אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> ניצחון ביניים לממשלת רוסיה בקרב על מותג הוודקה ״סטולי״

ניצחון ביניים לממשלת רוסיה בקרב על מותג הוודקה ״סטולי״

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 08/07/2020 11:24:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Oliver Frsh, Unsplash

הממשלה הרוסית תבעה חברות שנמצאות בבעלות האוליגרך הגולה יורי שפלר בטענה שגזלו ממנה את הזכויות לשניים ממותגי הוודקה המובילים בעולם. בקשה לדחייה על הסף שהגישו החברות נדחתה

הרשות הממשלתית הרוסית FKP הגישה ב-2018 תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד שתי חברות (הולנדית ושוויצרית) שנמצאות בבעלות המיליארדר הרוסי יורי שפלר. היא ביקשה לאכוף פסק דין הולנדי שקבע לטענתה כי היא בעלת הזכויות במותגי הוודקה ״סטולי״ ו״מוסקובסקיה״ ולמנוע מהחברות להמשיך למכור את המותגים בישראל. הנתבעות הגישו בקשה לסילוק על הסף אך נדחו. לאחרונה נדחתה גם בקשת רשות ערעור שהגישו על ההחלטה.

הרשות הממשלתית הרוסית, שמיוצגת בארץ על ידי עו"ד פז יצחקי וינברגר, מנהלת בשנים האחרונות מאבק בכמה מדינות סביב זכויות היוצרים במותגי הוודקה. בתביעה שהוגשה בישראל טענה הרשות הרוסית כי הנתבעות גנבו ממנה שלא כדין את סימני המסחר על מותגי הוודקה סטולי (Stolochnaya) ומוסקובסקיה (Moskovskaya). לדבריה, הן מפיצות ומשווקות את הוודקה בארץ באופן שמנשל אותה מהקניין הרוחני שלה ומטעה את הציבור.   

התביעה התבססה בעיקר על פסק דין שניתן ב-2013 על ידי בית המשפט העליון של הולנד, שלטענתה קובע כי היא בעלת הזכויות במותגים. היא ביקשה מבית המשפט המחוזי להוציא צו מניעה קבוע שיאסור על החברות לעשות שימוש בסימני המסחר ולהכריז כי ניתן לאכוף את פסק הדין ההולנדי בישראל.

החברות, המיוצגות על ידי משרד הרצוג-פוקס-נאמן, הגישו בקשה לסילוק התביעה על הסף. לשיטתן, גם אם תתקבלנה כל הטענות העובדתיות של הרשות הרוסית, לא תקום עילה לקלוט את פסק הדין ההולנדי לאכיפה בישראל שכן הוא אינו עומד בתנאים שנקבעו בחוק אכיפת פסקי חוץ.

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את הבקשה באפריל השנה (2020). הוא קבע בין היתר כי לא ברור מבחינה עובדתית מה משמעות פסק הדין ההולנדי ויש להוכיח זאת באמצעות חוות דעת מומחים.  

החברות לא השלימו עם התוצאה והגישו בקשת רשות ערעור. הן טענו כי החוק לאכיפת פסקי חוץ מציב תנאי לכניסה בשערי מסלול האכיפה והוא שפסק החוץ מטיל חיוב על הנתבע. במקרה זה לטענתן, לא ניתן לאכוף את פסק החוץ ההולנדי שכן הוא הצהרתי באופיו.

זאת ועוד לשיטתן, תנאי להכרה ישירה בפסק חוץ הוא קיומו של הסכם בין מדינת ישראל לבין המדינה שבה ניתן ואין הסכם כזה בין ישראל להולנד.

סוגיה עובדתית

אך השופט נועם סולברג דחה את הבקשה אף ללא צורך בתגובת הרשות הרוסית.

הוא הזכיר את ההלכה שלפיה ״רשות ערעור על החלטת ביניים הדוחה בקשה לסילוק על הסף תינתן במשורה ובמקרים חריגים וקיצוניים, שבהם קיים חשש ממשי לניהול הליך סרק, והמשך הדיון כרוך בהשקעת משאבים יוצאת דופן״.

לקביעתו, מקרה זה אינו נכלל באותם מקרים חריגים. הוא כתב כי משמעות פסק החוץ לא התבררה עד תום. מדובר בסוגיה עובדתית שלבירורה עשויות להיות השלכות לגבי בקשת הרשות הרוסית לאכיפת פסק החוץ.

זאת ועוד, השופט לא השתכנע כי התביעה לא מגלה עילה ל-״הכרה אגבית״ בפסק החוץ. הוא הדגיש בהקשר זה כי לצד בקשת הרשות הרוסית להכיר בפסק החוץ היא ביקשה גם צו מניעה קבוע והמבקשות לא הראו כי מתן סעד זה אינו בסמכות בית המשפט המחוזי.

לא ניתן צו להוצאות.

  • ב״כ המבקשות: עו"ד דוד זיילר, יצחק שרגאי, אלעד וולפסטל, משרד הרצוג-פוקס-נאמן
  • ב״כ המשיבה: עו״ד פז יצחקי וינברגר
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ