אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> מעשנים קנביס? יש לכם סיבה לשמוח

מעשנים קנביס? יש לכם סיבה לשמוח

מאת: עו"ד רן תגר | תאריך פרסום : 19/02/2018 11:09:00 | גרסת הדפסה

עורך דין פלילי, מעשנים קנביס? יש לכם סיבה לשמוחעו"ד רן תגר, צילום: איל תגר

בזמן הקרוב ייכנס לתוקף "חוק הקנביס", המשנה את הסטטוס המשפטי של החזקה ושימוש בקנביס. במקום פתיחת תיק ורישום פלילי, תקבלו רק קנס, לפחות בפעם הראשונה והשנייה.

עד היום, אם נתפסתם מחזיקים קנביס או מעשנים אותו, הייתם צפויים לפתיחת תיק פלילי ולחקירה. סיטואציה לא נעימה לכל הדעות.

בשנה האחרונה חל מפנה בגישת הרשויות להחזקת קנביס בכמות קטנה. עם כניסת התיקון לחוק תחל מדיניות "אי הפללה", ולא ייפתח תיק פלילי לאדם שייתפס מחזיק או משתמש בקנביס, והאכיפה תהיה מנהלית במקום פלילית. המשמעות בקצרה: קנס כספי במקום תיק במשטרה.

קצת על קנביס

מנתוני משטרת ישראל וכן מתוך דו"ח האו"ם שהוכן בנושא, משתמשים קבועים בקנביס, ובמיוחד כאלו שהתנסו בו לראשונה בגיל צעיר, נטו להיות מעורבים יותר בצריכת חומרים ממכרים ובעבירות נוספות גם בגילאים בוגרים יותר.

האקדמיה הלאומית למדעים של ממשלת ארה״ב (National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine) פרסמה בראשית שנת 2017 דו״ח מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד, ואשר התבסס על ניתוח ממצאי אלפי מחקרים מדעיים, שבחנו את ההשפעות השונות של השימוש בקנביס.

נכון – לקנביס ישנן סגולות רפואיות ברורות, אך בצדן קיימים מספר סיכונים לא מבוטלים: פגיעה קוגנטיבית לטווח הקצר (קשב, זיכרון ויכולת למידה), בעיות בכלי הנשימה, סיכון להתפתחות בעיות נפשיות לאנשים המועדים לכך, משקל נמוך של העובר כאשר האם משתמשת בקנביס במהלך ההריון, ועוד כהנה וכהנה בעיות אפשריות.

ואולם, למרות שלל הבעיות שהוצגו, בדו"ח נקבע כי לא ניתן להוכיח קשר סיבתי, וייתכן שבחלק מהמקרים, המצב הבריאותי הוא הגורם לשימוש בקנביס ולא להפך. 

המדיניות החדשה

בקרב האוכלוסיה הנורמטיבית בישראל, היקף השימוש בקנביס עלה בשנים האחרונות. כמו כן, בקרב אוכלוסיה זו נרשמה ירידה בתפיסת המסוכנות הנשקפת משימוש בקנביס.

נתוני משטרת ישראל מחזקים קביעה זו, כאשר בין השנים 2010-2015, ב-86% מהתיקים שעניינם החזקת סם לשימוש עצמי – קנביס היה הסם הרלבנטי. 

חשוב לציין כי העלייה בשיעור משתמשי הקנביס תקפה לכל האוכלוסיה, בגירים וקטינים כאחד.

המדיניות החדשה משנה את הכללים. אדם שייתפס מחזיק בקנביס לשימוש עצמי בפעם הראשונה או השנייה, יקבל קנס כספי במקום שייפתח נגדו הליך פלילי.

בפעם הראשונה שייתפס, ישלם העבריין קנס בסך 1,000 שקל, ובפעם השניה כפל קנס – 2,000 שקל. כספי הקנסות ישמשו לטובת הסברה, חינוך, וטיפול בתחום מניעת השימוש בסמים.

אדם שנתפס בפעם השלישית מחזיק בקנביס לצריכה עצמית יופנה להליך של "הסדר מותנה" (מן "כתב אישום על תנאי"). בפעם הרביעית יועמד לדין ויוגש נגדו כתב אישום.

משמעות השינוי עבור ציבור המעשנים

ההחלטה על שינוי המדיניות נובעת מהבנתה של המשטרה שאין סיבה להכתים את גיליונו המשטרתי של אדם נורמטיבי שמעד פעם או פעמיים.

בהתאם להחלטת הממשלה, מדיניות זו תוחל כהוראת שעה למשך שלוש שנים, שבסיומן ייבחנו השלכותיה, ויוחלט האם להאריך את תוקפה.

חשוב לציין כי גם לפי החוק החדש, החזקת קנביס – גם בפעם הראשונה וגם בפעם שניה – היא עדיין עבירה פלילית, וגם אם הענישה עליה תהיה קנס כספי – סיווגה כעבירה פלילית לא השתנה.

איך זה עובד בפועל?

חשוב שתבינו: רישומה של עבירת הקנס בפעם הראשונה והשנייה ייעשה במערכת משטרתית נפרדת, שנקבעה למטרה זו, ובמנותק ממערכת המרשם הפלילי המשטרתי ה"רגילה". רישום הקנס ואכיפתו במערכת ייעודית זו נועד למנוע רישום פלילי, העלול לפגוע באדם העומד בתנאים שנקבעו.

כאשר יינתן קנס שכזה לאדם, שמורה בידי הנקנס האפשרות להגיב ותגובתו תירשם, ממש כאילו קיבל דו"ח בגין עבירת תנועה.

אדם שטען, למשל, כי לא מדובר בסם או כי לא ידע שמדובר בסם, לא יוכל ליהנות מתנאי ההסדר החדש, ובמקרה כזה – תיפתח חקירה משטרתית "רגילה" על מנת שהטענות שלו תיבדקנה. במצב כזה כן ייפתח תיק פלילי, ואותו אדם יוזמן לחקירה.

לסיכום, יש לי שתי המלצות בשבילכם: ראשית, להימנע מלהזיק לבריאותכם בכל מקרה.

שנית, למרות שמסתמנת הקלה משמעותית בגישת הרשויות כלפי מעשני הקנביס, חשוב לזכור שלא מדובר במתן לגיטימציה להשתמש בסמים, אלא בשינוי האכיפה של עבירה פלילית – מתיק במשטרה לקנס כספי, וגם "חסד" זה של המחוקק - אוזל כאשר מדובר בפעמים רבות של הפרת החוק.

*עורך דין רן תגר עוסק בתחום הפלילי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
התמדה, נחישות ועזרה לזולת: על הדמיון שבין עורך הדין הפלילי ואמן הלחימה
עו"ד דניאל כפיר, צילום: ענת קובי [אילוסטרציה חיצונית: uriel-soberanes, unsplash.com]
ליקוי מאורות בדין הפלילי בישראל: קריאה דחופה לשינוי
עו"ד פז יצחקי-וינברגר (צילום: שחר שטרן)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ