אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> מכשירי תנועה בע"מ תשלם פיצויים לאדם שקנה רכב קרייזלר פגום

מכשירי תנועה בע"מ תשלם פיצויים לאדם שקנה רכב קרייזלר פגום

מאת: אורנית אבני-גורטלר, עו"ד | תאריך פרסום : 24/10/2007 13:01:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין רוזנברג שמעון נגד מכשירי תנועה בע"מ

בית המשפט קבע, כי מכשירי תנועה בע"מ אשר מכרה לאדם רכב חדש מסוג קרייזלר נאון שהתגלו בו פגמים, בעיקר בתיבת ההילוכים, תשלם לו 90,000 ש"ח הכוללים: השבת חלק מהסכום ששלם ופיצויי עגמת נפש.

התובע רכש ממכשירי תנועה בע"מ ביום 1.5.02 רכב חדש מסוג קרייזלר נאון, תמורת תשלום של 106,495 ש"ח. במועד רכישת הרכב נמסרה לתובע תעודת אחריות שתוקפה למשך 3 שנים או עד לצבירת 100,000 ק"מ, המוקדם יותר.

8 ימים לאחר קבלת הרכב התעוררה בעיה שהרכב "לא סחב" בעליה. התובע נגש למוסך של מכשירי תנועה. תיבת ההילוכים הוחלפה. הרכב עמד שלושה ימים במוסך ולתובע ניתן רכב חלופי.

התובע טען, כי משלב זה לחודש אוגוסט 2002 היו לו תלונות נוספות, בכללן: הוחלפה נורה המאירה את מצב ההילוך בשל התחממותה, קפיץ תא המטען שהתרופף והחלפת מצבר.

מכשירי תנועה טענה, כי הרכב נלקח לבדיקה ע"י מנהל השירות האזורי וכן ע"י מנהל השירות הארצי. ביום 12.8.02 נשלח לתובע מכתב המסכם את ממצאי הבדיקה , ולפיו לא אותרו תקלות.

בהמשך, התובע פנה שוב למכשירי תנועה בשל תקלות שונות, רכבו נבדק, ולאחר שביום 28.11.02 ידית ההילוכים נתקעה בהילוך 1 ולא ניתן היה להעביר הילוך, החליט התובע 7 חודשים לאחר רכישת הרכב, להשבית אותו ולאחסנו ללא כל שימוש.

התובע עתר לביטול ההסכם והשבת כספו בתוספת פיצוי כספי עבור עוגמת נפש ועבור השבתת הרכב.

מכשירי תנועה נסתה לפתור את המחלוקת, והציעה לתובע ביום 11.12.02 בכתב, כי הרכב יועבר למוסך שלה, ייבדק על ידי המוסך ויטופל בהתאם לממצאים. לאחר מכן ילקח בורר טכני ששכרו ישולם על ידה וחוות דעתו תחייב את הצדדים. מכשירי תנועה חזרה על הצעתה זו גם ביום 12.12.02. התובע סרב.

השופטת ר. למלשטריך-לטר מבית משפט השלום בחיפה קבעה, כי התלונה המרכזית של התובע היא אי תקינות תיבת ההילוכים. תלונות אחרות שלו (כמו המצבר והנורית) הן שוליות ובחלקן אף לא מצדיקות התייחסות.

הפרה יסודית של ההסכם

נקבע, כי הבעייה שנתגלתה ברכב מהווה הפרה יסודית של חוזה המכר בין התובע למכשירי תנועה, ולפיכך התובע זכאי לביטול ההסכם.

לדברי השופטת: " כשאדם רוכש רכב חדש מהיצרן במיטב כספו, מה גם שהרכב הינו רכב יוקרתי, הוא מבקש להנות מהנסיעה ברכבו, ובודאי שלא להיות מוטרד מתיקוני מוסך. אם היו מציינים מראש בפני התובע שאלו התקלות,דהיינו - תנודות חזקות של הרכב בהעברת הילוכים, רכב שלעיתים "לא סוחב" תוך כדי נסיעה או קפיצות בנסיעה מהירה, סביר להניח שהיה בוחר שלא לרכוש את הרכב נשוא הדיון".

אי הקטנת נזק

עם זאת נקבע, כי התובע היה יכול להקטין את נזקו, אך הוא לא עשה כן. הוא היה יכול למכור את רכבו , ובתמורה לרכוש רכב אחר. בכך היה התובע מקטין את נזקו, שכן היתה נמנעת ממנו השבתת רכב והצורך להשתמש בתחבורה ציבורית, כפי שטען, וכן הרכב היה נמכר קרוב לוודאי בערכים שקרובים לשוויו ביום רכישתו.

כמו-כן, מכשירי תנועה בקשה במהלך חודש דצמבר 2002 לבדוק אפשרות לאתר את התקלה ולתקן את הרכב, ולאחר מכן להעמיד את הרכב לבדיקת בורר טכני. התובע סרב לכך. גם בכך מנע אפשרות להקטין את נזקו. נקבע, כי יתכן שבבדיקה מעין זו ניתן היה לתקן את מערכת בקרת המהירות, הבעיה הייתה נפתרת, ונזקו של התובע היה מצטמצם באופן משמעותי.

יתרה מכך, גם שנה לאחר שהתובע בחר מיוזמתו להשבית את הרכב, הוא סכל אפשרות בדיקת הרכב על ידי מומחה אוביקטיבי בשל התעקשותו.

התובע עתר להשבת כספו בסך של 106,495 ש"ח. נקבע, כי כנגד השבת הסכום על התובע להשיב את הרכב שקבל. אלא שמחיר הרכב בסמוך לקנייתו איננו כמחירו היום, מפאת חלוף השנים, תום תקופת האחריות והשימוש שנעשה ברכב.

בהתחשב בשיקולים הרלוונטיים, נקבע כי על מכשירי תנועה החובה להשיב לתובע כנגד קבלת הרכב עצמו סכום של 65,000 ש"ח בלבד, המגלם את האיזון הנדרש בהשבה לצורך מניעת התעשרות של מי מהצדדים.

התביעה לפיצוי בגין השבתת הרכב נדחתה, והתביעה לפיצוי בגין עגמת נפש התקבלה, באשר נפסק כי יש לפסוק לתובע סכום של 25,000 ש"ח. בהקשר לכך נקבע, כי אמנם נגרמה לתובע עגמת נפש, באשר נאלץ לפנות למוסך מספר פעמים ונשללה ממנו ההנאה שבנהיגה, ואולם עוגמת הנפש של התובע התעצמה נוכח התנהגותו (כאשר לא העמיד את הרכב לבדיקה ע"פ בקשת מכשירי תנועה).

בסיכום, מכשירי תנועה חויבה בתשלום סכום של 90,000 ש"ח לתובע ובעוד 7,500 ש"ח שכ"ט עו"ד, החזר אגרה והחזר הוצאות.

לפסק הדין בעניין רוזנברג שמעון נגד מכשירי תנועה בע"מ

למדור חוזים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ