- דיני חוזים
- מומחים לדין הזר
- ייפוי כוח מתמשך
- משפט מסחרי
- הדין האמריקאי
- דיני תעופה
- מטבעות דיגיטליים
- אשרות עבודה
- מיסוי יחיד
- החזר מס שבח
- דיני עבודה
- תביעות ביטוח ונזקי רכוש
- פלילי
- מקרקעין ונדל"ן
- דיני צרכנות ותיירות
- קניין רוחני
- דיני משפחה
- דיני חברות
- הוצאה לפועל
- רשלנות רפואית
- נזקי גוף ותאונות
- תקשורת ואינטרנט
- מיסים
- תעבורה
- חוקתי ומנהלי
- גישור ובוררויות
- צבא ומשרד הבטחון
- ביטוח לאומי
- תמ"א 38
- פשיטת רגל
- תביעות ייצוגיות
- לשון הרע
- דיני ספורט
- אזרחויות ואשרות
- אזרחות זרה ודרכון זר
- ירושות וצוואות
- נוטריון
נדחתה בקשה לייצוגית בגין הצגת תוכן שיווקי בקלטות ילדים- אין איסור חוקי
לפסק הדין בעניין המועצה הישראלית לצרכנות נ' הד ארצי בע"מ ואח'
בית המשפט המחוזי מרכז דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות כנגד קלאסיקלטת, הד ארצי, אסם, שטראוס ועלית, בגין הצבת תוכן פרסומי בקלטות ילדים, אולם קרא למחוקק להסדיר את הסוגיה החשובה בחקיקה.
בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות טענה זו, כי פרסום סמוי של מוצרי אסם, שטראוס ועלית בקלטות ילדים שהפיקו הד ארצי וקלאסי קלטת, אסור על פי חוק. לטענתה, בתוך העלילות משולבים מוצרים ומותגים ידועים תוך האדרת תכונותיהם, כחלק רציף מהעלילה ומבלי שברור לילדים שצופים בקלטות כי מדובר בפרסומת ולפיכך מדובר בפרסומת סמויה אסורה.
המשיבות מצידן הודו כי אכן מדובר בפרסומת, אולם לטענתן לא מדובר בפרסום סמוי או אסור, אלא בהצבת תוכן שיווקי לגיטימי, כאשר ברור ומובן שמטרתו שיווק המוצר.
השופטת אסתר שטמר דחתה את הבקשה בקובעה כי במצב החוקי נכון להיום, הצבת פרסומות לילדים באמצעות העמדת מוצר בקלטות המיועדות להם לא נאסרה, והעבירה את הסוגייה לטיפולו של המחוקק.
נפסק, כי המוצרים שפורסמו בקלטות הוצבו באופן ברור, כשהפרסומת לא הוסתרה ולא הוחבאה, כך שאין ספק, כי צופה מבוגר סביר יכול להבחין בקלות כי מדובר בהעמדת מוצר פרסומית, אך עם זאת, לא ידוע מהי עמדת הילד הסביר אשר צופה בקלטת, וזו לא הוכחה במחקרים או בראיות שהובאו בפני ביהמ"ש, ומשכך, כשבוחנים את הוראות חוק הגנת הצרכן ותקנות הפרסומת לקטינים ניתן לראות, כי כל עוד לא ידועה השפעת התוכן הפרסומי על הקטין, הצבת המוצר אינה אסורה.
"נטיית הלב היא להגן על קהל היעד, הילדים, ולמנוע ממנו תקלה במקרה של ספק. ואולם, לא כך הם הדברים במישור המשפטי: כאן היה על המועצה להראות ברמה מסתברת כיצד נראות הפרסומות שבקלטות המדוברות בעיני ילד סביר." כתבה השופטת והוסיפה, כי דווקא בשל היעדר היכולת לבדוק את השפעת הצבתו של מוצר פרסומי על הילדים, דרושה התערבות המחוקק, כך שיקבע איסורים על פרסומות המיועדות לילדים, באופן קטגורי.
"הערכים החברתיים שהוטמעו בינתיים בחוקי מדינת ישראל הם כאלו שמתירים את הפרסום לקטינים, ובלבד שהוא עומד בשורת הדרישות שבחוק הגנת הצרכן ובתקנות הפרסום לקטינים שהותקנו לפיו. כמובן, לא מן הנמנע שהמחוקק יתערב בכך, ויחמיר את דרישותיו כלפי מפרסמים במסגרת של מוצרים המיועדים לילדים, לרבות קלטות.", כתבה השופטת וקבעה, כי מאחר והנושא שהעלתה הבקשה הוא רב חשיבות ובעל עניין ציבורי, אין לחייב את המועצה לצרכנות בהוצאות.
- ב"כ המבקשת: עו"ד שמואל אהרנסון, עו"ד עופר לוי, עו"ד אמיר קדרי
- ב"כ המשיבות: עו"ד מירב ברוך, עו"ד עילי אביאל, עו"ד נועם רונן, עו"ד תמר קרת
לפסק הדין בעניין המועצה הישראלית לצרכנות נ' הד ארצי בע"מ ואח'
למדור: סדר דין אזרחי וראיות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.
