אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> צמצום השימוש במזומן – גזירה שהציבור יוכל לעמוד בה?

צמצום השימוש במזומן – גזירה שהציבור יוכל לעמוד בה?

מאת: עו"ד עמית בר-טוב | תאריך פרסום : 20/12/2018 14:38:00 | גרסת הדפסה

עורך דין דיני מיסים, צמצום השימוש במזומן – האם מדובר בגזירה שהציבור יוכל לעמוד בה?עו"ד עמית בר-טוב, צילום: סטודיו תומאס

בעוד מספר ימים ייכנס לתוקפו החוק למניעת שימוש במזומן, ובו שורה של הגבלות על עסקאות במזומן. ימים יגידו אם החוק ישיג את מטרתו – צמצום ההון השחור.

בתחילת השנה האזרחית צפוי להיכנס לתוקפו החוק למניעת השימוש במזומן. כשמו כן הוא, החוק מגביל את השימוש במזומן. החוק נעדר כל אח ורע ומהווה רשת איסורים נרחבת מזן חדש, המקימה רגולציה על סחר במזומן, באמצעות איסורים פלילים וענישה אזרחית ללא מיקוד לסוג הפעילות או השווקים.

בחוק נקבע איסור על שימוש במזומן בכל סוגי העסקאות האפשריים בשוק, כלומר: מכירה או קניה של נכס או שירות וכן תרומות, הלוואות, שכר עבודה ואיך לא – גם מתנות. כמו כן, במקרים בהם העסקה היא מתן שירות מתמשך, ייחשב כל תשלום חודשי כעסקה אחת.

החוק חל על עסקאות במדרגים משתנים לפי סוגי האנשים: במערכת יחסים מול עוסק, הן על העוסק נאסר לקבל והן על הפרט נאסר לתת תשלום במזומן מעל ל10% משווי העסקה אשר מוגבלת לתקרה במזומן של עד  11,000 שקלים.

ככל שמדובר בתייר, נקבע איסור תשלום מזומן לתקרה בסך של 55,000 שקלים, כאשר האיסור על נתינת התשלום חל גם על התייר. בכל הנוגע לעסקה בין שני פרטים, קיים איסור זהה אך בתקרה גמישה יותר של 50,000 שקלים במזומן.

במטרה לצמצם את השוק השחור, החוק קובע מגבלה על הסבת שיקים. כך, נקבע איסור על הן נתינה והן על קבלה של שיק מוסב לעוסק, מבלי שרשום בו את שם המסב. האיסור חל אף בין אנשים פרטיים החל מ-5,000 שקל.

יש לציין כי החוק לא חל על עסקאות הכוללות לפחות צד אחד שהוא תושב השטחים, וזאת ככל הנראה בשל השימוש במזומן כאפשרות התשלום היחידה.

חריג נוסף נוגע להעברת מזומן בין קרובי משפחה בדרגות הבאות, הכוללות את בן/בת הזוג: אחים, דודים, הורים, סבים, נכדים וכאמור בני זוג. אולם החריג לא יעמוד כאשר מדובר במערכת יחסים של עובד-מעסיק שהם קרובי משפחה.

קנסות ומאסר

הסנקציה הצפויה בגין הפרת הוראות החוק היא בדמות קנסות אזרחיים וענישה פלילית. בתחום הקנס האזרחי מדובר במדרג משתנה, בהתאם לסך המזומן ששולם בפועל, וזאת הן ביחס למקבל והן ביחס לנותן.

סכום הקנס משתנה בהתאם לגובה סכום המזומן ששולם: עד ל-25,000 שקלים שיעור הקנס יעמוד על 15%. מעבר לכך ועד עד ל-50,000 שקלים, שיעור הקנס יהיה 20%, ואילו בשימוש מעל לכך, שיעור הקנס יעמוד על 30%.

במקרים בהם ניתן להוכיח כי נעשו פעולות במטרה להתחמק מהאיסורים בחוק, כגון פיצול מלאכותי של עסקה או רישום פרטים כוזב, העבירה תגרור פתיחה בהליך פלילי וענישה של עד 3 שנות מאסר.

בעיות צפויות

לטעמי, החוק מעורר מספר בעיות. הבעיה הבולטת  נוגעת לאוכלוסיות אשר יכולות לפעול אך ורק במזומן, הואיל והבנקים מסרבים לפתוח להן חשבון בנק או מסרבים לתת להם את האפשרות לבצע עסקאות בכרטיסי אשראי או בצ'קים, עקב קיומם של הליכים משפטיים שונים כגון הוצאה לפועל, פשיטת רגל, או אנשים שחשבונם הוגבל עקב החזרת צ'קים.

בעיה דומה מתעוררת בנוגע לאוכלוסיה אשר מקדמת דנא אינן מתנהלות מול הבנקים ומחזיקים כספים במזומן, מסיבות של גיל או מגזר.

בנוסף, נשאלת השאלה מדוע החוק אינו מבחין בין אזרח המשלם מיסים כדין ומחזיק מזומן לבין מעלימי מיסים, שכן החוק מתייחס לשניהם במידה שווה הן בגובה הקנס האזרחי והן בסנקציה הפלילית.

כמו כן, בכל הקשור למגבלה מול תיירים, לא ברור מי ייחשב כתייר ובעיקר כיצד ידע העוסק לזהותו.

קושי נוסף מתעורר לנוכח העובדה שרשות המיסים היא שתהיה אמונה על אכיפת החוק, דבר אשר כשלעצמו מעורר את השאלה כיצד ייושם החוק בפועל. בהקשר זה יש לזכור שרשות המיסים נתונה מזה שנים לעומס רב, ואחוז בעלי העסקים הנבדקים על ידה קטן מאד.

לסיכום, ימים יגידו האם הציבור יכול לעמוד בגזירות החוק והאם הון השחור אכן יצומצם או שמא יושחר עוד יותר.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
מס על ריבוי דירות: מורה נבוכים
עו"ד איתי הכהן. צילום: ישראל מלובני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ