אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> צבא ומשרד הבטחון >> פס״ד עקרוני: אין לקזז הטבות לנכה צה״ל מול תשלומי ביטוח לאומי

פס״ד עקרוני: אין לקזז הטבות לנכה צה״ל מול תשלומי ביטוח לאומי

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 16/11/2021 09:32:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Hans Moerman, Unsplash

בפסק הדין התקבל ערעורו של אדם הסובל מסכיזופרניה שקיבל קצבת נכות מביטוח לאומי בטרם הוכר כנכה צה״ל. עם ההכרה קבע אגף השיקום שהוא בחוב של 25,000 שקל ומנע ממנו הטבות

הליך ההכרה בנכי צה״ל עלול לקחת שנים. בתקופה זו חלקם זכאים לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. ועדת ערעורים קבעה לאחרונה שקצין התגמולים שגה כשקבע כי אל מול כספים שקיבל נכה צה״ל מביטוח לאומי בתקופה שקדמה להכרה יש לקזז את כל התשלומים להם זכאי האיש, כולל הטבות המשולמות לנכי צה״ל לפי נהלים פנימיים של משרד הביטחון. בפסק הדין נקבע כי אין להכניס את ההטבות למשוואה והנכה זכאי לקבלן עבור התקופה הרטרואקטיבית.

האיש ניהל במשך שש שנים הליכים להכרה כנכה צה״ל. בתקופה זו הוא קיבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי, ובסופם של ההליכים הוכר כנכה צה"ל בדרגת נכות 50% בגין סכיזופרניה.

עם ההכרה, קצין התגמולים קיזז את כל התשלומים שלהם זכאי הנכה לקבל מאגף השיקום בגין התקופה הרטרואקטיבית, ללא הבחנה בין סוגי התשלומים בגין תקופות העבר, מול הקצבה שקיבל מביטוח לאומי.

בעקבות הקיזוז והמעבר מביטוח לאומי לאגף השיקום נוצר לנכה חוב בסך 25,000 שקל. בנוסף, הוא לא קיבל את שווי ההטבות להן הוא זכאי בגין תקופת העבר. לאחר פנייה אל קצין התגמולים בוטל החוב אך לא הושבו לו ההטבות שקוזזו. 

בערעור שהגיש הנכה באמצעות עו"ד תמר סיון ועו״ד רינת גולד-גזית הוא טען כי קיזוז ההטבות כנגד קצבאות ביטוח לאומי אינו עולה בקנה אחד עם מטרת החוק והרציונל העומד מאחורי תשלום הטבות רטרואקטיבית, באופן היוצר אפליה פסולה בין נכים.

חוסר הגינות 

ועדת ערעורים לפי חוק הנכים, בראשות סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, השופט עמית יריב, קיבלה את הערעור.

הוועדה נקטה בפרשנות פורמליסטית של הסעיף בחוק הנכים העוסק בסוגיה, וקבעה כי לפי לשון הסעיף קצין התגמולים רשאי לקזז את תגמולי הביטוח הלאומי הם אך ורק מכספי הגמלה הבסיסית והתוספות הנקובות בסעיף, ולא מהטבות אחרות להם זכאי הנכה כגון הטבות מכוח נהלים פנימיים של משרד הביטחון.

עוד נכתב בפסק הדין כי המשמעות המעשית של הדברים היא שייתכן בהחלט מצב בו לנכה נותר חוב בגין תשלומי יתר ששולמו לו על ידי ביטוח לאומי, וחרף זאת הוא יהיה זכאי לתשלומים שאינם מנויים בסעיף.

״מצאנו בפרקטיקה הקיימת, כפי שבאה לידי ביטוי גם בעניינו של המערער שלפנינו, חוסר הגינות כלפי הנכה״, כתבה הוועדה.

בסופו של דבר נקבע כי על קצין התגמולים לערוך חישוב מחדש של הסכומים המגיעים למערער, באופן שניכוי תשלומי ביטוח לאומי יעשה רק מהתגמול הבסיסי ומהתוספות הספציפיות שבחוק. 

עוד נקבע כי ההטבות שהמערער זכאי לקבל מכוח ההוראות הפנימיות של משרד הביטחון לא יהוו חלק מן הסכום שממנו מקוזזים תשלומי המוסד לביטוח לאומי.

לא ניתן צו להוצאות.

  • ב״כ המערער: עו"ד תמר סיון ועו״ד רינת גולד-גזית
  • ב״כ קצין התגמולים: עו"ד אריאל אררט, פרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי)
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום צבא ומשרד הבטחון באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום צבא ומשרד הבטחון
יש בסיס משפטי להכרה באלון שמריז כחלל צה"ל
עו"ד אורי צפורי | אילוסטרציה חיצונית: Benjamin Rascoe, Unsplash
נפצעתם בסדיר או במילואים? כך תמצו את זכויותיכם
עו"ד אורי צפורי | אילוסטרציה חיצונית: Toa Heftiba on Unsplash
במלחמה יש נפגעים, גם בנפש
אילוסטרציה: Timon Studler on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ