אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> משרד הביטחון יפצה צלם על שימוש בתמונות ללא אישור

משרד הביטחון יפצה צלם על שימוש בתמונות ללא אישור

מאת: עו"ד דן צימרבליט | תאריך פרסום : 16/03/2022 14:23:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: JESHOOTS.COM on Unsplash

צה"ל השתמש ב-2 תמונות של הצלם ישראל ברדוגו ללא ידיעתו ומבלי שנתן לו קרדיט וישלם כ-70,000 שקל על הפרת זכויות יוצרים. טענת ההגנה: "מה הקושי לצלם את הרמטכ"ל?"

שופט בית משפט השלום, אריאל צימרמן, חייב לאחרונה את משרד הביטחון לפצות את הצלם ישראל ברדוגו בגין הפרת זכויות היוצרים שלו בשתי תמונות שצילם. תמונה אחת פורסמה באתר הרבנות הצבאית ותמונה אחרת במצגת ששימשה לצורכי הצבא. עבור כל תמונה יקבל התובע פיצוי של 25,000 שקל ללא הוכחת נזק.

התובע הוא צלם במקצועו אשר מגדיר את עצמו כצלם מוביל ובעל מוניטין. בתביעה שהגיש נגד משרד הביטחון הוא טען להפרת זכויות היוצרים שלו בשתי תמונות שצילם: "יצירת הסת"ם" ו"צילום הרמטכ"ל".

הראשונה, היא צילום אומנותי משנת 2006 של ידו של סופר סת"ם העמל על מלאכתו, והשנייה צילום של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בביקורו בכותל בשנת 2007 שהתפרסם באתר Ynet.

לדברי התובע צה"ל עשה שימוש בתמונות ללא ידיעתו ולפי חוות דעת מומחה שצירף, בשתיהן נעשתה מניפולציה גרפית כדי להסיר זיקה שלהן אליו. יצירת הסת"ם הופצה בעשרות אתרים כשער לחומר תורני בעניין פרשת השבוע, וצילום הרמטכ"ל נכלל במצגת שערך משרד הביטחון.

משרד הביטחון טען בהגנתו לעניין צילום הרמטכ"ל שהוא אינו עומד בדרישת היצירתיות המינימלית שבחוק, שכן זה לא קשה לצלם את הרמטכ"ל אם התובע נקרה למקום. לטענתו, גם אם מדובר בצילום מוגן, מדובר ב"שימוש הוגן" של גזירת תמונה מתוך אתר חדשותי ושילובה במצגת לצרכי הצבא.

באשר ליצירת הסת"ם, טען הנתבע כי הפרת הזכויות בה כבר זיכתה את התובע בפיצוי בהליך שפתח נגד משרד החינוך, ושהתמונה הועלתה תוך טעות וחוסר שיקול דעת של חיילים חובבנים שלא פעלו לפי ההנחיות.

אין סיבה להפרה

השופט צימרמן דחה את כל טענות הנתבע בדבר ההפרה. הוא קבע ששני הצילומים עונים על דרישת היצירתיות המינימלית ושאין מדובר בשימושים הוגנים בהן ולכן אין הסבר להפרות.

לאחר מכן פנה השופט לשאלת הפיצוי ללא הוכחת נזק, לפי אמות המידה שקבועות בחוק זכויות יוצרים.

בנוגע ליצירת הסת"ם ציין השופט שלפי חוות הדעת שצירף התובע, אין ספק שהיא עברה מניפולציה גרפית ונעשה בה שימוש בעמוד "פרשת השבוע" באתר הרבנות הצבאית ובעשרות עמודי אינטרנט נפרדים. למרות שהתובע לא ידע להעריך כמה זמן התרחשה ההפרה, כלומר במשך כמה זמן התמונה פורסמה וניתן היה להיחשף אליה, קבע שמדובר בהפרה של שנים אחדות וכי אין חולק שהיא אינה זמינה עוד ברשת.

באשר ליצירת צילום הרמטכ"ל, גם כאן נקבע שהיא עברה מניפולציה גרפית ושנעשה בה שימוש לצרכי הצבא ללימוד על אודות ט' באב במצגת באתר הרבנות הראשית טעמי, ומשכה של ההפרה דומה להפרה של היצירה הראשונה.

נקבע שמדובר בהפרת זכויות יוצרים והזכות המוסרית בשתי התמונות. בנוגע ליצירת הסת"ם נקבע שמדובר במסכת אחת של הפרה.

בסוגיית הפיצוי, ציין השופט שלא ניתן לקבל את טענת משרד הביטחון כי מדובר בהפרה שנעשתה "בשגגה" ו"בתום לב", ויש לתת חשיבות לכך שהנתבע בעצם היותו "המדינה", יכול היה למנוע בקלות את ההפרות. השופט הוסיף כי ראוי שהנתבע ייקח את נושא הפרת זכויות היוצרים מעט יותר ברצינות.

משרד הביטחון חויב לשלם לתובע פיצוי של 25,000 שקל עבור כל אחת מהתמונות, בתוספת הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 19,645 שקל.

  • ב"כ התובע: עו"ד אריאל דובינסקי
  • ב"כ הנתבע: עו"ד גינת אריאל קצ'קו
עו"ד דן צימרבליט עוסק/ת ב- קניין רוחני
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

צה"ל=פרה חולבת

1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ