אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תביעות ביטוח ונזקי רכוש >> נבהל מפיצוצי כוחות צה"ל ברמת הגולן - והוכר כנפגע פעולות איבה

נבהל מפיצוצי כוחות צה"ל ברמת הגולן - והוכר כנפגע פעולות איבה

מאת: עו"ד תמר סיון | תאריך פרסום : 17/06/2019 14:57:00 | גרסת הדפסה

עורך דין ביטוח לאומי, נבהל מפיצוצים כוחות צה"ל ברמת הגולן - והוכר כנפגע פעולות איבהאילוסטרציה: jens johnsson,unsplash

תושב עילבון שבר את הכתף כשרץ בבהלה לחדרה של בתו הבוכה. הביטוח הלאומי טען שהכפר לא סמוך לגבול וכלל לא נשמעו אזעקות באותו הלילה אבל בית המשפט קבע כי אין ספק שהיה זה אחד הלילות הסוערים בצפון.  

ועדת הערר לפי חוק התגמולים שבבית המשפט המחוזי בתל-אביב הכירה לאחרונה בתושב הכפר עילבון שבצפון כנפגע פעולות איבה בעקבות אירוע שהתרחש במאי 2018, במהלכו נחבל בכתפו כשרץ בבהלה לחדרה של בתו הבוכה לאחר ששמע פיצוצים עזים. חברי הוועדה דחו את טענת הביטוח הלאומי כי היה זה לילה שגרתי בעורף, והבהירו כי יש מספיק ראיות, כולל דיווחים בתקשורת, לכך שכוחות צה"ל הגיבו לתקיפה איראנית, והיה זה אחד הלילות הסוערים בצפון.  

משרד הביטחון דחה את תביעתו של האיש בטענה שרץ לחדרה של בתו משום שבכתה ופיצוצים כאלה או אחרים לא מעידים על אירוע איבה.

בעקבות זאת הביטוח הלאומי שלח לעורר מכתב דחייה בו ציין בו כי הוא יכול לערור על ההחלטה לבית הדין לעבודה אף שהערכאה הנכונה היא הוועדה שבבית המשפט המחוזי.  

לאחר שהעורר הבין את הטעות והגיש את הערר לוועדה, העז הביטוח הלאומי לטעון להתיישנות. "טענה זו מוטל הייתה שלא תטען כלל", כתבו יו"ר הוועדה השופטת (בדימוס) זהבה אגי וחבריה עורכי הדין אמנון סבח וזמירה גולדנר בפסק דין שקיבל את הערר.

דרוש בדק בית רציני

החברים הבהירו כי מקור האיחור בהטעיה של הביטוח הלאומי ומן הראוי שהמוסד יערוך "בדק בית רציני" לגבי התנהלותו.

לגופו של עניין נקבע כי תיאורו של העורר לאירוע חזר על עצמו בתביעה המקורית, במשטרה ובעדותו בפני הוועדה. בכולם הוא תיאר כי התעורר בשעה 02:45 לפנות בוקר מפיצוצי טילים שהרעידו את הבית, רץ בבהלה כששמע את בתו בוכה מן החדר הסמוך, נפל במסדרון ושבר את הכתף.

גרסתו אף אוששה במסרונים שהוחלפו בינו לבין חבר שיידע אותו על המצב בשטח, וכן בידיעה חדשותית שדיווחה על "כוננות שיא בצפון הארץ בעקבות מתקפה איראנית על הגולן". אם לא די בכך הרי שעיריית צפת שלחה באותו הלילה מסרון לתושבים במסגרתו דיווחה כי מקור קולות הפיצוץ בירי צה"ל.

עמדת ביטוח לאומי בהקשר זה הייתה כי כפרו של העורר כלל לא נמצא ברמת הגולן, לא נשמעו באזור אזעקות ודובר צה"ל הודיע כי העורף מצוי בשגרה. עוד הוא טען כי בחדר המיון לא נכתב שהעורר נפל בעקבות אירוע איבה.

אולם חברי הוועדה קבעו כי "לא יכולה להיות מחלוקת כי מדובר באחד הלילות 'הסוערים' שחווה הצפון בעת האחרונה". צוין כי זו הפעם הראשונה שבה נורו טילים איראניים לעבר ישראל ואין חולק שצה"ל הגיב להם בהפעלת מערכות יירוט ובתקיפה בסוריה. עוד הובהר כי המצב דווח באמצעי התקשורת וכי העובדה שעיריית צפת שלחה מסרון חריג לתושבים בשעת לילה מאוחרת מוכיחה שאכן נשמעו רעשי פיצוץ של כוחות צה"ל באזור כפרו של העורר בזמן שבו נחבל.

בתוך כך הודגש כי העובדה שהעורר לא דיווח על פיצוצים בחדר המיון לא שוללת את גרסתו לאירוע, ומכל מקום הוא דיווח על האירוע במלואו לרופא המשפחה שלו.

לפיכך נקבע כי העורר הוכיח כי נפגע בשל פעולת איבה והביטוח הלאומי חויב לשלם לו הוצאות משפט של 6,000 שקל.

  • ב"כ העורר: עורך דין עפיף מטר
  • ב"כ המשיב: עו"ד כ. אמון

* עו"ד תמר סיון שותפה במשרד צדקוני-סיון העוסק בייצוג נכי צה"ל ונפגעי טרור ופעולות איבה

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש
מה מגיע להורים לילדים על רצף האוטיסטי?
עו"ד סיגל רייך הלל צילום: דניאל בבצ'יק
פיצויים בגין נזקי השריפה ו-"הפלונטר" המשפטי
עו"ד איתי הכהן, צילום: ישראל מלובני
5 כללי זהב למבוטחים בדרך לקבלת הפיצויים
עו״ד אסף גרינבוים (צילום: סטודיו תומאס)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ