אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה מוזמנת?

למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה מוזמנת?

מאת: עו"ד אלי נחום | תאריך פרסום : 16/04/2015 12:04:00 | גרסת הדפסה

זמר "קונה" שיר מיוצר, חברה מזמינה לוגו ממעצב. מי בעל זכויות היוצרים? למי מותר להשתמש ביצירה וליהנות מפירותיה? התשובות לא תמיד ברורות.   

אחת השאלות המעניינות בדיני זכויות יוצרים היא מהו מעמדה המשפטי של יצירה מוזמנת ולמי היא שייכת. חוק זכות יוצרים החל בישראל קובע כלל מנחה כי היוצר של יצירה מוזמנת הוא הבעלים שלה, אלא אם כן הוסכם אחרת בינו לבין המזמין, במפורש או במשתמע.

הפרו את זכויות היוצרים שלכם?

פנו ל - עורך דין קניין רוחני

לשון החוק בנושא זה משאירה פתח נרחב לפרשנות. במאמר זה אנסה לבאר על קצה המזלג את משמעות העניין באמצעות כמה דוגמאות מעשיות.

לפני כן, מן הראוי להדגיש כי זכותם של המזמין והיוצר לסכם ביניהם את כל התנאים הקשורים ליצירה המוזמנת. במקרה שהם לא עשו זאת, החוק מציין אפשרות של "הסכם במשתמע", כלומר הסכם שניתן להניח שהוא חל על הצדדים גם אם הם לא הסכימו עליו. הנחה כזו יכולה להיות מבוססת על התנהגות הצדדים או על הנוהג המקובל בתחום, כמו גם על נסיבות אחרות. אך מטבע הדברים, שאלה זו כרוכה באי וודאות רבה.

נבדוק כעת את המצב המשפטי במקרים שונים שבהם צדדים לא סיכמו את התנאים במפורש.

יוצר השיר או מבצעו

זמר פונה ליוצר ומזמין ממנו שיר תמורת תשלום. היוצר מוציא לזמר חשבונית וכותב בה: "תשלום עבור שיר" (עם ציון שם השיר).

השאלה למי שייך השיר אינה שאלה אינה תיאורטית גרידא, כיוון שבעל זכויות היוצרים בשיר הוא מי שזכאי לרשום אותו על שמו באקו"ם, לקבל את התמלוגים עבור שידוריו והשמעותיו הפומביות של השיר, ולממש את כל יתר הזכויות המוקנות לבעל זכויות יוצרים בשיר על פי החוק.

במקרה כזה הזכויות שייכות ליוצר. אף על פי שהוא שילם, הזמר לא "קנה" את השיר. בין הצדדים קיים הסכם משתמע שלפיו בתמורה לתשלום, הזמר קיבל מהיוצר רק את הזכות להיות הראשון שיבצע את השיר ויוציא אותו לאור. שאר הזכויות נשארות בידי היוצר.

למי שייך לוגו של חברה? 

חברה מסחרית פונה לגרפיקאי ומזמינה ממנו לוגו. על החשבונית שהוציא הגרפיקאי רשום כי שולם לו כסף עבור "עיצוב לוגו לחברה".

בניגוד לדוגמה הקודמת, כאן אפשר בהחלט לקבוע שיש הסכם משתמע בין הצדדים, שלפיו הבעלות על הלוגו שייכת לחברה ולא לגרפיקאי שיצר אותה, זאת בהתבסס על הנוהג המקובל בענף, אך לא פחות מכך היא פועל יוצא של מבחן "השכל הישר" – הזמנת הלוגו נעשית עבור החברה לצרכיה הכלליים, ואפשר בהחלט להניח שהחברה קונה את מלוא זכויות היוצרים בלוגו, וכפועל יוצא מכך היא רשאית לעשות בו שימוש ככל העולה על רוחה. כך למשל, מספרים שאת הלוגו המפורסם של ענקית הנעליים "נייקי" יצרה סטודנטית לעיצוב עבור סכום צנוע וחד פעמי.

האם מותר לגרפיקאי שיצר את הלוגו לכלול אותו במסגרת תיק העבודות שהוא מציג ללקוחותיו? התשובה על כך היא ככל הנראה חיובית, כל עוד הדבר נעשה באופן סביר.

איור לכריכת ספר

הוצאה לאור מזמינה איור לכריכה של ספר. למי שייכים האיורים? במקרה זה יחול הכלל הבסיסי הקיים בחוק, שלפיו זכויות היוצרים באיורים נשארות בידיו של המאייר. זכותה של ההוצאה לעשות שימוש באותם איורים בכריכת הספר המסוים בלבד, וכל שימוש אחר יהווה הפרה של זכויות היוצרים של המאייר.

אלא שהעניין לא כל כך פשוט. נניח שההוצאה רוצה לפרסם מודעה בעיתון עם צילום של כריכת הספר – האם מותר לה? כנראה שכן, מאחר שפעולה זו יכולה להיחשב כחלק מזכויותיה של ההוצאה לעשות שימוש באיורים שעל כריכת הספר – גם באמצעות הכללת צילום של הכריכה בפרסומת לספר.

עם זאת, המאייר אינו רשאי לתת לאחרים רשות לעשות שימוש באיורים במסגרת ספר אחר. אולם האם הוא רשאי, למשל, למכור עותקים של האיור כיצירות אמנות? האם הוא יכול להעניק לצד שלישי זכות לעשות שימוש באיורים לצרכי פרסומת של מוצרים שאינם קשורים לספרים? ככל הנראה הדבר אפשרי, אם כי לא חד משמעית, שכן הכל תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה.

כדאי לסכם במפורש

ישנן כמובן דוגמאות נוספות ליישום חוק זכות יוצרים בשאלת הבעלות על יצירות מוזמנות, ויריעתו של  מאמר זה קצרה מלהכיל אותן. לאור זאת, מומלץ מאד להקפיד ולחתום על הסכם מפורש בכתב, שיבהיר את הדברים וימנע מחלוקות וסכסוכים עתידיים. במקרה של יחסים מתמשכים בין מזמין ליוצר, מומלץ לחתום על הסכם מסגרת שיתייחס לכל היצירות שיוזמנו בעתיד.

*עו"ד אלי נחום עוסק בקניין רוחני ודיני זכויות יוצרים.

**כל המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית כלשהי. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ