אדם לקבל את הטיפול הרפואי המתאים לו באופן דחוף וללא התניה.

משרד הבריאות טען שהשימוש בקנאביס יכול לסכן את העובר וכי מאחר שלא נעשו מחקרים בתחום, הוא לא מוכן לקחת את הסיכון לתביעת רשלנות עתידית נגדו באם יגרם נזק לאם ולעוברה.

החלטה היסטורית

בעקבות העתירה החליט משרד הבריאות לשנות את עמדתו ולאשר שימוש בקנאביס גם לנשים בהיריון (המחזיקות ברישיון לשימוש בסם).

סיפורה של ר' הסתיים בצורה חיובית והיא ילדה תינוק בריא. ואולם, המקרה מדגים את הבעייתיות שבמונופול המוקנה למשרד הבריאות בכל הקשור למתן רישיונות לשימוש בקנאביס רפואי.

הפסקת שימוש בקנאביס רפואי דומה להפסקת השימוש בכל תרופה אחרת והדבר יכול להיות הרסני ואף להוביל למוות. לא יתכן שלמשרד הבריאות ולצוות הממונה ביק"ר יינתן כוח בלתי מוגבל לאשר או לדחות חולים מבלי לבצע בדיקות מקיפות ולתת אבחנה מדויקת.

יש לקוות שהחלטה דרמטית זו במקרה של ר' תוביל לשינוי גם ביחס לחולים אחרים הזקוקים לטיפול בקנאביס רפואי באופן שימנע ביטול שרירותי של רישיונם.

עו"ד טל-אור מועלם עוסקת בתביעות מול משרד הבריאות בנושא קנאביס רפואי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ