אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> עבריין מס ערער על גובה העונש שהוטל עליו – וזכה

עבריין מס ערער על גובה העונש שהוטל עליו – וזכה

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 10/12/2023 11:19:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Sasun Bughdaryan on Unsplash

שופטות המחוזי הפחיתו את עונשו של עצמאי שהנפיק חשבוניות פיקטיביות והעלים הכנסות של מיליוני שקלים ל-16 חודשי מאסר בלבד: "הסיר את המחדל"

בית המשפט המחוזי בנוף הגליל-נצרת קבע לאחרונה שעונשו של עוסק אשר הורשע בגין עבירות מס בהיקף נרחב ונידון ל-21 חודשי מאסר, יופחת ב-5 חודשים. השופטות יפעת שיטרית (אב"ד), תמר נסים שי ואוסילה אבו-אסעד קבעו שלנוכח העובדה שהנאשם הסדיר את חובו במלואו בתקופה שלאחר גזר הדין, ראוי להתחשב בו ולהקל בעונשו.

כנגד הנאשם, עוסק עצמאי, הוגשו שני כתבי אישום. האחד ייחס לו עבירה של ניהול פנקסי חשבונות כוזבים ומרמה (עבירות מפקודת מס הכנסה), בשל אי-דיווח על הכנסות בסך 3.8 מיליון שקל מעסק של קבלנות בנייה. כתב האישום השני ייחס לו עבירות של פעולה במטרה שאחר יתחמק מתשלום מס, מרמה והוצאת חשבוניות פיקטיביות (עבירות לפי חוק מע"מ), אחרי שבעסק בתי הקפה שלו הוצאו 28 חשבוניות כוזבות בסך כולל של 5.38 מיליון שקל, אשר המס הנובע מהן מסתכם בכ-900,000 שקל.

הנאשם הורשע על-פי הודאתו בעבירות שיוחסו לו, ובמרץ האחרון גזר בית-משפט השלום את עונשו ל-21 חודשי מאסר בפועל, לצד עונשים נלווים. אלא שהנאשם לא השלים עם העונש, והגיש ערעור למחוזי באמצעות עו"ד אלי סרור ועו"ד ורד בן שטרית.

בערעורו סיפר הנאשם כי חודש בלבד אחרי מתן גזר הדין הגיע לפשרה עם רשות המסים ביחס לעבירה שביצע כקבלן, לפיה יראו את גובה ההכנסות שבגינן העלים מס בכחצי מיליון שקל בלבד (במקום 3.8 מיליון) והוסכם שישלם סכום מסוים ב-20 תשלומים כדי להסדיר את החוב, ובינתיים הוא עומד בהסדר. עוד נטען כי החוב למע"מ שולם במלואו.

לטענת המערער, מדובר בנסיבות חדשות ומהותיות שלא ניצבו בפני בית-משפט השלום, המצדיקות להפחית את עונשו לכדי עבודות שירות בלבד. בתוך כך סיפר המערער שרשות המסים מנעה ממנו להגיע להסכמה בעניין סכום המס האזרחי עובר לגזר הדין, במטרה להחמיר בעונשו במישור הפלילי. מדובר לשיטתו בהתנהלות פגומה בלשון המעטה, ואף מטעם זה יש להתחשב בו.

עדיף מאוחר מאשר לעולם לא

מנגד טענה המדינה, באמצעות עו"ד שני פרץ ועו"ד אלאא נעאמנה רבאח, כי גזר הדין ראוי ומאוזן, ואין להתערב בו. לשיטת המדינה אי אפשר להתייחס להסכם אליו הגיע הנאשם עם רשויות המס כהסרת מחדל שמצדיקה הטבה בעונש.

אלא ששופטות המותב כתבו כי הגם שמעשי הנאשם בגינם הוא הורשע חמורים, יש לתת את הדעת להתפתחויות שקרו מאז גזר הדין. "בהינתן שינוי הנסיבות המונח בפנינו ושעה שהמערער עשה כאמור להסיר את המחדל באופן מוחלט מכוח עבירות המע"מ שביצע והגיע להסדר תשלומים אשר הוא עומד בשיעורים הנדרשים מכוח העבירות על פי פקודת מס הכנסה, הרי שיש בכך כדי להוות שינוי נסיבות בשלהן יש להקל ברכיב העונשי המוחשי שהושת על המערער על דרך הקלה בתקפות המאסר בפועל שתושת עליו", כתבו.

לדברי השופטות הסרת מחדל (תשלום המס שהועלם) מהווה נסיבה שמוצדק בגינה להקל בעונש, גם אם נעשתה בשלב הערעור ולא בהזדמנות הראשונה, בבחינת מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, בשל האינטרס הציבורי שבהשבת החוב לקופה הציבורית. מנגד הן הבהירו שלפי פסיקת העליון אין להפריז יתר על המידה במשקל שיש לתת להסרת המחדל, ואין הצדקה להימנע מגזירת מאסר בפועל.

לאור זאת השופטות קבעו שעונשו של הנאשם יופחת מ-21 חודשי מאסר בפועל, ל-16 בלבד. יתר העונשים שהושתו עליו – כגון מאסר על תנאי וקנס בסך 100,000 שקל – הותרו על כנם.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ