אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> עונש חריג לבעל חברה שניפח הוצאות והעלים מס של מאות אלפי שקלים

עונש חריג לבעל חברה שניפח הוצאות והעלים מס של מאות אלפי שקלים

מאת: עו"ד אורן סבן | תאריך פרסום : 03/02/2020 15:30:00 | גרסת הדפסה

עורך דין פלילי, עונש חריג לבעל חברה שניפח הוצאות והעלים מס של מאות אלפי שקליםעו"ד אורן סבן | צילום: ארז שטיינר, אילוסטרציה: Andriy Popov www.123rf.com

המדינה עתרה לחצי שנת מאסר בפועל, אולם בית המשפט גזר רק שירות לתועלת הציבור על אדם שהגיש חשבוניות פיקטיביות בסך 2.2 מליון שקל. השופט התחשב בהודאתו המיידית, ואף מתח ביקורת על סחבת בהגשת כתב האישום נגדו.

בית משפט השלום בחיפה החליט לחרוג ממתחם העונש המקובל בעבירות מס חמורות וגזר רק 240 שעות שירות לתועלת הציבור וקנס בסך 24,000 שקל על גבר כבן 57, בעל חברת "עבטרדקו", העוסקת בייצוא, ייבוא, תיירות וסחר בינלאומי.

השופט שלמה בנג'ו אימץ בעיקרה את עמדת שירות המבחן שהמליץ על ענישה "חינוכית", וזאת לאחר ששוכנע כי הסיכוי שהאיש יחזור על מעשיו קטן.

מדובר על אדם שהגיש 4 חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-2.2 מיליון שקל – במטרה לנפח את ההוצאות ולהתחמק מתשלום מס אמת – כאשר המס הגלום בהן היה כ-335,000 שקל, סכום המהווה את שיעור הנזק שנגרם למדינה.

שירות המבחן ציין כי הנאשם הוא בסך הכול אדם נורמטיבי וכי מדובר במעידה חד פעמית, של מי שעצם ניהול הליך משפטי נגדו מהווה "גורם התרעתי משמעותי" עבורו. עוד צוין כי תפקודו תקין, ומאפייני אישיותו מלמדים על סיכון נמוך לחזרה על התנהגות או מעשים דומים בעתיד.

בשונה מכך, המדינה טענה שיש לגזור על האיש לפחות 6 חודשי מאסר, וזאת לנוכח ריבוי העבירות, חומרת המעשים והתכנון הכרוך בהם.

לשיטתה של המדינה, בנסיבות המקרה מתחם הענישה נע בין 6 ל-18 חודשי מאסר, אולם היא היתה מוכנה להסתפק בעונש ברף התחתון מאחר שהנאשם שילם את החוב – מה שנקרא "הסיר את המחדל" – וכן הודה במיוחס לו.

לא מתנהג כעבריין

השופט בנג'ו הזכיר כי השתמטות ממס היא "רעה חולה הפוגעת בקופת המדינה". באופן כללי הציג השופט מספר מקרים דומים מן העבר והבהיר כי ישנו "מנעד ענישה רחב" בסוג זה של עבירות, החל ממאסר שניתן לרצות בעבודות שירות ועד מאסר מאחורי סורג ובריח.

אולם השופט שוכנע כי במקרה הנדון מוצדק לחרוג ממתחם העונש מטעמי שיקום.

השופט התחשב בכך שמעשיו של הנאשם לא משקפים את התנהלותו, והחשוב מכל – הוא "הסיר את המחדלים וריפא את הנזק שנגרם לקופת אוצר המדינה".

בהקשר זה השופט הבהיר כי אמנם הסרת המחדל אינה תחליף לענישה, אולם במקרה זה היא נעשתה בשלב מוקדם מאד של ההליך, דבר שבעיניו מלמד על חרטה ועל "קבלת אחריות אמיתית ומיידית".

שיקול נוסף לזכות הנאשם היה שיתוף הפעולה המיידי שלו עם רשויות החוק, כאשר הודה בהזדמנות הראשונה, מיד עם תחילת החקירה לפני כ-5 שנים.

על כך הוסיף השופט את חלוף הזמן, שהרי דובר על עבירות שבוצעו בשנים 2014-2015., ומתח ביקורת על המדינה כשציין כי "מדובר בשיהוי לא מבוטל עד להגשת כתב אישום, כאשר אין בצדו של השיהוי הסבר מניח את הדעת".

בהמשך כתב השופט כי  "ההתרשמות הכוללת של בית המשפט, היא כי מדובר באדם בעל ערכים נורמטיביים, המנהל אורח חיים תקין, בכל מישורי חייו, נעדר מאפייני התנהגות עברייניים. העבירות בהן הורשע נעברו עקב התנהלות קלת דעת, ולא כחלק ממערך התנהגותי עברייני המשקף את הליכותיו של הנאשם".

בנוסף לשל"צ וקנס, על הנאשם נגזרו 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים, וכן התחייבות כספית בסך 35,000 שקל, להימנע תוך שנתיים מהיום מביצוע אותן עבירות.

  • ב"כ המאשימה: לא צוין
  • ב"כ הנאשמים: עו"ד זוהר ניסים
עו"ד אורן סבן עוסק/ת ב- מיסים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
מומלץ להזדרז: גילוי מרצון עד סוף החודש
עו"ד איתי הכהן, צילום: ישראל מלובני
קיבלתם טופס 5329? רשות המיסים בעקבותיכם
עו"ד עמית בר-טוב | צילום: סטודיו תומאס

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ