אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> צו אימוץ לידועים בציבור: "הגיעה השעה לעגן את זכותם לאמץ כמו נשואים"

צו אימוץ לידועים בציבור: "הגיעה השעה לעגן את זכותם לאמץ כמו נשואים"

מאת: עו"ד אורטל שמואל גנון | תאריך פרסום : 24/10/2019 13:53:00 | גרסת הדפסה

עורך דין משפחה, צו אימוץ לידועים בציבור: להתאים את החוק לשינויים בתא המשפחתיעו"ד אורטל שמואל גנון (צילום: tsfati & blumberg photography) [אילוסטרציה: niserin,123RF]

פסיקה חשובה שניתנה בבית המשפט למשפחה מאפשרת לבני זוג לא נשואים לנהל הליך אימוץ קל ופשוט בדיוק כמו בני זוג נשואים. 

ידועים בציבור שמנהלים תא משפחתי יציב זכאים לאמץ בדרך המלך שקבועה בחוק האימוץ בדיוק כמו בני זוג נשואים, וללא צורך להשתמש בחריגים שמקשים על התהליך. כך קבע סגן נשיא בית המשפט למשפחה בבאר שבע אלון גביזון בפסק דין מכונן שפרסם לאחרונה. השופט ציין כי המציאות ושינויי העיתים מחייבים פרשנות גמישה יותר להוראת החוק שנוסחה לפני יותר מ-30 שנה.

פסק הדין ניתן במסגרת בקשת אימוץ שהגישו בני זוג שמשמשים כמשפחת אומנה לילדה כבת 4 מיום לידתה.

היועץ המשפטי לממשלה והעובדת הסוציאלית לחוק האימוץ הביעו הסכמה מלאה לבקשה אך השאלה שעלתה הייתה האם אפשר להעניק לבני הזוג צו אימוץ בדרך המלך שקובע החוק או שמא יש צורך להפעיל חריגים, לנוכח העובדה שאינם נשואים.

שאלה זו נבעה בעקבות סעיף 3 לחוק האימוץ שקובע כי "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו" - נוסח מלפני כ-30 שנה שכיוון לבני זוג נשואים.

אומנה כן, אימוץ לא?

סגן הנשיא אלון גביזון ציין כי עד עתה אושרו בקשות של ידועים בציבור באמצעות שימוש בחריגים שונים שקבועים בחוק, אך הוא סבור כי הגיעה השעה לעגן את זכותם לאמץ בדרך המלך בדיוק כמו בני זוג נשואים.

השופט ציין כי אנחנו כבר לא חיים בעולם שבו נישואים הם אקט שמעיד על יציבותו של תא משפחתי. "להבנתי, במציאות בה אנו חיים כיום עת התא המשפחתי מקבל צורות שונות, לרבות זוגות ידועים בציבור, לא ניתן לומר כי לתא המשפחתי הכולל איש ואישה הנשואים זל"ז יציבות העולה על היציבות בתא משפחתי הכולל איש ואישה המקיימים מערכת זוגית של ידועים בציבור", כתב.

השופט ציטט מדבריהם של שופטי העליון המנוחים מישאל חשין ואדמונד לוי, שבאחת הפרשות המכוננות בתחום האימוץ, כתבו בהרחבה על הצורך בהתאמת הוראות החוק לתמורות בחברה הישראלית והמערבית.

בנוסף הוא קבע שלדעתו הענקת פרשנות גמישה לסעיף 3 מתאפשרת מעצם העובדה שהחוק אינו מגדיר את הביטוי "איש ואשתו" ככזה המתייחס רק לבני זוג נשואים, ואף יש בו הוראה שמקנה לבית המשפט סמכות רחבה לקבל החלטות שמשרתות את טובת הקטין.

השופט הוסיף עוד כי לטעמו חוק האימוץ חייב להשתלב גם עם הוראות חוק האומנה מ-2016 שמאפשרות לידועים בציבור לשמש כמשפחת אומנה. השופט ציין כי רבות מבּקשות האימוץ מגיעות ממשפחות אומנה, וקשה להאמין שהמחוקק התכוון לאפשר לידועים בציבור להיות משפחת אומנה במשך שנים, אך למנוע מהם את האימוץ כשהילד מוכרז כבר אימוץ.

לגופו של המקרה הנוכחי, השופט ציין כי התרשם מבני זוג שמעניקים לילדה תא משפחתי חם, אוהב ויציב מזה שנים, וקבע כי הם זכאים לאמץ אותה וזוהי טובתה.

  • שמות באי הכוח לא צוינו בפסק הדין
עו"ד אורטל שמואל גנון עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
2

חשיבה עצמאית

אין ספק שהשופט גביזון הוא שופט חכם עם חשיבה עצמאית ולא חושש מלהביע את דעותיו תוך שהוא מתייחס לתמורות בחברה ומתייחס למתדיינים שעומדים מולו ולא עסוק בהעתק והדבק של פסקי דין אחרים. חשיבה עצמאית זו יש בה לסייע לחברה ולהביא לפסיקות שהן אבני דרך בחשיבה לוגית שמסייעת לאנשים לחיות בשלום ושלווה .בימש לענייני משפחה הוא בימש מיוחד ואין ספק שהש' גביזון עושה עבודתו נאמנה וזה עולה מפסיקותיו הרבות . כן ירבו שופטים כמוהו בישראל
1

אין על השופט גביזון! משכמו ומעלה!!!

1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ